Goede vriend van mijn vrouw is al een aantal jaar fanatiek verslaafd aan golf. Maar zoals zovelen onder ons: het spel, de sport veel te laat ontdekt. Al een tijdje stond de afspraak om 18 holes op Royal Rozenstein te lopen. Vroeger was de man tuinder. Gewend om vroeg op te staan. Ik ben dat wat minder gewend. 8.15 waren we op de club. Ik introduceer hem, hij slaat nog wat ballen. Tijdelijk is de spiraal in gebruik maar zo vroeg is er nog niemand. Dus (stom) geen bal erin gelegd. Want nu ging een 4 bal weg en stond er een volgend 4 bal klaar. Dus aansluiten geblazen. Nu was dat niet erg. een zeldzame nagenoeg windstille ochtend. Fluitende vogels, en al vroeg de zon. Ik vind 20 - 22 graden lekker. Daarboven krijg ik het al moeilijk. Ik kan de hitte slecht kwijt. Bovendien loop ik in lange broek. Geen zin in teken.
Zijn HCP is volgens zeggen 24. Gelet op zijn ronde, was dat getal thuis gebleven. Op hole 1 roste hij de i5 zo links de DR op. 2e bal ging redelijk rechtuit. In de kern het probleem: chickenwing swing en een helehelehele sterke grip. Dinsdag a.s. zou hij les hebben. 3 weken geleden les gehad en toen ging het goed. Toen had hij gespeeld en met de driver geslagen en sindsdien nul vertrouwen in zijn swing. Tsja, zei ik, het is mooi weer. We spelen 18 maar als je er geen lol meer aan hebt, dan stoppen we toch gewoon. De 1e 9 ging nog wel. De ballen vlogen alle kanten op, vooral links. Toppen gebeurde ook vaak. Heel vervelend voor hem. Ik voelde mee, want op Hayling Island met die botte windkracht 7 stond ik daarbovenop ook nog alles te shanken. Niets helpt, op een gegeven moment is elk bemoedigend woord 1 teveel. Dus hield ik maar mijn mond.
Ik ging zonder veel verwachting en slaperig de baan in. Bovendien zit mijn hoofd vol (o.a. wisseling van baan) en speelde de duivel los shankos in mijn hoofd. There's always tomorrow's round, schrijft iemand. Maar wellicht kan ik voor dit jaar maar beter stoppen. De 1e 9 raffelde ik in 39 slagen af. Ik begon nog wel met 2 bogeys (beide uit de zandbak). Heerlijk uit de bunker geslagen zeg.Een waar feest in in de bunker te liggen. Op 5 had ik ook nog een bogey. De rest allemaal parten, waarbij ik op hole 7 de birdieput mis. grrr. Het bijzondere: omdat hij alles met de ijzer afsloeg, zei ik: joh, ik sla ook wel met de ijzers af. Lagsteeds super in de fw en waar ik alleen probleem mee had, was het vinden van degene. Maar als ik moest chippen buiten de green, was de chip in de meter. De greens lagen er goed bij, al mogen ze gemaaid worden. Harde fw, dus ja, nauwelijks driver nodig. De 2e 9 ging iets minder, Ik kreeg last van de lies. Denkelijk op woensdag met kickboksen een spiertje verrekt. Lopen en draaien werd steeds vervelender. Ik sloeg 41 x tegen de bal. Rondje 80, net niet onder de 80 helaas. Duur dat ik op 12 mijn birdie put miste. Wat als, tja. Op 10 werden we door de 1e 4 bal doorgelaten. De 2e 4 bal had ons al op hole 4 netjes doorgelaten. De tee stond achterop zodat ik de driver uit de tas haalde. Een lelijke fade wel. Veel te scherp. Ik jankte de bal echt de bomen in. Maar ja, op zo'n mazzeldag kickte de bal keurig naar links en lag ik speelbaar. Sloeg keurig terug naar de fw, i9 op 2 meter naast de pin. Nam helaas te weinig tijd, want de 4 bal stond wel te wachten zodat zij ook door konden spelen. Dus te gehaast putte ik de bal wel dood bij de hole, maar toch. Met enig fortuin een bogey, aan de andere kant voelde ik gewoon dat die 2 meter put voor mij was.
eigenlijk nauwelijks over de swing nagedacht, bleef heel rustig, stond zo waanzinnig te chippen en uit de bunker te spelen. Ondanks dat het zweet goed van het gezicht gutste. Rondje 80 op een par 72 voelt erg goed! De grote gele sinaasappelrakker was heerlijk. Bovendien waren we 12.15 klaar. Doorgelopen en een goede score. Gaat wat worden met die nieuwe clubs ... Die worden thans gebouwd.
De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen