Vandaag een rondje op golf de Belle Dune. Beetje warrige website.Info over de golf baan is er nauwelijks. Het is een vakantiepark waar je watersport kunt beoefenen. en golf. Dat laatste ging ik doen. Golf. Dus. Een klein half uur rijden over allerlei B-weggetjes. Nu wil het geval dat ik gestoken ben door allerlei prikbeesten. 2 x in de vingers van de linkerhand. Bijzonder. Ik wordt zelden gestoken. Maar dan is het meestal gelijk raak. Want ik kreeg een allergische reactie. Stijve vingers, tintelingen, zwelling. De pharmacy was dicht op zondag. Hmmm. Gelukkig was het vanochtend een stuk beter. Nadat ik eindelijk internet had, de route ingevoerd en hop, naar Belle Dune. Aldaar aangekomen bekruipt me niet direct het links gevoel. Eerder een bosbaan. Ik parkeer de voiture en meld me bij de receptie. Het is rustig, licht bewolkt en nauwelijks wind. Bof ik. Waarmee ik niet bof, is de starttijd. Non. U staat niet geboekt voor vandaag. Da’s gek, ik heb een mail. En die laat ik zien. Demain. Fuckaduck. Ik vergis me in de datum. De olijke francaise kan haar lachen nauwelijks bedwingen, maar regelt onmiddellijk een starttijd. U kunt gewoon weg. Wilt u morgen golfen? Nee hoor, dank u. Soepel volgt via de email de bevestiging. Ik huur een trolley en ga een beetje putten en chippen. Oefen leeft hand low. Ik weet het niet. Wat chippen en dan even kijken bij de DR. Die is groot. Maar de matten zijn slecht, de ballen een samenraapsel. Er is niemand. Ik geloof het wel en rek en strek. Ik wandel naar hole 1, sla om 9.40 af. Het is broeierig.
Ik speel van geel 5667 meter, Par 71. De eerste 9 holes bevallen me goed. Links? Mwah. Geen zee gezien noch gehoord. Dit is wel duinlandschap. dat dan wel. Maar links in de zin van Schotse links? Neuh. Is dat erg? Wederom neuh. De baan meanders al golvend door het dennenbos. De 2e 9 zijn meer duinachtig. Het duin wordt ook in zijn natuurlijke staat gebracht. Een golvende baan is lastig voor deze man die het vlakke land gewend is. Hoog gelegen greens, laag gelegen greens, smalle doorgangen. Ja, deze baan heeft het wel. De 2e 9 zijn. Iets wijder, de bomen zijn er nog steeds, toch oogt het open. Met de nieuw aangelegde hole 15, een beul van 570 meter die nog niet was opgenomen in golfshot. Lekker golf was het devies, genieten van de baan. Ik gebruik golfshot en werktuigelijk noteer je toch de scores, terwijl ik het vandaag alleen nodig had voor de afstand. Voor mij was een 2 bal gestart. Mooie bananen dog leg. De man was maar aan het zoeken. Uiteindelijk wuift hij me door. Ik sla een heerlijk ontspannen 3w die net buiten de de landt. Poeh, altijd fijn weg met publiek. Ik kan niet goed naar de green, last van een boom. Ik haal de bal om en noteer een bogey op de eerlijke, doch ondulerende greens. Hole 2 is de drivert wat slaperig en heb 2 slagen nodig naar de hoger gelegen green. Wederom bogey. Hole 3 een leuke par 3, strak op lijn, easy par. Hole 4 par 5, driver is wakker, easy par, hole 5, Lig buiten de green, slordige chip, bogey. Hole 6 is een gave par 3, waar, als je hebt afgeslagen, langs de green van 5 loopt. Iets te dicht bij voor comfort.Maar mijn i6 is op lijn , 2,5 meter van de vlag. Bordje. Hole 7 slag je van de hoger gelegen tee enigszins in het ‘dal’, om vervolgens weer naar de hoger gelegen green te slaan. Verre drive, klein ijzer naar de pin, par. Hole 8 is een eindje lopen, met een bordje dat er huizen rechts liggen, de schade wordt verhaald. Je moet goed je best doen om daar in de buurt te komen, Het zit toch tussen de oren want op deze hole rommel ik me naar een 6. Hole 9 is weer een saaie par. Leuke hole, niet lang, rechts water (soort duin-poel). Wind tegen heel lang, speelt als een soort omgekeerde L. Ik wordt doorgelaten en timmer mijn driver voor het duin. Easy wedde in. Hole 10 is gelijk een lange par 5. Een oudere Engelse mevrouw wacht me op, haar zoon staat met een 3w van wit te peren. Een goede 15 meter achter geel. Er staat een stok in de verte als mikpunt, halve blinde slag. Hij is al 2 ballen kwijt en moppert, ga maar. Ik mep mijn driver prima speelbaar. Heel fijn als je lang bent van de tee, maar als je de fw steeds mist, dan heb je er weinig aan. Ik sla een slechte, zonder kracht 7w. Mijn pw is easy, 2 put par. Hole 11, 12, 13 speel ik goede drives, maar put ik ruk. 3 Bogey. Hole 14, leuke par 3, easy par. Hole 15, eveneens. Ben niet heel kapot van de hole, vrij smal. Hole 16, korte hole, flut ik mijn pitch. Bah. Double. Hole 17 en 18 zijn weer ouderwets par. Verre drive, kort ijzer, 2 puts wegwezen. Had op 18 nog een 4 meter put voor birdie, maar dat was wat teveel gevraagd. In 3 uur 10 minuten rond, rondje 81.
De baan bevalt me wel, gastvrij, goed onderhouden, goede weg wijzer, Soms loop je veel tussen de holes en 1x moet je een drukke weg oversteken. Greens waren strak gemaaid, veel beter dan de meeste banen in NL. Heel slecht waren de tee boxen. De gele boxen waren echt slecht, bobbelig, bol, gewoon niet goed. Zie ik niet vaak. De witte tee boxen waren daarentegen zeer strak, kan dus wel. Ik had mazzel, zeer weinig wind. Dus erg goed te doen. Nooit gelijk al die zwaluwen tellen. Zo langzamerhand ga ik die MP18 ijzers vergeten, Deze T ijzers geven veel terug. Zijn erg vergevingsgezind. Door het tungsten, behouden slecht geslagen ballen hun lijn. Ook had ik eens geen moeite met de voor mijn gevoel smalle grips. Putten was ok, chippen ging wel.
Nog wel 1 regel ding. Op de korte par 3 14e sloeg ik een i9 die ik net niet goed raakte, de bal stuitte op de voorkant van de green en rolde de bunker in. In de bunker lag niet veel zand. De bal rustte op wat ik eerst dag een takje, maar het bleek een wortel. Ik voelde er niet veel voor tegen die wortel te slaan. Zo lang heb ik mijn clubs niet en ik was ook een beetje bang me te bezeren. Nu vroeg ik me af of ik vrij mocht droppen. Het was een wortel die door te weinig zand in de bunker uit het zand stak. Het is geen los voorwerp. Ik vermoed spelen zoals die ligt. Klopt dat? De foto’s volgen.
De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen