We slaan te ver, dat moet stoppen.

Meer
8 maanden 1 week geleden #11 door Leon1983
Beantwoord door Leon1983 in topic We slaan te ver, dat moet stoppen.
Ja, maar voor het gemak vergeten we dat een course als Augusta in 2000 6985 yards meette en in 2010 7435: de holes worden ook langer gemaakt dus al met al valt het verschil wel mee volgens mij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• 84425
  • Onderwerp Auteur
  • Pro Member
  • Pro Member
Meer
8 maanden 1 week geleden #12 door 84425
Beantwoord door 84425 in topic We slaan te ver, dat moet stoppen.

Pol schreef : Amper 4m verder op 15 jaar. Ik zie de urgentie niet, laat staan het probleem.

En bijna 30 meter verder in de periode van circa 10 jaar daarvoor (1995-2005).

• Pol
  • Pol's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • plus handicap - eajdngmijwaw
Meer
8 maanden 1 week geleden #13 door Pol
Beantwoord door Pol in topic We slaan te ver, dat moet stoppen.
Amper 4m verder op 15 jaar. Ik zie de urgentie niet, laat staan het probleem.
Verdedig gewoon die golfbaan. Leg desnoods 170m rough voor de green in voorbereiding van het tornooi, die je de week nadien weer kort kan zetten. Leg bunkers op de plekken waar pro's hun drives slaan maar gewone stervelingen niet geraken. Laat in de weken voor het tornooi het gras groeien tot bijna tegen de green. Maak van de drivebare par 4 een par 3. Maar ga niet staan janken.

Alsof ze bij voetbal gaan klagen dat de spelers hardere ballen shotten, en de keepers dus minder kans hebben.

"The most important shot in golf is the next one."

Ben Hogan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, Frank@Andalus, cf73, Martin

Meer
8 maanden 1 week geleden #14 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic We slaan te ver, dat moet stoppen.
Wil je een golfbal :P

Misschien ben ik onzorgvuldig.

De fabrikanten beloven elk jaar met elke nieuwe driver dat je weer 10% of 10 yards verder gaat slaan. Fake news. A Hoax. Read the transcripts. Dat is volgens mij niet zo. Bovendien worden ijzers qua loft zo gepamperd, dat een ijzer 5 vroegah een ijzer 3 was (of zo).

Ik denk dat de clubleden op RR nog steeds even ver slaan als vroeger. De teeboxen hoeven niet verplaatst te worden. Het zou me niet verbazen als onze leden wel 'wat rechter door de baan zijn' geworden. Al slaat men vaak genoeg de ballen eruit. Ik heb genoeg ballen verspeeld en dat zzal zeker zo blijven.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Meer
8 maanden 1 week geleden #15 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic We slaan te ver, dat moet stoppen.

Dit zijn gegevens van Arcade. We slaan dus wel verder!
Wat ook opvallend is, voor mij iig, dat het verschil tussen de top 10 avg distance en de nrs 151 tot 160 bijna 10% is zeg maar ca 30y.
Dat scheelt gauw 2 ijzers.

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: 84425

Meer
8 maanden 1 week geleden #16 door taxgolf
Het waren cijfers van arcross.

Gevoelsmatig helpt het nieuwe materiaal. Denk dat we allemaal wel dat gevoel hebben. Toch heb ik het idee dat we desondanks niet verder slaan. Ik zie me zelf dan ook niet als een amateur, paar categorieën lager. Ik denk dat pro's lang niet allemaal even ver slaan. Fysiek is men wel fitter geworden en valt alles te meten. Een paar weken geleden in 1 van die zandbak toernooien, was de rough vrij bestraffend. Baan speelde beduidend lastiger. Webb Simpson, door fysieke training aan lengre van de tee gewonnen, zei na zijn winst dat de fw kleiner/smaller gemaaid moeten worden, , meer rough, kleinere tee's en meer run off erom heen. Dan ben je al een heel eind en wordt het meer shotmaking.
Ik daag de amateur uit die met elke nieuwe driver weer 10 yards verder heeft geslagen. Dat is niet zo, geloof ik niet. Behalve dat hij misschien wat constanter is gaan slaan. Beloning is een golfbal die veel spin geeft.

• 84425
  • Onderwerp Auteur
  • Pro Member
  • Pro Member
Meer
8 maanden 1 week geleden #17 door 84425
Beantwoord door 84425 in topic We slaan te ver, dat moet stoppen.
Ik denk dat het ver kunnen slaan op zich niet eens het probleem is. Er zijn altijd mensen die verder slaan dan de gemiddelde golfer. Je had in de jaren '20 al spelers die met hickory stokken en ballen van toen soms al 300+ yard drives sloegen. In de jaren '50 had je spelers op de PGA tour die met persimmon driver en ballen van toen met enige regelmaat 300+ yard drives sloegen. En in mijn jeugd waren er verschillende jongens die godsgruwelijk ver konden slaan (ik kan me een Trompbeker herinneren waar menigeen op hole 5 (Noord-Nederlandse, circa 300 meter) met lichte wind mee voor de green ging (of er voorbij sloeg)). Dat was in '91/'92 met balata ballen en TM Tour Preferred drivers (circa 150cc).

En ja, de spelers die tegenwoordig ver slaan slaan ook wel iets verder dan vroeger.

Echter, wat vooral opvalt is dat 1) ver slaan minder moeite lijkt te kosten, maar ook bijna risicoloos kan, en 2) het lijkt alsof iedere pro golfer tegenwoordig zo ver slaat (op een enkele uitzondering na).

Nicklaus kon ook 300 meter slaan, maar deed dat zelden omdat hij een volle slag zelden op 100% van zijn vermogen sloeg. En dat gold voor vrijwel elke professional, je sloeg op ongeveer 80% van je max zodat je gecontroleerd kon slaan. Een kleine misser had bij een drive namelijk grote gevolgen. Een slice of hook kon zo 50-60 meter van de lijn afwijken.

Daarin zit 'm mijns inziens nu ook het grootste verschil met vroeger: door combinatie moderne clubs en moderne bal lijken afwijkingen minder groot. Om ver te kunnen slaan is bal (en club) ontwikkeld die minder backspin genereert. En daarmee ook minder sidespin! Een echte hook of slice zie je niet meer, hooguit pusht of pullt iemand zijn drive naast de fairway. Daarmee wordt het voluit slaan van je driver een stuk minder risicovol. Waar je met één mislukte drive per 18 holes zo 2 slagen verspeelt (8 slagen per toernooi), hoef je je daar tegenwoordig minder zorgen om te maken (en dus ook minder gecontroleerd te slaan).

Dus, slaat iedereen zijn drive voluit op de meeste holes. Daar komt dus al deel van de lengtewinst vandaan. Tegelijkertijd zie je dat de spelers die vroeger al ver konden slaan, maar dankzij die ene misser per ronde niet op het hoogste niveau terecht kwamen, nu wel op de PGA of Europese Tour komen (en dus plek van een kort-slaander innemen en daarmee het gemiddelde omhoog drijven).

Ook bij amateurs zie je dat de driver tegenwoordig de makkelijkste stok in de tas lijkt te zijn, waar vroeger een speler met handicap boven de 20 er niet over piekerde überhaupt een driver te slaan want was veel te moeilijk. Waar de gemiddelde afstanden zoals door taxgolf dus eerder gepost dus niet indrukwekkend lijken, ben ik van mening dat ze dat wel zijn. Het gaat daar over gemiddelde driverlengte voor categorie spelers tussen 20 en 50 van 210-225 meter. Ik durf te wedden dat die gemiddelde lengte 25 (of 80) jaar geleden net onder de 200 meer zat, o.a. omdat de meeste spelers hooguit een houten drie sloegen.

Dus oplossing zit 'm er dus (als je het mij vraagt) in dat een bal die je met je driver slaat weer (meer) spint, want daarmee krijgt deze ook weer meer sidespin en wordt het slaan van een drive dus weer meer een 'skill' en niet enkel de wat chiquere equivalent van de boksbal op de kermis.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Pol, auke, taxgolf, Frank@Andalus, Foreinone

Meer
8 maanden 1 week geleden #18 door taxgolf
Aha, Seth Reeves is dus bekend...

• Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
8 maanden 1 week geleden #19 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic We slaan te ver, dat moet stoppen.

taxgolf schreef : 2019 PGA TOUR proximity to hole rankings for the top ten long hitters

Cameron Champ - 159th
Rory Mcilroy - 29th
Luke list 137th
Dustin Johnson - 84th
Wyndham Clark - 183rd
Bubba Watson - 184th
Seth Reeves - 184th
Trey Mullinax - 115th
Tony Finau - 99th
Cameron Davis 73rd

Hmmmmm

Ja dat geeft te denken. Op McIlroy na kunnen ze niet golfen, dat blijkt maar weer:)

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf

Meer
8 maanden 1 week geleden #20 door taxgolf
2019 PGA TOUR proximity to hole rankings for the top ten long hitters

Cameron Champ - 159th
Rory Mcilroy - 29th
Luke list 137th
Dustin Johnson - 84th
Wyndham Clark - 183rd
Bubba Watson - 184th
Seth Reeves - 184th
Trey Mullinax - 115th
Tony Finau - 99th
Cameron Davis 73rd

Hmmmmm

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden

logogolfchat

Ga naar boven