Zoals ik al een paar x heb aangegeven, heb ik sinds kort les van Big C. Ik had al een tijdje geen les gehad. De reden is eenvoudig, tijd, of het gebrek er aan. Als ik op de golfbaan ben, wil ik graag spelen. Dit gezegd hebbende, kan ik mij meer dan uitstekend vermaken als het te druk is om te starten. Ik kan dan echt makkelijk een paar uur doorbrengen met putten en chippen. Dat vind ik eigenlijk misschien nog wel het leukste, chippen. Ik denk dat dit best een redelijk goed onderdeel is van mijn spel.
Waarom les? De golftechniek vind ik machtig interessant. Ik geloof niet dat ik mij nog als een S&T speler mag duiden. Ik ben er min of meer vanaf gedreven. Dit gezegd hebbende, denk ik dat dit systeem voor de startende golfer meer dan voldoende bouwstenen bevat om een hele goede basis te krijgen voor vele jaren golfplezier. Het moet me van het hart: er wordt nog zoveel onzin geschreven over S&T, ik vind het jammer. Wat ik ook jammer vind, ik ben er misschien wel door aangestoken geweest, is de felle reacties van S&T adepten op de diverse fora. Ik werd daar een beetje moe van. Ja, het klopt, de golfcommentators lullen maar wat, maar doen ze dat niet bij elke sport? Weten we het eigenlijk niet allemaal beter? Enfin, het gaat me eigenlijk niet zo om S&T.
Het gaat me om het vervolg.
Het klinkt wat zweefteverig, maar mijn lichaam doet, wat mijn lichaam doet. Blijkbaar is mijn natuurlijke houding wat het is, doet het wat het lichaam het prettigst vindt of aan kan. Ik kan er tegen vechten, of ik kan het gebruiken. Een beetje pro is inmiddels ook wel bekend met de balvluchtwetten. En een beetje pro weet ook wel, dat het lastig is om in die milliseconde te zien wat een hand doet. Baar de vlucht van de bal is wel goed te zien. die bal hangt wel ff in de lucht. Ik merkte wel dat al die technische aspecten, mij afleidde. En al helemaal alle biomechanica wat erom heen zwermt (Mackenzie, Kwon, Busch en noem ze maar op). Prachtig, leuk, maar wat wil ik nu eigenlijk??
Ik geloof dat ik nog potentie heb om de golfbal beter te raken, beter te slaan. een lagere HCP boeit me wat minder. Ik was dan ook verrast toen Big C aan me vroeg: 'wil je een lagere HCP'. Ik moet het hem nog vragen, want dan gaat hij wellicht anders les geven of zo, geen idee. Nee, ik heb het gevoel dat er technische verbeteringen bij mij mogelijk zijn, waardoor ik beter golf ga spelen en nog meer plezier ga krijgen. Dat die hcp dan wellicht gaat dalen, misschien wel zelfs een single hcp, nou, da's mooi meegenomen. Het gaat me om mijn potentie. En verder, wil ik gewoon simpelweg consistenter golfen. Goede afslag, goed ijzer, put. En dat zal af en toe best mis gaan, dat hoort bij de hcp van dat moment. Ik zie nu ook pro's (ook al is dat imo een ander metier) een mishit slaan. Dus ik moet me daar niet door laten afleiden.
Wat ik mooi vind, wat me bevalt aan Big C, is dat hij:
- helder communiceert;
in zeer eenvoudige bewoordingen de essentie aangeeft;
ee
n lesaanpak heeft die aansluit bij de samen besproken les doelstelling.
Ik ben met open mind er heen gegaan, het S&T vlakt niet helemaal weg, en had eigenlijk gelijk een goed gevoel. Ik snap wat hij zegt, ik zie resultaat. MIJN (dus nogmaals) MIJN swing problemen heeft hij gedefinieerd (ZOALS HIJ DIE ZIET) en aan mij voorgelegd. Slechts met een paar kleine aanpassingen direct resultaat wat goed voelt in het lichaam. Bij de 1e les gaf hij mij de handvatten om een draw te slaan. Ik worstelde daarmee (zonder dat ik mij daar zelf nu erg bewust van was). tijdens de 2e les, draaide hij dit om. Fade all the way. Mijn ogen, lichaam, hersens, zien dat blijkbaar beter. Intuïtief ben ik blijkbaar een fader. En zijn niet alle goede golfers faders, hahaha. Het klikte laatst helemaal in de baan toen ik eindelijk eens door had hoe je dit moet toepassen. Door simpelweg de tool te onthouden die mij in de les was aangereikt.
Zou je dat niet bij een andere pro ook kunnen bereiken? Is de logische vraag. Geen idee. Dat weet ik niet. Kom ik pas achter als ik naar een andere pro ga. Wat niet is, ga ik ook niet over nadenken. Waarom lukte het dan niet helemaal met S&T. Geen idee, vermoedelijk toch niet helemaal goed geluisterd. en nu ik wellicht wat langer aan het golfen ben, heb ik een beter beeld van de taxgolfer.
Ik ga dit winter seizoen door met les, af en toe oefenen op de baan of dr en aan de slag met eenvoudige oefeningen die ik thuis kan doen. Want tijd, dat is mijn grootste golf vijand. Zo nu en dan zal ik wat posten over mijn ervaringen.