Mensen komen in alle soorten en maten, ook als ze golfen. Nou ja, alle soorten en maten. Bij golfen zie je doorgaans niet een dwarsdoorsnede van de samenleving, het trekt bepaalde mensen meer aan dan anderen. Dat is aan het verschuiven, en dat leidt tot een culturele clash.
Aan de ene kant de nieuwe golfers, die het vaak gewoon leuk vinden om buiten bezig te zijn en een balletje te slaan. A good walk enriched, zeg maar. Daar heb je fairways en greens voor nodig, en die vind je op een golfbaan. Anders dan fietsen, hardlopen, een balletje trappen, of veel andere sporten kun je het niet echt op een willekeurige plek beoefenen. (Hoewel het spel wel op die manier in de verder nutteloze duinrand aan de kust schijnt te zijn begonnen).Als het financieel voldoende aantrekkelijk is, dan koop je de greenfees voor een heel jaar af. Dat noemen ze lidmaatschap. Anders betaal je per keer. Gewoon een financiële keuze. De traditionele golfers herkennen deze mensen aan het feit dat ze zich als consumenten gedragen en zich aan het clubleven onttrekken.
Aan de andere kant de homo golfus, de menssoort die de banen van oudsher bevolkt. Het spel is een belangrijk deel van hun leven, ook sociaal. Hun status wordt medebepaald door het aanzien en de macht die ze binnen de vereniging weten te bewerkstelligen. Ze zijn onderdeel van een subcultuur waar de instanties zoals NGF, NVG, en andere sociale carrièreladders een essentieel onderdeel van uitmaken. Het golfspel is belangrijk, maar nauw verweven met het clubleven. Tradities zijn in beton gegoten. Nieuwe golfers herkennen deze oude leden aan het feit dat ze de baan en de club als hun persoonlijk eigendom lijken te beschouwen. De baan op elk moment van de dag en in het weekend volledig blokkeren voor een of andere activiteit zoals competities, herenochtenden, gun-shots, of wat ze allemaal maar verzinnen om de baan voor hen te blokkeren. Een gotspe, want je betaalt er vet voor, terwijl deze mensen toch al dag en nacht spelen voor hetzelfde bedrag dat jij betaalt voor je 20 rondjes per jaar.
Bestaat dé golfclub nog? Als je die vraag vanuit het perspectief van de doorgewinterde verenigingstijger stelt, dan erodeert die. Als je het benadert vanuit het idee dat een golfbaan een sportcomplex is waar je kunt golfen, dan wel.
Ik ben lang lid geweest van een vereniging. Het heeft onmiskenbaar positieve kanten. Je kent mensen, je speelt in wisselende clubjes. Sinds een paar jaar ben ik golfconsument zonder lidmaatschap. De negatieve kant van het clubleven en -cultuur is me steeds meer tegen gaan staan. Nu speel ik geregeld met een wisselend gezelschap uit een klein vast groepje 9 holes in de avond. Soms eens met anderen, chatters bijvoorbeeld, op andere banen. Van de vereniging heb ik nauwelijks last. Ideaal. Voor mij dan.
Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.