Blog 1: Van niets naar hcp40 mijn doel dit jaar.

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #41 door Dave73nl
Beantwoord door Dave73nl in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...
Zoals de titel al vermoed is de tocht tot het halen van hcp40 het primaire doel van mijn persoonlije blogje... Wat nu te doen echter want na een kleine halve maand lessen is het al zo hard naar dat doel versneld dat ik het bijna in handen heb... En wat dan? Nou daar ga ik nog een nachtje over slapen maaar zodra dat ik onder de hcp40 ben zal ik de titel EN mijn golf doel bijstellen immer doelen moet je hebben toch?

"Talent is ook een vorm van heel graag willen." (Huub van der Lubbe)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #42 door Dave73nl
Beantwoord door Dave73nl in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...
Les 11 lang spel, les 12 putten...

Maandag was er plots toch nog ruimte om te lessen… Ik had niet goed opgelet en toen ik wilde boeken bleek dat ik te laat was en dat het vol zat maar toen ik een dag later toch nog eens keek was er een plaatsje open gevallen en HOP meteen op boeken gedrukt, na een golfloos weekend (wat een marteling) kon ik toch weer lekker de baan op om vooral te leren ver en recht te slaan…

Het was maar een klein groepje en de eerste slagen maakte ik met mijn favoriete wapen van afgelopen zaterdag mijn hybride5. Weer vlogen ze erg lekker en de pro was erg positief verrast dat ik het lekker snel oppikte en dit gaf meteen een boost. Wat is er immers fijner dan complimentjes te krijgen? Hup mijn ijzer7 uit de tas en weer aan de slag daarmee en verdomt maar waar… Helemaal weg… Het gevoel, het ritme, het resultaat… Wat een raar iets, van de top naar rock bottum…

Ik swingde niet lekker door mijn heup, teveel naar de bal toe en te snel opkijken… Pffff okay weer gaan staan kortere achterzwaai en vandaaruit langzaam weer gaan slaan en het gevoel kwam weer een beetje terug en onderling was het contact ook leuk dus toen bleek dat het dit maal echt ophield bij alleen deze les en ik niet bij het volgende uur kon aansluiten besloot ik nog maar een hoop ballen er doorheen te slaan en het daarbij te laten voor deze keer.

Woensdag avond had ik maar een lesje gepland staan. Ik vind dit wel een lekkere tijd aangezien ik voor mijn doen een lange woensdag had gewerkt besloot ik ruim van tevoren te gaan. Ik had een lang spel les geboekt maar wilde ook putten trainen dus ik begon met een putting oefening die ik van de pro geleerd had. Het ging op zich redelijk en ik voel dat mijn putting stroke steeds constanter word en ook het blad goed in de richting blijft zonder af te draaien.

Toen ik naar het verzamel punt liep trof ik mijn pro van de avond. Hij vroeg of ik het goed vond als ik met een andere les mee zou lopen, we konden wel samen gaan lessen als ik niet wilde maar ja als ik hem ermee van dienst kon zijn om met de andere pro mee t elopen? Geen probleem doen we dat.

Ik trof echter wel ineens van een lang spel les een put les. Op zich geen probleem want ik weet dat ik daar heel veel aan kan sleutelen maar ik had ook wel graag eens wat ballen van de tee af willen slaan aangezien ik morgen een 9holes les heb wilde ik wel wat tips hebben. Niet getreurd dan morgen maar uitblinken met putten.

Het ging ook wel weer prima en de uitleg was ook vakkundig, althans ik kon me er prima in vinden. Met 3 anderen hebben we het uur gevuld met 3 oefeningen en toen we klaar waren kon ik het niet laten om toch nog een half uurtje langer te blijven staan en zodoende alles bij elkaar toch weer ruim 2 uur met putten bezig te zijn geweest. Niet doelloos in de hole meppen maar proberen de afstanden te ‘voelen’ en de green te lezen… Heerlijk!

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #43 door Dave73nl
Vandaag verrassende dag gehad. Eerst om 9 uur mijn eerste les gehad van een pro die ik nog niet kende en dat was een aangename les. Chippen was vandaag het onderwerp en hij had wat handige tips meegegeven waar ik aan kon werken dus prima vermaakt dat 1e uurtje. 2e uurtje ging iets anders dan bedoelt. De pro die we dat uur zouden hebben had zijn les uur dubbel geboekt staan en aangezien de andere groep uit Nijmegen kwam werd er driftig gezocht naar een oplossing; of we tot 11 uur op de par3 baan wilde lopen en daarna 9holes op de grote baan wilde dit alles op kosten van de zaak natuurlijk.

Nou dat leek me zeker wel wat en nadat ik met de enige die wilde 6 holes op de par3 gespeeld had werd er gevraagd door Peter & Ria of ik met hun mee wilde lopen op de grote baan. Ik nam dit aanbod graag en Peter spoedde zich naar het clubhuis om me toe te laten voegen.Toen ik klaar was met de laatste hole van de par3 liep ik mijn flightgenoten tegemoet en daar bleek dat ik geboekt stond voor 18holes en speelde op naam van mijn broertje... Ach ja who care's gewoon lekker spelen.

De eerste 9holes waren de Sijsten en deze had ik al eens eerder gespeeld. Op zich speelde ik wel lekker maar niet goed genoeg om mijn hcp van 41 te verbeteren eerder nog te weinig scorende zelfs. Maar het gevoel was lekker en het gezelschap was top. Ook over het weer was weinig te klagen en langzaam maar zeker begon ik steeds wat lekkerder te slaan. Op het begin sloeg ik alles vanaf het gras weg op de rode tee box maar dit liep niet altijd even lekker. De herstel slagen echter maakten het telkens weer goed en met vertrouwen en ook vooral heel veel zin liepen we naar de 2e lus van 9 van vandaag De Leij.

Deze voor mij nieuwe baan vond ik super mooi! glooiend, veel variatie en de compactheid maakte het een heerlijke lus om te spelen en daar reageerde mijn slagen ook op... Omdat Peter vond dat geel daar makkelijker afsloeg (vaak hoger gelegen) volgde ik zijn voorbeeld en sloeg deze lus ook overal van geel af echter met een kleine verandering; de hybride5 werd ingeleverd voor een hybride3. Dit had meteen resultaat en ze gingen mooi recht en niet te hoog maar wel hard het veld in...

Ik liep al met al een bere goede ronde en de laatste 5 holes sloeg ik niet meer vanaf het gras af maar ook vanaf een tee en het ging alleen maar beter lopen.Op par4's kwam ik ook daadwerkelijk met de 2e slag in de buurt van de greens en ik genoot geweldig. Ook mijn metgezellen speelde prima en ook lekker door dus alles ging lekker. Dit alles resulteerde dan weer in een hele goede score die mijn hcp wel wat omlaag gedreven zou hebben maar alles bij elkaar gezien gewoon een prima golfdag.

En dan als je voldaan afscheid neemt en toch onderhand eens huiswaarts keert word je op de parkeerplaats opgevangen door mijn golfmaatje die nog een clubje over had die nog ontbrak aan mijn arsenaal en waar ik eens mee wil gaan experimenteren (lob wedge)! Als dat geen heerlijke afsluiting van de golfdag was dan weet ik het ook niet meer! :D

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: bula

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #44 door Dave73nl
Het lessen bevalt me goed en ik gebruik het ook als training. Dat kan ook omdat de pro zijn aandacht moet spreiden over ook de andere leerlingen. Mss zo dus meer lessen nodig om iets te ontwikkelen maar die tijd heb ik... Ook even erbij zeggen dat ik dus een onbeperkt les pakket heb van 40 euro in de maand dus moet ik ook niet teveel ervan verwachten qua persoonlijke aandacht per moment ;)

Les 9+10 en 9holes Golfcentrum Dongen.

Vandaag lekker op mijn vrije dag 2 lesjes gedaan. Begonnen lekker vroeg met maar een groepje van 3 dus meer persoonlijke aandacht. Het eerste uur hebben we gechipped en bunker slagen geoefend. Het eerste deel vooral met de techniek bezig geweest maar in de bunker kreeg ik het niet lekker onder de knie.... Ook hierin weer wat aanpassingen gedaan en mijn slag maar in het weekend ga ik daar met oefenen eens een hoop meer energie in steken.

Het 2e deel was lange spel en mijn ijzeren 7 weer eens gegijzeld tot op het bot! de details waar ik de laatste lessen op gewezen ben ook goed toegepast en wonderbaarlijk maar waar zo een 10% van de ballen die ik raakte kwamen nog goed qua contact en richting van het blad af... Vandaag eens extra aandacht op het draaien van mijn heup gelegd en dit voelde wat lastig aan in het begin maar als ik dan een bal echt goed raakte ging hij verder, rechter en makkelijker dan ooit. Dit toverde toch voorzichtig een glimlach op mijn gezicht...

Mijn maat was al bij Golfcentrum Dongen en vroeg of ik ook een rondje mee kwam spelen. NATUURLIJK reed ik meteen ernaartoe en aangezien ik al warm was besloten we maar meteen de baan op te gaan... Opmerkelijk was dat ik vanaf de tee eigenlijk weinig tot niets echt lekker sloeg maar de 2e slag (voor het gemak maar herstel slag genoemd in de baan) met de hybride 5 op de manier hoe ik op de drivingrange de ijzer7 raak, wijder staan net uit het midden centrum achter de bal, arm gestrekt naar achteren schouder onder de kin blijven kijken draaien vanuit de heup blijven kijken omlaag en clean contact door draaien en WEER lekker geraakt...

Net waar ik nu het bangste voor was dat zou gaan gebeuren (namelijk gewoonweg klote door de veranderingen) gebeurde niet! Ik speelde lekker, technisch voor mijn gevoel een stuk beter en ook wat soliderder... De Q kaart kwam iig uit op een score die goed genoeg was om mijn hcp van 45 terug te laten lopen naar 41. Dussss weer wat dichter bij mijn doelstelling van dit jaar!

Tijd om dus voorzichtig eens te gaan denken aan een nieuw doel voor 2013?

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #45 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...

taxgolf schreef : Volgens mij ging het daar even niet om. Als je gaat trainen/oefenen/les, dan focus je op een bepaald (verbeter)element. Dat ga je trainen en vervolgens keer je terug of de training gewerkt heeft. Ik stel slechts dat als je een bepaalde oefening doet, de oefening in het begin een uitkomst zal hebben die je niet wenst doch een gevolg is van een specifieke aanpassing (je zult zien dat de ballen bijvoorbeeld allemaal shanken ik noem maar wat). Het lichaam/hersenen registreren iets en moeten wennen aan de andere aanpak. Dat moet inslijten. En uiteindelijk zie je hopelijk verbetering. Wellicht zelfs al tijdens de les, en kan je door naar het volgende punt.

Probleem is vaak dat men lest, niet/nauwelijks oefent en dan teleurgesteld terugkomt of afhaakt.

Jij hebt bijvoorbeeld aangegeven niet zo veel op te hebben met al dat technische swinggeleuter. Dat kan zo zijn. Dat vind ik weer enigszins onbegrijpelijk. Ik heb niets met geleuter dat bepaalde zaken specifiek op 'jou aangepast worden. Ik kijk naar jou'. Ik wil een pro met inzicht in techniek en die het uit kan leggen. Daar zijn er niet veel van. Zoals in het leven geldt. To each his own.

Denk dat wij niet echt van mening verschillen hoor. Natuurlijk moet je oefenen om datgene wat je leert in je systeem te krijgen. En dat jij een pro wilt die goed technisch kan uitleggen, is wat ik bedoel met 'een pro die bij jou past'. Dat is voor jou anders dan voor mij en dus ook to each his own.

• Spectro
  • Spectro's Profielfoto
  • Zeer goede golfer
  • Zeer goede golfer
  • HCP 33.3
Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #46 door Spectro
Beantwoord door Spectro in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...
Ik ben ervan overtuigd dat je lessen MOET nemen als dezelfde zaken steevast verkeerd lopen …
Zelf kan je immers onmogelijk uitvoerder én alziend oog zijn. Ga je daar wel van uit en bekijk je dus filmpje na golftipje in een golfmagazine in de hoop dat je het zelf wel even zult oplossen dan ben je wellicht nog verder van huis. Ik heb me daar zelf schuldig aan gemaakt.

Een pro met oog voor de techniek kan aanstippen wat er verkeerd zit en aantonen hoe ’t wel moet zonder al te veel wijzigingen aan te gaan brengen.
Oefenen moet je zelf doen en uiteindelijk mag je niet verwachten dat je plots als een pro gaat spelen na een paar lesjes. Oefening baart nog steeds kunst zolang die oefening maar correct verloopt.

Maar ik vind het persoonlijk ook geen goed idee om lukraak en door elkaar lessen te gaan meepikken over alle mogelijke aspecten van het spel … zo focus je op veel dingen tegelijkertijd maar niet meteen 100% op wat die focus écht het meest nodig heeft op dat moment.

In the bag : Mizuno JPX825 Pro irons (5-PW) - Mizuno JPX Wedges 56° & 60° - Mizuno JPX825 Hybrid 3 & 4 - Mizuno MX700 fairway wood 3 - Mizuno JPX800 driver - Odyssey White Ice putter

Prutser met topmateriaal, een laag-bij-de-grondse balvlucht en (té) hoge verwachtingen ... desondanks : gepassioneerd door het spelletje !

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #47 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...

Floridagolf schreef : Ik wil hier graag een ander geluid laten horen!

Een goede pro brengt je met kleine stapjes naar het juiste doel. Meer dan één wijzging trainen/lessen/oefenen tegelijk is een recept voor frustratie en teleurstelling. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn en is tevens de reden dat veel mensen na een jaar les gefrustreerd stoppen met lessen en zeggen 'was ik maar nooit met lessen begonnen'.

Bovenstaande geldt op alle niveau's, dus voor beginners en gevorderden. Het komt helaas al te vaak voor dat een pro 'vanaf de grond opnieuw wil gaan bouwen'. Meteen kappen daarmee :angry:

Een pro moet ook bezig zijn met het spelplezier en het zelfvertrouwen van de leerling. Doet ie dat niet...

dan is het voor mij geen goede pro.

Volgens mij ging het daar even niet om. Als je gaat trainen/oefenen/les, dan focus je op een bepaald (verbeter)element. Dat ga je trainen en vervolgens keer je terug of de training gewerkt heeft. Ik stel slechts dat als je een bepaalde oefening doet, de oefening in het begin een uitkomst zal hebben die je niet wenst doch een gevolg is van een specifieke aanpassing (je zult zien dat de ballen bijvoorbeeld allemaal shanken ik noem maar wat). Het lichaam/hersenen registreren iets en moeten wennen aan de andere aanpak. Dat moet inslijten. En uiteindelijk zie je hopelijk verbetering. Wellicht zelfs al tijdens de les, en kan je door naar het volgende punt.

Probleem is vaak dat men lest, niet/nauwelijks oefent en dan teleurgesteld terugkomt of afhaakt.

Jij hebt bijvoorbeeld aangegeven niet zo veel op te hebben met al dat technische swinggeleuter. Dat kan zo zijn. Dat vind ik weer enigszins onbegrijpelijk. Ik heb niets met geleuter dat bepaalde zaken specifiek op 'jou aangepast worden. Ik kijk naar jou'. Ik wil een pro met inzicht in techniek en die het uit kan leggen. Daar zijn er niet veel van. Zoals in het leven geldt. To each his own.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #48 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...
Ik wil hier graag een ander geluid laten horen!

Een goede pro brengt je met kleine stapjes naar het juiste doel. Meer dan één wijzging trainen/lessen/oefenen tegelijk is een recept voor frustratie en teleurstelling. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn en is tevens de reden dat veel mensen na een jaar les gefrustreerd stoppen met lessen en zeggen 'was ik maar nooit met lessen begonnen'.

Bovenstaande geldt op alle niveau's, dus voor beginners en gevorderden. Het komt helaas al te vaak voor dat een pro 'vanaf de grond opnieuw wil gaan bouwen'. Meteen kappen daarmee :angry:

Een pro moet ook bezig zijn met het spelplezier en het zelfvertrouwen van de leerling. Doet ie dat niet...

dan is het voor mij geen goede pro.

• Spectro
  • Spectro's Profielfoto
  • Zeer goede golfer
  • Zeer goede golfer
  • HCP 33.3
Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden - 7 jaren 9 maanden geleden #49 door Spectro
Beantwoord door Spectro in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...
[/quote]
Als je les hebt en je bent bepaalde technieken aan t oefenen, dan is de uitkomst verder niet zo belangrijk. Natuurlijk wil je op een gegeven moment progressie zien, doch dat moet erin slijpen. Als de pro bijvoorbeeld de focus legt op een bepaalde stand van de heup (ik noem maar wat), dan is het niet zo interessant wat de uitkomst van de slag is. Gaat er dan meer om of jij op dat moment de oefening goed doet.[/quote]

klopt !

zelf ook al enige tijd les aan het volgen omdat ik ondanks hcp 36 geen bal meer wist te raken tot mijn grote ergernis en schaamte ... kreeg verschillende oefeningen en in 't begin denk je meteen dat het vanaf die dag wel weer allemaal koek en ei is

niet zo ! 't komt er voor jou (Dave) en mij op neer om de slechte gewoonten die er zijn ingeslopen eruit te krijgen en je de correcte bewegingen d.m.v. die oefeningen eigen te maken zodat je op den duur een swing die voor jou perfect is kan herhalen zonder nadenken ... en dat vraagt tijd !

ikzelf neem nog half uurtje les volgende zondag en onmiddelijk daarna loop ik een 9 holes wedstrijdje. Objectief : zien waar ik sta en dat goede gevoel terugvinden. Niets meer dan dat.

In the bag : Mizuno JPX825 Pro irons (5-PW) - Mizuno JPX Wedges 56° & 60° - Mizuno JPX825 Hybrid 3 & 4 - Mizuno MX700 fairway wood 3 - Mizuno JPX800 driver - Odyssey White Ice putter

Prutser met topmateriaal, een laag-bij-de-grondse balvlucht en (té) hoge verwachtingen ... desondanks : gepassioneerd door het spelletje !
Laatst bewerkt 7 jaren 9 maanden geleden door Spectro.

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #50 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Re: Van niets naar hcp40 mijn doel voor dit jaar...

Dave73nl schreef : L

Het 2e uur gingen we ballen vanaf het gras de drivingrange in werken. De start ging waanzinnig Kilo Utrecht Tango en ik liep me meer en meer te frustreren. Daar waar ik ze eerst nog aardig het veld in kon jagen kreeg ik ze in de nieuw aangenomen pose maar lastig weg… Ik lette op mijn grip, de grip richtende op mijn lies… ietsjessss uit het midden, schouders rechter, en het gewicht eerst naar links, dan weer terug naar rechts draaiende uit de heupen en blijven kijken naar de bal ennnnnn???? %)meter naar rechts… grrrrr… willen slaan met de ijzer7 in de grond gooien naar de bomen en krachttermen willen uitroepen maaaaaaaar me als een gentleman gedragen en niet laten blijken wat er allemaal voor onmacht door mijn hoofd suist… Nog een keer, nog een keer nog een keer nog nog nog nog grrr nog en nog want opgeven is absoluuuut geen optie.

Als je les hebt en je bent bepaalde technieken aan t oefenen, dan is de uitkomst verder niet zo belangrijk. Natuurlijk wil je op een gegeven moment progressie zien, doch dat moet erin slijpen. Als de pro bijvoorbeeld de focus legt op een bepaalde stand van de heup (ik noem maar wat), dan is het niet zo interessant wat de uitkomst van de slag is. Gaat er dan meer om of jij op dat moment de oefening goed doet.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Moderators: Els
Tijd voor maken pagina: 0.059 seconden

logogolfchat

Ga naar boven