Het forum that's gonna change...

• taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
2 jaren 4 maanden geleden #21 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Het forum that's gonna change...
Aha, dat wist ik niet.

Ik pleit voor een verschil tussen pro en amateurs. Als amateur (g$%dbetere) heb ik niet zo veel te zoeken op een voor een prof geprepareerde baan. Daar gaat het m.i. niet om.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Frank@Andalus
  • Frank@Andalus's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • Hola, Frank aqui
Meer
2 jaren 4 maanden geleden #22 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Het forum that's gonna change...
Zelf eigen marker zijn, gaat niet gebeuren. De usga had dat en is er van af gestapt. En in 2020 gaan we het wereldwijde hcp systeem krijgen. Daar is veel aan vooraf gegaan.

Die vernieuwingsdrift, ik zie de voordelen niet zo. Voor pro’s is de baan al zo lastig gemaakt, dat het een totaal ander niveau vraagt. Kijk er naar en verbaas je. Probeer de Dutch maar eens te spelen vlak na het KLM open. Kansloos ben je.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Rein

• taxgolf
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
2 jaren 4 maanden geleden #23 door taxgolf
Ik ben voor. Ik vulde altijd mijn scorekaarten in. Kon de oefenrondes aanklikken en kreeg zo een prima beeld van mijn speelsterkte! Ik zie me al staan. Hcp 8 en dan 15 punten halen. Als ik uitgelachen of bespot wil worden, dan is dat zeker de manier zeg. Nee, ik zie ook voordelen in t zelf markeren! Van mij part to hcp 10 of 18. Puik idee, ik zeg doen

Meer
2 jaren 4 maanden geleden - 2 jaren 4 maanden geleden #24 door stdvolvo
Beantwoord door stdvolvo in topic Het forum that's gonna change...
Taxgolf, hier iemand die zich kan vinden in jouw overdenkingen.

In mijn optiek mag er bij de pro's wat meer op snelheid van spelen dwingender gecorrigeerd worden (bijv shotclock). Verder blijft het een genot om golf te kijken en blijven de toeschouwers aantallen hoog bij de meeste toernooien. Speciaal om te zien blijft voor mij de stadion hole op Phoenix Open.

Terug naar de stervelingen, ook voor mij geldt de vraag hoe mijn hobby te combineren met gezin en werk. Het verder aanpassen van de regels (naast de regels die elk jaar toch al wel veranderen) zie ik nog niet als oplossing, behalve door er een incentive aan te hangen. Want eigenlijk zijn we naast het genieten van het spelletje bezig met de vraag 'wat doet mijn handicap'. Althans zo ervaar ik dit en meen ik dit ook te lezen in de verslagen van de gelopen rondes.

Mijn out of the box aanvulling:
- maak een putting contest ook qualifying, bijv putting wedstrijd waar je conform huidig systeem meer of minder slagen mee hebt. Van de gelopen q kaarten mag er bijv max 20% bestaan uit zo'n q putting kaart
- in navolging hiervan met bijv trackman ook q kaart lopen. Hoe hoger de Hcp hoe groter de spreiding van de slagen mag zijn. Ook hier max % van aantal q kaarten uiteraard.
- idem met sandsaves

Dit zijn specifieke onderdelen van het spel die op deze manier meetellen in het grote geheel.

Als laatste nog het lont in het kruitvat: tot een bepaalde hcp je eigen marker zijn. Je bent immers zelf altijd al scheidsrechter, de boel oplichten kan nu ook al, tijdens wedstrijden komt de ware aard toch naar boven. En als je dan toch zo opgewonden wordt van een lagere hcp en je wilt frauderen, lekker sneu.

Over de laatste oplossing heb ik nog mijn twijfels maar ben heel nieuwsgierig naar het commentaar.
Laatst bewerkt 2 jaren 4 maanden geleden door stdvolvo.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: taxgolf

• taxgolf
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
2 jaren 4 maanden geleden #25 door taxgolf
Edit: gaat mij niet om mijn gelijk. Jouw punten zijn net zo valide als de mijne. Jij bent misschien wel veel beter ingevoerd. Jij hebt een zoon op top niveau.

Er moet toch van buiten een frisse blik te geven zijn op ‘eenvoudige’ aanpassingen die golf up to par maken.
Dat is mijn simplistische insteek.

Nog even over de 2 deling bij de pro’s long versus short. Misschien is die er altijd wel geweest. Nicklaus ramde iedereen eruit evenals The Shark en TW en nu DJ. Zou golf niet veel aantrekkelijker zijn als er meer sprake is van een level playing field? DJ is een freak, enorme atleet. Hogan was een autist. Obsessie grenzend aan gekte. Voorkom je nooit. Ik heb t idee dat t materiaal nu onevenredig voordeel brengt aan de longhitters. Drive/wedge. Vergevingsgezinde putter doet de rest. Short hitters konden dat lengte nadeel compenseren met putten. Denk ik. Heb geen stats die mijn claim ondersteunen. Misschien klopt t dus niet wat ik zeg. Vandaar dat ik dacht, maak 12 clubs. Of kleinere drivers. Voorkom je zo’n spastisch US Open. Denk ik.

Er moeten toch tenminste 3 logische dingen/aanpassingen te vinden zijn?

Meer
2 jaren 4 maanden geleden #26 door Pedro
Beantwoord door Pedro in topic Het forum that's gonna change...
Taxgolf, ik ben het grotendeels met je eens.
Van mij mag golf zich ook wel aanpassen aan de moderne tijd. Zowel voor de professional als amateur, minder regels en etiquette (hoewel dit voor profs altijd strenger zal moeten).
Ik heb hier via Facebook berichten en bij de NHF namens een oudercommissie al eerder voor gepleit.
Een ding zie ik niet zitten. Je geeft aan dat er nu een tweedeling bij de profs is longhitters en shorthitters. Daar hoeven voor mij geen aanpassingen voor te komen. Er zijn voldoende banen die daar mogelijk wel een verschil in kunnen aanbrengen.
Sporters worden over het algemeen steeds betere atleten. Je ziet bij andere sporten ook steeds meer dat diegenen die harder slaan etc oom meer winnen.
Ze hebben bij volleybal in sommige landen op het hoogste niveau in sommige landen competities voor verschillende lengtes van de spelers (of gehad). Tot een bepaalde lengte en daarboven. Toch is dit geen gemeengoed geworden. Op de OS staan nog steeds algemeen de besten.
Waarom zou er in golf dan wel een onderscheid gemaakt moeten gaan worden.

• taxgolf
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
2 jaren 4 maanden geleden #27 door taxgolf
Het forum that's gonna change... werd gestart door taxgolf
Naar aanleiding van het (m.i.) onnozele gedoe over ene kompas en een passer, dacht ik frivool aan het volgende.

De golfsport is op sommige vlakken vastgeroest. De vorengenoemde discussie is wat mij betreft exemplarisch. Ik zie een oude, traditionele sport, die worstelt met de technologische voortgang. Op materiaalgebied is enorme progressie geboekt. Misschien is de ontwikkeling van de bal wel de grootste. Nieuw materiaal, graphite, radar, noem het maar. Andere sporten kampen daar ook mee en dienen zich daarom wellicht opnieuw uit te vinden. De techniek schrijdt voort evenals de maatschappij. Diezelfde maatschappij kijkt anders tegen sporten aan. Mijn beeld is dat het clubleven aan het veranderen is. Mensen participeren nog wel in een club zonder daar verder verantwoordelijkheid voor te willen dragen. Men komt, doet zijn ding en gaat. Verenigingsfuncties pakt men liever niet op. Ik ervaar zelf hoe lastig ik (met nadruk op ik) het vind om mij in het clubleven te worstelen. Enerzijds door gebrek aan tijd (vaak een kul argument, waar geef je prioriteit aan). Een ronde golf vraagt veel tijd. Ik pers nu korte rondjes eruit, maar sla het borrelen aan de bar over. Ik ga terug naar huis om zo aan het thuisfront aandacht te schenken of mijn andere zaken op te pakken.
Hoe blijft golf aantrekkelijk? De regelbody’s trachten de regels aan te passen aan de veranderende wereld. Ik vraag me af of zij daarin slagen. Vooropgesteld, ik ben onvoldoende onderlegd in de regels. Er zal vast en zeker over zijn nagedacht. Regels dienen een doel te hebben, dienen te werken en zo niet, dan dienen regels aangepast te worden. Bij andere sporten is het niet altijd hosanna. Kijk naar rugby. Een nieuwe regel wordt geïntroduceerd, aangepast of zelfs weer ingetrokken als de regel niet de spelsnelheid of veiligheid bevordert. Ik zie het bij hockey of volleybal ook terug komen. Bij het golf niet of nauwelijks. Of moeizamer.

Kan dit niet anders bij golf, dacht ik wat naïef wellicht.
Ik zie mede door de technologische vernieuwing een 2-deling in het prof-golf. Zij die longhitter zijn en zij die shorthitter zijn. De laatste categorie dreigt naar mijn smaak meer en meer in de verdrukking te komen. Oude, prachtige banen worden nog wel eens overpowered (in goed NL). Moet daar geen verandering in komen? Dat is zo’n beetje de achtergrond/het kader.

Ik som eens wat punten ter overdenking op:
Maak onderscheid tussen de categorie prof en (zeg maar) de rest. Wil je met een bezemsteel putter spelen en archen, doe het lekker. Niet de prof, ook niet ‘nieuwe stijl’ à la Scott of die oude Duitser. Maar laat het los voor ons godbetere amateurs.
Pas, of de bal aan voor pro’s, of verplicht voor hen kleinere drivers/3-wood;
Wat te denken van 13 clubs voor een pro? Of misschien wel 12? Wedge play wordt dan ineens anders. 3/4 swing, kort grippen etc. Nu kiezen vele pro’s uit 4 wedges! Creativiteit komt omhoog, of niet?
Wij amateurs spelen op banen, kopen soms een baanboekje, maar doen het in de regel met een bord wat naast de hole staat. Het boekje van de pro is gedetailleerd tot op de millimeter. Afschaffen of in elk geval versoberen!
Laat de PAR los. Speel gewoon een totaal score. Diegene met de laagste totaalscore, wint.
Kortere zoektijd, ik ben er voor. Lost dit nu wat op bij de amateurs;
Etiquette in een al maar harder wordende maatschappij
Moet de rol van de caddy niet weer worden teruggebracht tot de stokkensjouwer van weleer? Geen input opver bijvoorbeeld putten (wat je bij de dames wel vakaer ziet)?
Zelf vind ik het gebruik van radar wel erg leuk achter een tee box bij een pro toernooi.
Etc.

Ofwel, mijn 1e stap zou een duidelijk onderscheid tussen het prof gebeuren en het recreantengolf zijn. Recreanten zouden veel eenvoudigere spelregels moeten hebben. Recreanten zouden geen last moeten hebben van allerlei materiaaleisen hebben die voor pro's wel moeten gaan gelden. Lekker spelen met non conforming wedges of 660 cc drivers.

Wie heeft nog meer a-typische suggesties/oplossingen? Golf heeft behoefte aan verfrissende BCD ideën!!

Wat

De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, piglet

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden

logogolfchat

Ga naar boven