dag 2019, hallo 2020

Meer
10 maanden 2 weken geleden #1 door Leon1983
Beantwoord door Leon1983 in topic dag 2019, hallo 2020
Zo, hier dan ook voor mij... Vorig jaar niet de stappen gezet die ik hoopte te zetten. De reden er achter was dat ik niet gecommit was aan mijn doelen (in general) en daarom te weinig tijd heb besteed om echt vooruitgang te boeken. Ik heb te weinig getraind en te weinig gespeeld. Dit jaar komt daar verandering in!

Ik ben 2020 goed begonnen. Ik laat alcohol (alhoewel dat sowieso niet echt een factor was) in ieder geval even tot half maart staan (en dan na de wintersport met vrienden evalueer ik verder haha), sport vier keer per week en heb besloten mijn lijf op 1 te zetten. Ik heb de verantwoordelijkheid naar mezelf om er met mijn handicap zoveel mogelijk uit te halen en daar past het niet bij om andere zaken voorrang te verlenen op mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn lijf goed te onderhouden.

Het vier keer per week sporten is opgebouwd uit twee keer per week CrossFit, 1-2 keer per week golf (trainen en lessen, gemiddeld 2-4 uur per week exclusief het spelen in de weekenden) en waar ik nog een vierde keer op moet vullen banen zwemmen. Daarnaast nog beter letten op mijn eten. De doelstelling is om de overtollige kilo's kwijt te raken en mezelf echt fit te gaan voelen.

Dit jaar wil ik met golf presteren. De belangrijkste reden erachter is dat ik in september geselecteerd ben mee te doen aan de Cairns Cup, een disability Ryder Cup-style event tegen de Yanks op Celtic Manor (2010 course, hoe vet!). Daar wil ik goed beslagen ten ijs komen natuurlijk.

Waar ligt mijn winst? Sowieso op consistency met al mijn clubs. Met name mijn spel vanaf de tee heeft werk nodig en door de baan maak ik door te veel gedachten in mijn hoofd teveel fouten. Korte spel, met name putten, wordt ook een groot deel van de trainingstijd als het voorjaar weer begonnen is en de omstandigheden beter. Ik zal wat vaker updaten hoe het gaat. Nu handicap 23.7 en steeds vaker het gevoel dat dit stukken beter kan en moet. We houden hoop en gaan er dit jaar voor!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, roughseeker, x-elf, Jimi Thing, taxgolf, Artbij, Frank@Andalus, ravi, swinging daddy, Martin en1 andere mensen hebben ook bedankt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10 maanden 3 weken geleden #2 door Tijn
Beantwoord door Tijn in topic dag 2019, hallo 2020
Mooi om te lezen hoe mensen in verschillende fases van hun golfloopbaan zitten. De een wil onder handicap 30 komen, de ander is aan het bedenken hoe die stap naar onder par te maken.

Voor mijzelf is het nog wat onduidelijk. Ik ben behoorlijk tevreden hoe ik de baan rond kom en vraag mij af of ik lessen wil om verder te komen of gewoon genieten van hoe het gaat en zelf kijken waar ik uitkom. Ik ben toch wat huiverig om veel te veranderen met de kans dat het alleen maar minder wordt. Ik weet dat mijn swing onconventioneel is, maar hij werkt voor mij en voelt natuurlijk aan.

Mijn uitdagingen voor dit jaar:

1) het gat vullen tussen driver en ijzers. De houtjes willen niet zoals ik dat wil. Of daar een oplossing voor vinden, of een ijzer 4 en evt. ijzer 3 gaan gebruiken. Combinatie van beide is natuurlijk ook mogelijk.

2) Korte spel. Van binnen de 50m naar de vlag valt nog zoveel te winnen. Chippen is nog veel te variabel. Lijkt me dat dat kan verbeteren met regelmatig oefenen.

3) Eindelijk eens onder par lopen op onze 18 holes par3 baan. Al 2x par (54) gespeeld en meerdere keren net erboven, dus het moet kunnen. Dit is vooral een kwestie van concentratie over 18 holes vasthouden.

En de belangrijkste : plezier houden in het spelletje :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Jimi Thing, swinging daddy, Martin, GarField000

• Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
10 maanden 3 weken geleden - 10 maanden 3 weken geleden #3 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic dag 2019, hallo 2020
Waar het om partial wedges gaat is het naast techniek vooral een mental verbeterpunt. Nu heb ik 56 of 43 of weet ik t hoeveel naar de vlag en vanaf daar wordt het beetje vogelen in mijn hoofd welke club met welke swing (lengte) ik dan zal spelen. Het gevolg is dat ik die slagen vaak met een commitment speel die niet passend is bij wat de slag vraagt. Dat zie je in t resultaat.

Dat commitment gaat anders worden wanneer ik afstanden bij m'n partial wedges heb. Ben overigens best al tevreden over de 3 partial swings die ik heb. Die gaan komen redelijk natuurlijk en zijn qua uitvoering ook redelijk consistent. Mooie is dat ik het in huis kan oefenen.

Pff, ik zit nu ff terug te lezen, 3 of 4 birdies en 2-3 bogeys. Dat lijkt vanaf achter m'n laptop een hele opgave. Aan de andere kant, ik heb een aantal rondjes die daar flink bij in de buurt kwamen. Dat waren niet de rondjes waar ik de ballen uit m'n broek gespeeld heb.

Als t gaat om 2021, ik ben in serious ponder mode om een trip van 5 dagen naar Bandon Dunes te gaan maken. Maart of April. Dat zou een trip of a lifetime zijn (of hopelijk niet eigenlijk). Kost een flinke duit en zou ik t liefst met golfmaten doen. Ik heb besloten te bellen met het resort en eens te kijken wat een itinerary die ik in mijn hoofd heb zou kosten. Vanaf dit voorjaar geloof ik komt course nr 5 erbij, de Sheeps Ranch. Ik zou graag iedere course 2 keer spelen en er echt de max uit halen.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 10 maanden 3 weken geleden door Jimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, x-elf, 84425, Artbij

Meer
10 maanden 3 weken geleden #4 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic dag 2019, hallo 2020
Mooie en herkenbare post JimiThing.

x-elf ben op zoek naar het zelfde. Wat aan te pakken om te verbeteren.
Als ik naar mijn statistieken kijk zie ik het volgende:
Over alle ronde:
FW 71%, GIR 39%, Scramble 21%, Putts 1,89 per hole & 2,06 GIR
laatste 20 rondes :
FW 74%, GIR 40%, Scramble 22%, Putts 1,82 per hole & 1,95 GIR

De bettinardi betaald zich goed terug :-)

Ik heb hier in het verleden ook over gesproken met de top amateurs en pro's die ik ken. Wat te verbeteren?
Hoe beter de speler hoe minder ze naar GIR kijken of er waarde aan hechten. Waar zij meer mee bezig zijn is: hoe ver sla ik de bal van de vlag? Ga dan de slagen verbeteren die je over houdt vanaf die afstand, hetzij putten als je op de green ligt hetzij korte chips als je de green mist. Dit levert meer op dan de focus op de bal nog dichterbij slaan (de full swing zit sowieso in je training). Dit is mijn focuspunt voor komend jaar. Ik ben een andere techniek aan het in trainen om meer U&D te maken.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik voorheen ook teveel aandacht gaf aan meer GIR. Wat ik zag was dat als mijn GIR omhoog ging, het aantal putts ook omhoog ging. Een logisch gevolg. Door vorig jaar het putten te verbeteren, zowel qua techniek als materiaal, heb ik daar veel mee gewonnen.

De partial wedges is iets wat ik nu 2 jaar gebruik. Per wedge heb ik 3 (back)swings. Dat covered een aardig gebied. Dit gebruik ik met name op de lange par4's en de op de par5'en, beide voor het 3e schot. Met name in het seizoen is dit iets wat erg goed werkt. Nu wisselen de afstanden te veel door weersinvloeden of natte en zachte banen.

Als nu ook nog het fysiek wil mee werken..................

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

• Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
10 maanden 3 weken geleden - 10 maanden 3 weken geleden #5 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic dag 2019, hallo 2020
Ik heb besloten dat ik dit jaar onder par ga spelen. Dat maakt dat ik bij de vraag kom, wat is daar dan voor nodig, wat moet beter. Ik schat zo in dat het een ronde is met 3-4 birdies en 2-3 bogeys. Waar ga ik 4-5 strokes vandaan halen?

Ik dacht eerst partial wedges en putten. Als ik daar meer over nadenk dan zit het vooral in meer parren maken, meer U/D en uitsluiten 3 putts. Vanuit dat oogpunt hebben de partial wedges iets minder prio als de pitches en chips rond de green. Zeg binnen 20m. Dat gaat nu best aardig maar is denk ik het punt waar het echt op te winnen is. Mijn ring rond de hole is nu meer richting 3m in plaats van binnen een meter. Dat in combinatie met veel bewuster te zijn in approach play. Ik mis te vaak short sided en sta te floppen naar een downhill vlag.

Van de tee is het steady genoeg om zo goed als altijd een approach naar de green te hebben. Ik raak alleen niet altijd de green. Stats van het seizoen bekeken, 72%FIR en 44% GIR. Dat laatste kan zeker omhoog. Maar scramble is slechts 26%. Wat nu als ik dat naar 75% weet te brengen.

Kortom, ik blijf slijpen aan mijn partial wedges techniek maar ga vooral ook meer tijd besteden aan korte pitches en chips.

Eens kijken wat dat aan het einde van het jaar gaat opleveren.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 10 maanden 3 weken geleden door Jimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, 84425, Frank@Andalus

Meer
11 maanden 1 dag geleden #6 door notup
Beantwoord door notup in topic dag 2019, hallo 2020

Els schreef : ingeschreven voor Heelsumse georganiseerd door notup - erg leuke groep GC-ers maar echt te warm voor mij. Uiteindelijk moeten opgeven. Op terugweg in auto enorme dip, voelde me een onwijze failure.
Els

Kleine correctie, was op Landgoed Welderen, op de Heelsumse nog niet geweest.
Was idd een lekker warme dag en je was niet de enige die er last van had.
Failure was het niet echt, het ging gewoon niet. Was wel jammer dat je er niet meer met het eten was.

The secret of good golf is to hit the ball hard, straight and not too often.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Els

Meer
11 maanden 1 dag geleden #7 door Els
Beantwoord door Els in topic dag 2019, hallo 2020
Mooi topic dit.
Mijn 2019 terugblik: hersteld van alle nierellende en operaties (5x) in 2018; per 1-jan weer fulltime aan het werk, geen dag ziek gemeld, wel soms vanuit bed moeten werken. Werk: enorm hard gewerkt/top-druk; leuke projecten; trainingen; weer aan het knokken om naar volgende functie te groeien. Super beoordeling gekregen - blij mee.
Prive: enorm trots op mijn kinderen die beide goed gaan op de uni; prachtvakanties met zoon naar Porto en mijn dochter opgezocht in Goteborg. Mooie herinneringen opgebouwd; thuisvakantie in Velp met mijn vriend - lekker ontspannen. Dankbaar dat mijn vader van 91 er nog is en nog zo goed is, een jaar van constant afscheid nemen/dingen vragen en bespreken want hij is er open over: hij wil niet meer. Veel emoties dus.

Mijn 2019 qua golf was ruk: lidmaatschap Edese verruild voor GVN; 18h invitational op de Haagsche - prachtige baan; genoten maar erg warm en conditie nog slecht; voelde soms als survival maar uitgelopen (dat was ook mijn doel); neary en longest dames gewonnen (ik was de enige dame B) , ingeschreven voor Heelsumse georganiseerd door notup - erg leuke groep GC-ers maar echt te warm voor mij. Uiteindelijk moeten opgeven. Op terugweg in auto enorme dip, voelde me een onwijze failure. Tussendoor keer rondje P&P met mijn zoon, hij sloeg prachtballen bij mij ging alleen het putten lekker. So far mijn golfjaar 2019: vreselijk!

Mijn uitdagingen voor 2020: balans vinden in werk/prive (quality time voor mijn familie; vriend; vrienden; sport; vrijwilligerswerk maar ook tijd voor mezelf). Dit jaar wil ik de volgende carrierestap maken (dus meer reistijd; meer leren); weer aan mijn lijf werken (fit worden/krachttraining en weer golfen en er lol in hebben).
Die balans vinden wordt het lastigste vrees ik... ik vraag me af hoe anderen dat doen.

Gelukkig Nieuwjaar allemaal!
Els

Er is maar een iets wat een droom onmogelijk maakt: de angst om te falen. (P. Coelho)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, x-elf, taxgolf, Martin

• taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
11 maanden 1 dag geleden #8 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic dag 2019, hallo 2020

Dr golf schreef :

Het immer groeiende S&T netwerk maakt me duidelijk dat er veel meer is.

GNJ. Met netwerk bedoel je het beademingsapparaat?

Try it. Misschien helpt het je om TGM te begrijpen:whistle:

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Meer
11 maanden 1 dag geleden #9 door Dr golf
Beantwoord door Dr golf in topic dag 2019, hallo 2020

Het immer groeiende S&T netwerk maakt me duidelijk dat er veel meer is.

GNJ. Met netwerk bedoel je het beademingsapparaat?

the conditions of a solitary bird are 5.

• taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
11 maanden 2 dagen geleden #10 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic dag 2019, hallo 2020
Dit draadje nog eens overdenkend, moet ik zorgwekkend meedelen dat ik niet direct doelstellingen heb voor het nobele jaar 2020. Lichtzinnig maar eens een paarin willekeurige volgorde bedacht.
1) spelen op Benardus met X-elf. Stippelberg wil ik ook wel mee. Als het maar in het weekend is. Mijn nieuwe werkplek schept helaas minder ruimte om eens een dagje onder het mom van representatie de pleiterik te nemen.
2) TGM begrijpen? Tsja, ik kijk slechts naar Fleetwood, of is hij nu Morad adept? Of is onze BDC een TGM maestro? Ik dacht van wel. Ik moet bekennen dat ik steeds minder begrijp van alle technische aspecten rondom een golf swing. Het immer groeiende S&T netwerk maakt me duidelijk dat er veel meer is dan het uitstrekken van het rechterbeentje. Het fundament onder S&T gaat veel dieper en verder. Ik haak regelmatig af. COP, COM weet ik veel. Ik kom langzamerhand in een comfort zone dat ik niet wil weten wat elk radartjeringetjeschroefje van een motor nu precies doet zodat er uiteindelijk power komt, maar dat mij helder gemaakt wordt hoe ik het gaspedaal moet intrappen. De motor powered dan wel. Voor mijn bescheiden ikke moet dit genoeg zijn.
3) toch maar eens meedoen aan een toernooi op de club. Of zelfs een golfchat toernooi (moet niet gekker worden). Toelichting overbodig
4) Of er in 2020 een golfreisje komt, weet ik niet. In beginsel staat wel wat gepland, maar goed. Time will tell.
5) Ik heb geen specifieke hcp doelstelling. Ik wil gewoon lekker door die baan komen. Ik hoop wel dat ik nu eens los ga laten dat elke slag een soort van Tiger Woods perfectie (of welke andere professionele speler) moet hebben. Get real. Het wordt lachwekkend om over een paar maanden dit terug te lezen.
6) Ik hoop in 2020 wederom een baan bij onze zuiderburen te bespelen.
7) Makkelijk voornemen. Geen nutteloze zaken kopen als een 3e paar spikeless schoenen, light weight broeken, of polo's. Tsja, wat moet je dan met die tegoed bon van Jumbo golf? Inzetten voor de zoveelste driver die ervoor moet zorgen dat ik nog verder ga slaan (sic)?
8) Een hole in 1? Fat chance. Ik vind een birdie al prima op een par 3.
9) 2019 was het jaar van de eagle. Die hoop ik in 2020 weer te maken, maar dan met getuigen. Het voelt toch wat 'alleen op de wereld' om in de middle of f%^^&ing nowwhere in je uppie een rondedans te doen nadat je de chip voor eagle op de par 5 gemaakt hebt.
10) Een redelijk gezond en pijnvrij 2020. Het begin is slecht. Heb een zenuwbeschadiging in mijn gezicht waardoor een kieszenuw is gaan afsterven. Loop blijkbaar al een tijd met een ontsteking in mijn flikker een een vette bult op mijn tandvlees. Op 8 januari a.s. gaat het mes erin, zodat ik na 8/1 er vol tegenaan kan gaan. Het klinkt overigens erger dan het is. Geen gebrek aan zieligheid voor m'n eiguh ikke.

Een hele fijne jaarwisseling, pas op met vuurwerk ennnn geniet van de oliebollen en appelflappen. Alle gezondheid en zon op jullie pad.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ron273, nico, piglet, x-elf, Pol, Jimi Thing, Frank@Andalus, Martin

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden

logogolfchat

Ga naar boven