Big C, how a lesson maybe should be

• orion1900
  • orion1900's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • overambitieuze hakker
Meer
1 jaar 5 maanden geleden - 1 jaar 5 maanden geleden #41 door orion1900
Beantwoord door orion1900 in topic Big C, how a lesson maybe should be

Jimi Thing schreef : De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon?

Sorry voor het selectief quoten, maar in een tanende markt is er geen enkele prikkel voor de pro om deze zelfreflectie toe te passen. De klant kan het niet beoordelen en voor de pro is afwijzen broodroof. In een ideale wereld werkt het zo, maar in theorie is communisme ook een goed idee......

Drumming and Golf: it's all about rhytm
Laatst bewerkt 1 jaar 5 maanden geleden door orion1900. Reden: typfout
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Frank@Andalus
  • Frank@Andalus's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • Hola, Frank aqui
Meer
1 jaar 5 maanden geleden - 1 jaar 5 maanden geleden #42 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Big C, how a lesson maybe should be
We hebben het hier over de amateur golfer en de pro-leraar. Vaak is die amateur ook nog aan het begin van zijn nieuwe hobby. Dus zeg maar novice amateur tot welwillende kluns die al een paar jaar aanmoddert. Veel te veel so called professionals gooien er dan een standaard lesje in. Paul’s verhaal past meer in een hoog ontwikkelde professionele omgeving, waar klant en leverancier pro zijn.
Laatst bewerkt 1 jaar 5 maanden geleden door Frank@Andalus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

• Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
1 jaar 5 maanden geleden - 1 jaar 5 maanden geleden #43 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be
Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit van de klant, de kwaliteit van de leverancier. De kwaliteit van de leerling de kwaliteit van de leraar. Het is iets waar ik "professioneel" veel mee bezig ben. De volwassenheid van de klant bepaalt uiteindelijk tot in welke mate de kwaliteit en potentie van de leverancier benut kan worden.

Dat betekent niet dat je een pro moet zijn om met een pro de meeste vooruitgang te boeken. Wel dat je bewustzijn hebt van waar je staat op de Maturity ladder van hetgeen je wil verbeteren. Je eigenaarschap neemt van een redelijke verbetering (gezien tijd, budget andere bepalende factoren) die je wil nastreven. Je verdiept hebt in wat er dan op de markt zoal beschikbaar is om je daar bij te ondersteunen.

Lessen begint dan met de leerling die inzicht geeft in zijn Plaatje van bovenstaande, de pro vraagt om "een reality check" om dan samen het verbeterdoel te concretiseren en verbeterpad te definieren en te monitoren. De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon? Zo ja, realiteitszin brengen in verbeterdoel en verbeterpad. Zien welk persoon hij voor zich heeft en op basis daarvan een concrete invulling geven aan het verbeterpad.

Daarmee, de kwaliteit van de leerling bepaalt de kwaliteit van de leraar. Hoe beter de leerling inzicht heeft in huidige kwaliteit, welke ontwikkelmiddel hem t beste past en zeker stelt dat hij dat inkoopt hoe groter de kans dat de leraar met z'n aanpak een verschil kan maken.

Leraar is slechts een hulpmiddel tenzij de leerling toelaat dat meer te laten zijn:) En het gaat eigenlijk nog een stapje verder. De kwaliteit van de klant bepaalt de grens van de kwaliteit van de leverancier (voor die klant). Vandaar dat ook veel bewuste leveranciers heel selectief zijn in het kiezen van hun klanten.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 1 jaar 5 maanden geleden door Jimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf

Meer
1 jaar 5 maanden geleden - 1 jaar 5 maanden geleden #44 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Big C, how a lesson maybe should be

roughseeker schreef : Dat is een erg absolute opvatting Pieter. Ik wil niet rigide naar het tegenovergestelde gaan, maar de pro is zeker mede-verantwoordelijk en misschien zelfs de hoofdverantwoordelijke.

Dank voor je antwoord Ed.
Gelukkig zijn de dingen nooit zo absoluut.

In the end is het de speler die verantwoordelijk is voor de progressie van zijn spel.
Wat jij beschrijft is allemaal ook waar. Een speler gast met verwachting naar een pro, net zoals je met verwachting naar elke ‘vak professional’ gaat, kapper dokter manueel therapeut. Gedurende de samenwerking is het een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij de speler, in mijn optiek, de eind verantwoordelijke blijft. Levert de pro zoals afgesproken en/of verwacht dan is er niets aan de hand. Is dat niet het geval dan zal de speler de verantwoordelijkheid moeten nemen om het proces bespreekbaar te maken. Er zijn veel spelers die hun golf lot in de handen van de pro leggen. Ik noem dat het ‘witte jassen’ syndroom. De dokter weet het.

Ik heb net een traject bij een manueel therapeut achter de rug. Ik kwam bij hem op advies ven een bekende. De intake was prima en het de behandeling ook. Er was duidelijk verbetering. Tijdens de 3e behandeling bekroop me het gevoel dat hij op de automatische piloot bezig was. Bij aanvang van de 4e behandeling heb ik dat kenbaar gemaakt en aangegeven hoe ik het ervaar. Hij was blij dat ik het benoemde en gaf aan hoe hij het ziet en doet. We zijn tot de conclusie gekomen dat de manuele therapie gedaan heeft wat het moest doen en ik nu iets anders nodig heb. Ik heb de overtuiging dat als ik het niet bespreekbaar had gemaakt we keurig de cyclus van 6 behandelingen hadden vol gemaakt. Neemt niet weg dat ik een volgende keer weer naar hem zou gaan aangezien hij me goed geholpen heeft.

Ik moet denken aan de reclame van Royal Club: doe maar een swingetje

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
Laatst bewerkt 1 jaar 5 maanden geleden door x-elf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing, Martin

Meer
1 jaar 5 maanden geleden - 1 jaar 5 maanden geleden #45 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Big C, how a lesson maybe should be

x-elf schreef :

roughseeker schreef : Dat leidt tot de vraag wie er waarvoor verantwoordelijk is. Mag een leerling verwachten dat hij iets leert van een pro dat hij in de praktijk van het spelletje kan toepassen? Als die verwachting geclausuleerd is, is dat dan van meet af aan duidelijk? Of is het een ongewis avontuur waar beide partijen het diepe inspringen en dan wel zien waar het schip strandt? De titel van dit draadje suggereert (maybe) een antwoord?

Mooie vragen Ed.
Wat mij betreft is de speler verantwoordelijk, altijd.

Dat is een erg absolute opvatting Pieter. Ik wil niet rigide naar het tegenovergestelde gaan, maar de pro is zeker mede-verantwoordelijk en misschien zelfs de hoofdverantwoordelijke.

Een leerling gaat naar een pro, dus iemand die professioneel adviseert hoe jij je golfswing en -spel kunt verbeteren, omdat de leerling daar zelf onvoldoende verstand van heeft. De leerling moet zich dan overgeven aan de kennis van de pro en er op vertrouwen dat die een aanpak kiest die de leerling gaat helpen. Daar is hij immers de pro voor, Dat een pro zich zo noemt is een claim dat hij die deskundigheid en vaardigheid bezit. De leerling heeft, zoals bij de meeste deskundigen die je inschakelt, weinig andere middelen dan een 'klik', vertrouwen en misschien wat recensies van anderen, om de kwaliteit van de pro adequaat in te kunnen schatten. Hij heeft er immers onvoldoende verstand van.

De leerling is er natuurlijk wel verantwoordelijk voor dat hij de pro goed aangeeft wat zijn niveau is en waarom hij de pro inschakelt, dat hij de lessen en oefeningen loyaal uitvoert en opvolgt en de pro goede feedback geeft over de resultaten in de praktijk. Resultaten is daarbij natuurlijk meer dan het aantal slagen op een willekeurig rondje.

Terzijde: dit zet de one size fits none benadering van het negenstappenplan wel in een kil daglicht.

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
Laatst bewerkt 1 jaar 5 maanden geleden door roughseeker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Jimi Thing, taxgolf, Frank@Andalus, Martin

• taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
1 jaar 5 maanden geleden #46 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Big C, how a lesson maybe should be
Tsja, gisteren zag ik een Schot op de tour, donderdag sloeg hij een albatros, vrijdag liep hij geloof ik +8 en miste de cut. Vandaag bego Lipsky geloof ik op -5 en die zit opde bogeytrain. En zij zitten er op. Wat loop ik te meuten, hahaha

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

• Jimi Thing
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
1 jaar 6 maanden geleden - 1 jaar 6 maanden geleden #47 door Jimi Thing
haha Orion. Ik ga m'n vrouw maar eens uitnodigen hier op Golfchat:) En ja Matchplay trekt me meer aan als strokeplay, veelal om de redenen die je beschrijft. T is weinig verheven maar ik vind t leuk man tegen man strijd te hebben. Erg oer allemaal.

Ik heb hier nog geen echte "home course". Ik heb nog geen combi gevonden van leuke baan en binnen redelijke afstand. Dus vooral aan t zwerven nog maar dat vind ik juist wel gaaf. Ik heb geen holes waar ik ontevreden ben met een par. Realiteit is dat ik op iedere hole die ik speel tussen birdie en triple kan maken. Kwaliteit van de schoten is vooralsnog van grotere invloed als t course mgmt wat ik (niet) toepas. Dat was op Bentwoud op t laatst wel meer in balans.

En wat je schrijft over bogeys en birdies heb ik altijd onthouden en zie ik in mijn praktijk terugkomen. Bogeys maak ik altijd, 4-6 stuks. Birdies niet altijd. Goede ronde voor mij ontstaat wanneer slechtste scores bogeys zijn en ik birdies maak. Op die dagen is Golf een makkelijk spelletje:)

Laatst bewerkt 1 jaar 6 maanden geleden door Jimi Thing.

• orion1900
  • orion1900's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • overambitieuze hakker
Meer
1 jaar 6 maanden geleden #48 door orion1900
Beantwoord door orion1900 in topic Big C, how a lesson maybe should be

Jimi Thing schreef : Oefenen doe ik in bed.

:woohoo:

Wat vind je vrouw daarvan :P
Ik herken het wel, deze discussie hebben we op Bentwoud vaak gehad, het klopt ook met het beeld wat ik van je heb.Ik vraag me alleen af of het slordig zijn de trigger is voor jou. Volgens mij ben jij bijvoorbeeld beter in matchplay dan in strokeplay. Meer mensgericht en hooked on competitie. Met strokeplay speel je tegen iets abstracts als "de baan" of "het deelnemersveld". Zonder dat dit lullig bedoeld is, doe je het volgens mij beter als jij de tegenstander in de ogen kan kijken en ziet dat je hem "pijn" doet. Dan kan je de benodigde focus opbrengen om te doen wat nodig is.
Ken je de banen in de omgeving inmiddels goed genoeg om een gameplan per hole te hebben (even los van weersinvloeden)? Er moeten toch holes zijn de voor jou als birdie holes voelen, ben je dan pissed als je par maakt?
Mijn pro zei altijd (les al jaren niet meer overigens om dezelfde als jij): "wil je laag gaan moet je birdies maken, niet bogeys ontwijken."

Drumming and Golf: it's all about rhytm

• Jimi Thing
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
1 jaar 6 maanden geleden - 1 jaar 6 maanden geleden #49 door Jimi Thing
Leuk draadje is dit geworden, dank allemaal voor het delen van jullie ervaringen. Mijn realiteit is anders, wel behoorlijk afgestemd op wie ik ben.

Ik hou niet van golf oefenen. Ik vind spelen leuk. Oefenen doe ik in bed. Rondje analyseren en kijken of ik kan vaststellen wat beter kan. Al denkende kom ik dan soms al bij een oplossing, soms kom ik niet verder als dat ik helderheid heb over t probleem/symptoom en struin ik youtube eens af. Wat me aanspreekt ga ik dan eens uitproberen.

Mijn grootste probleem in de baan is dat ik slordig ben. Slordig in het kiezen van een doel. Slordig in het innemen van een goede set up, slordig in het oplijnen, slordig in het testen van m’n ligging, slordig in het maken van een oefenswing wanneer het wel een keer nodig is. Ik heb geen routine en dat bevalt me over het algemeen goed.

Maar het is een fijne lijn tussen nonchalant zijn en slordig zijn. Wedstrijdrondjes brengen net het extra beetje scherpte wat ik nodig heb. Wanneer ik alleen een rondje loop wordt t snel rommelen. Met de juiste scherpte kies ik een doel en denk verder eigenlijk niet meer na, knallen. Het lijf weet wat t moet doen om die bal daar te krijgen.

Als ik objectief kijk naar wat ik technisch gezien in de baan doe denk ik dat t tijd wordt dat ik een rondje in de 60’s ga lopen. Ik heb (alles relatief natuurlijk) een redelijk neutrale swingbaan en clubblad bij impact is ook redelijk neutraal. T resultaat is dat ik weinig afzwaaiers heb, de bal redelijk in de baan weet te houden en m’n lengte is ok.

Waarom breek ik dan nog steeds par niet, sterker speel vaak hoog in de 70? Omdat bij zeker 10-15 slagen per ronde ik achteraf bedenk dat ik niet echt een doel had. Ik kom er regelmatig nog mee weg en kan een par redden. Maar ik speel op zeker niet voor birdie en t levert ook zo’n bogey of 6 per ronde op. Soms een dubbel.

Ik zeg al Jaren dat ik een slechte putter ben. Maar de realiteit is me aan t achterhalen. Ik ben voor mijn hcp een gemiddelde putter. Ik heb er nog steeds niet t vertrouwen in zoals ik dat met de driver heb maar de resultaten liegen niet.

Laatst bewerkt 1 jaar 6 maanden geleden door Jimi Thing.

Meer
1 jaar 6 maanden geleden #50 door Coeneman
Beantwoord door Coeneman in topic Big C, how a lesson maybe should be
Ik vrees dat we hier niet alleen in zijn Stef, ik denk dat een groot deel van de golfers hetzelfde probleem heeft. De talloze keren dat ik vol optimisme naar de golfbaan reed om na de wedstrijd weer gedesillusioneerd naar huis reed hebben mij de golfer gemaakt die ik nu ben. Vallen en opstaan en zolang je maar vaker opstaat dan je valt komt het goed.

Wat mij wel geholpen is het besef dat je handicap niet gebaseerd is op je beste slagen, deze zijn natuurlijk prachtig en daar doen we het ook voor. Maar je handicap en je score wordt bepaald door je slechte slagen en je vaardigheid om de gevolgen van je misser te herstellen.

Ik heb nog nooit een rondje gespeeld met iemand die alleen maar perfecte slagen had. Zelfs op tv gaat er van alles mis, maar hebben die gasten een ongelofelijke vaardigheid om dit te herstellen.

Waarom zouden wij dan wel de perfectie eisen, met onze beperkt beschikbare tijd. Focus gewoon op één ding dat je wilt verbeteren, gaat dat goed, dan de volgende stap. Zes dingen tegelijk verbeteren gaat naar mijn idee niet.

Don't be afraid to make miss steaks.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, taxgolf, Martin

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden

logogolfchat

Ga naar boven