Blog 2: Eind 2015 onder hcp 24?

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #11 door Dave73nl
Beantwoord door Dave73nl in topic Blog 2: Eind 2015 onder hcp 24?
Zo alweer een weekje terug in het mooie en vooral ook ongewoon droge Nederland. Afgelopen week was ik vrij nog als uitvloeing van mijn Schots/Engelse vakantie en heb ik ook hier weer het lekkere spel van de afgelopen week op de baan opgepakt en weer lekker wat gelest. Wow wat een hoop lekkers was het dan ook zo ggegaan in de lessen?

Gewerkt aan mijn lang spel voornamelijk daar ik gewoonweg vaak te vroeg de grond in kom. Nadruk gelegt op het niet naar voren komen op het moment van inpact en ook vooral op het draaien door de bal heen. Dit door middel van allerlei oefeningen ook... Ook was het wel weer duidelijk dat ik wat problemen heb met de lenigheid in mijn schouders...

Hierop ben ik eigenlijk nog nooit in gegaan maar bij mij willen de spanningen die ik voel (in mijn werk voornamelijk) zich nestellen in mijn schouders waardoor deze eigenlijk chronisch op slot zitten. Nu heb ik vandaag besloten om eens een afspraak te gaan maken bij mijn huisarts zodat die me eventueel door kan verwijzen naar de fysio... ALLES voor het spelletje... Het viel me gisteren pas echt op hoe beperkt ik hierin ben toen een aantal collega's mij fixeerde, hier moest ik toch echt iets mee doen...

Hup terug naar de lessen; het gaf een goed gevoel en ik raakte ze ook zeker niet verkeert, ze gingen zelfs verder!!! Ik merk wel dat ik het kortspel zeker niet uit het oog moet laten raken. Misschien moet ik wel gewoon zeggen een week het een en een week het andere. Dit dan indelen in 3 groepen; lang spel, kort spel en putten. Ik heb het plan met de NGF trainigsscore kaarten maar eventjes laten varen en wacht nog wel even af of mijn pro nog een mooi idee heeft om me verder te begeleiden...

"Talent is ook een vorm van heel graag willen." (Huub van der Lubbe)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nieuwlander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 11 maanden geleden #12 door Dave73nl
He lekker de vakantie zit er bijna op maar dan toch wel eventjes mijn blogje bijwerken want dat hoort er natuurlijk ook gewoon bij als je blogged natuurlijk...

Het lessen is er eventjes bij ingeschoten dus daar heb ik jullie niet veel over bij te praten, ik heb wel met mijn pro afgesproken een opzetje te gaan maken hoe verder te gaan maar dat moet dus nog verdere ontwikkeling doormaken. Ik heb wel vandaag een lesje gedaan maar was ook even om te vertellen hoe het op vakantie was gegaan...

Okay dan laat ik dat ook maar eens doornemen zonder de baan te analyseren maar gewoon naar mijn spel te kijken. Turnberry was mijn Schotse links ontgroening en wow wat ging dat lekker. Ik speelde de laatste maanden minder ontspannen maar daar ging alles goed! Wat een rare gewaarwording dat het zo ineens om kan slaan. Was het omdat het niet om de punten ging of gewoon omdat ik ontspannender was. Ik hield de scores bij via mijn golfshot en kwam na mijn ronde toch op 38 punten uit... Ik haalde 33% van de GIR's maar het putten was niet goed met 2,2 gemiddeld...

Troon Fullarton was lastig omdat het ongekend hard en veel regende. Ik speelde er dan ook met wanten aan wat de grip behoorlijk beïnvloedde... Op de een of andere manier gaf het me geen vervelend gevoel en bleef ik ontspannen door slaan wat resulteerde in een zeiknat pak maar wel een mooie 38 punten ondanks de wanten! Ook 25% fairway's en 22 % GIR's was niet eens zo heel slecht rekening houdende dat ik nu eigenlijk (nou ja de dag ervoor) pas voor het eerst met mijn driver de baan in ging... Heel tevreden was ik met mijn putten... 1, 7 gemiddeld! 3 strafslagen en 1 keer vond ik de bunker...

Troon Darley was een veel moeilijkere baan met 4 holes super regen gehad en rest lekker speelbaar., zonder wanten hahahah deze had de eerste dag van de vakantie gekocht voor 5 pond in de opruiming en ik had ze al 3x nodig gehad... Ook hier speelde ik weer een 38 punten ronde waarmee ik erg blij was, zeker gezien dat ik 5 ballen kwijt sloeg en mezelf 2x uit een bunker moest redden... 21% fairways en 11% GIR's lag ook meer in mijn vermogen daar mijn lange spel slechter is dan mijn korte spel. Het putten was wisselvallig met 2,1 gemiddeld maar nog te overzien. Het gaf me wel weer een prima gevoel.

Troon Lochgreen was de langste baan en eigenlijk leek deze het beste te lopen maar met 36 punten was de uitslag niet de beste vooral in het putten liet ik behoorlijk wat liggen met 2,2 gemiddeld. Fairway's wist ik in 25% van de gevallen te halen en de GIR's ook weer in 11%... Ik liep echter wel met een super gevoel rond en had gevoel dat ik wel in de meeste gevallen ondanks de resultaten wel de juiste keuzes had gemaakt vooral in combinatie met de wind.

Dit weekje heeft me zoveel goed gedaan en dat merkte ik vandaag ook op de drivingrange ik had dat ontspannen gevoel nog steeds. Komt het dan toch doordat ik gewoonweg teveel verwacht van mezelf of wat?

Verder heb ik ook nog geshopped in mijn vakantie en ben terug gekomen met een nieuwe headcover van Turnberry voor mijn driver. (Ik heb een tweedehands SDLR-S driver voor mijn verjaardag gehad, dank ouders), wanten, een riem, petje, tee's, een paraplu houder voor mijn karretje en een ballmarker van Troon.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank@Andalus

Lees meer
6 jaren 1 dag geleden #13 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Blog 2: Eind 2015 onder hcp 24?
Ik ben van plan om in de zomermaanden ook een trip naar Wales en Schotland te maken. Had nog geen schotse banen op mn lijstje gezet, dus dank voor je voorwerk :P

Te Wales staat Celtic Manor alvast wel op de lijst :woohoo:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dave73nl

Lees meer
6 jaren 1 dag geleden #14 door okidoki
Beantwoord door okidoki in topic Blog 2: Eind 2015 onder hcp 24?
welke je ook kiest, je zal het ongetwijfeld leuk hebben daar!
veel plezier

Missing a short putt does not mean you have to hit your next drive out of bounds.
- Henry Cotton

Lees meer
6 jaren 1 dag geleden #15 door Dave73nl
Na een week waarin het niet echt tot veel golfen is gekomen (soms MOET het wijken voor dingen die geld opleveren zoals werken) heb ik de afgelopen 2 dagen toch weer wat gespeeld althans gelest/traint...

Van alle goede bedoelingen omtrent het opstellen van schema's en het spelen van testst is nog nauwelijks iets van de grond gekomen louter door tijdgebrek. In deze ben ik niet alleen een bepalende rol maar ben ik namelijk ook afhankelijk van anderen.

Wat ik dan wel heb gedaan? 2 lessen gevolgd waarbij ik wel kan zeggen dat ik weer wat vertrouwen geput heb en ik ook daadwerkelijk weer wat beter de ballen sla, niet hard in de grond hak... Ook heb ik de driver wat vaker gehanteerd en nu deze wat beter aan het kennen geraak ook wat voorspelbaardere vluchten kan laten uitoefenen op de bal!

Echter hetgeen waardoor ik nu echt iets wilde 'neerkalken' zit hem eigenlijk meer in de gedachte hoe snel een leven kan omslaan en je dus eigenlijk zoveel mogelijk eruit moet halen uit het leven. Om deze reden was het Engeland tripje van vorige maand eigenlijk al gedaan maar nu met Leon dacht ik... Dan maar ook iets speciaals als ik volgende week in Schotland ben ook...

Dussss ben ik gaan zoeken wat ik daar wil gaan spelen...

Nu zijn er een aantal super mooie banen in de buurt die eigenlijk totaal buiten mijn budget vallen. Immers ik kan gewoon nauwelijks geld vrijmaken voor onze sport en moet het dus doen met vindingrijk googlen... Dussss geen Aissia op Turnberry, geen Royal Troon maar wat dan wel?

Nou ik ben er nog niet helemaal uit. Er liggen daar 8 zogenaamde muncipal banen die onderhouden worden door de gemeente. Deze banen zijn stuk voor stuk pareltjes als je ze op youtube ziet en beter nog, ze zijn erg bereik/betaalbaar! Voorbeeldje? Een combinatie van 3 banen kost de speler 47 pond! Dit is dus met de huidige wisselkoers zo ongeveer 70 euro voor 3 banen. Ik kan dan kiezen tussen de combi: Braid Trail (Belleisle, Seafield & Girvan) OF Troon Links Experience (Darley, Lochgreen & Fullarton). Een combi van 2 banen van de 3 is er al voor 31 pond, 45 euro...

Maaaaaaar als ik er dan toch ben denk ik dat ik Turnberry Assan maar even speel (9holes par 3/4 voor kleine 35 euro)... Voor de beleving van alles eromheen want ik denk niet dat ik het a) voor elkaar krijg bij moeder de vrouw en B) ik dat geld er aan plezier niet uit haal om daar voor de volle 200+ euro aan te besteden...

We gaan het volgende week zien!!!

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank@Andalus

Lees meer
6 jaren 1 week geleden #16 door Chris
Beantwoord door Chris in topic Blog 2: Eind 2015 onder hcp 24?
Met alle respect maar ik kreeg het idee dat je met al die lessen en telkens op verschillende onderdelen nogal ongericht te werk ging en vroeg me dan ook serieus af of het je wel ging baten. Het stappenplan van de NGF is een plan, een systeem. Ik heb er niet veel verstand van en kan ook niet zeggen of het werkt of niet, maar met een bepaald doel en systeem gaan oefenen lijkt me geen slechte werkwijze....

Succes!

hbnatltesdp

Lees meer
6 jaren 1 week geleden - 6 jaren 1 week geleden #17 door Dave73nl
Geen dag zonder golfen moet ik erkennen, is het niet hier of op Marktplaat is het wel op youtube... Althans als ik niet de baan op kan. Vandaag was het zo een nee ik kan de baan niet op dag. Zowel mijn werkgever als bepaalde andere verplichtingen stonden het in de weg maaaaaaar wel nagedacht over het golfen....

Nu zullen de meeste die me kennen wel in de lach schieten bij de gedachte dat ik kan nadenken maar ik zal het toch even toelichten. Toen ik afgelopen dagen wat aan het trainen was... Kijk daar zeg ik eigenlijk al wat ik bedoel zonder het uit te hoeven leggen. Ik was wat aan het trainen. Dat is natuurlijk nooit goed....

Je moet eigenlijk een duidelijk doel hebben met duidelijke oefeningen en aanwijzingen dus ik me maar eens verdiept in de site van de Golf Academy van de NGF, daar wat testen uitgedraaid en die geplastificeerd zodat ik eens kan kijken met zo een test waar ik nu eigenlijk sta... Dit heb ik nog niet met mijn pro besproken maar aangezien ze daar ook aan het werk gaan met het systeem van de NGF moeten we dat vast wel in kunnen gaan passen!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 6 jaren 1 week geleden door Dave73nl.

Lees meer
6 jaren 1 week geleden - 6 jaren 1 week geleden #18 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Blog 2: Eind 2015 onder hcp 24?
Met betrekking tot het de-accelereren bij het putten zoals in LSW beschreven. Zoals ik het me herriner beschreven ze daar dat de beste puts en de beste putters gemeen hebben dat ze de bal niet zoals verwacht in een versnelling maar juist met een vertragende swing raken. Hebben zij (of anderen gemeten). Dan krijg je de beste rol op de bal.

Dat betekende niet dat ze bewust bezig waren te vertragen net voor het raakpunt. Volgens mij heeft het meer te maken met de pendule beweging van de put swing in combinatie met het feit dat je bal iets meer voor in je stand ligt, net voorbij het laagste punt van je pendule swing. Als je dan een pendule swing maakt waarin je niet bewust versneld is het volgens mij zo dat in de upswing, bij het raakpunt, je dus al aan het vertragen bent. Dus ik zou meer focussen op bal positie en het hebben van een natuurlijke (niet door spierkracht) versnellende swing. Krijg je dit er automatisch bij.

Wat ik eraan herken, ik gebruik spierkracht in mijn put swing in plaats van louter zwaartekracht.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 6 jaren 1 week geleden door Jimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: taxgolf, Dave73nl

Lees meer
6 jaren 1 week geleden - 6 jaren 1 week geleden #19 door Dave73nl
Met het voorgaande nog in mijn gedachte (verhaal van Roughseeker) ben ik later op de dag toch nog even terug gegaan naar de DR. Ik ben al niet zo een TV Kijker (liever filmpjes over golfen natuurlijk) dus ik ontsnapte even aan de vrijdag avond sleur en ging toch maar even slaan weer....

Ik wilde niet alleen de nieuwe driver wat beter uitproberen nu ik meer op mijn gemak was en de "hozanna hieperdepiep ik heb een nieuw golfspeeltje" bui wat gezakt was maar ook wat ijzers en hybride slaan vanaf het gras... Ik merkte laatste ronde dat ik toch wel heel veel energie verloor met mijn swing daar ik gewoonweg te vroeg mijn club het gras in werk... Buiten het feit dat het teleurstellende resultaten oplevert ben je ook telkens weer bang dat je iets breekt, is het niet je club is het wel je arm ;)

Nou het ging weer niet van harte en de plaggen vlogen me om mijn oren de ene nog dieper dan de andere... Om gewoonweg wat gefrustreerd van te worden, ik kwam steeds weer te vroeg de grond in...Waar ligt het toch aan? Thuis nog even gekeken naar eerdere swing opnames en dan zie ik toch wel een hoop wat er niet echt lekker gaat... Armen niet goed gestrekt, niet draaien met de heupen en omlaag komen pffff wat een hell grrrrrr werk aan de winkelllll. Dus ook maar weer terug gekomen op een van de eerste oefeningen halve slagen en door de bal draaien, simpel maar o zo effectief om weer eens te doen...

Dan die dekselse driver.... Netjes op neutraal laten staan en hup slaan met het ding. Ze gingen verbazingwekkend goed weg, draaide al veel minder slicende en maakte ook nog eens behoorlijke afstanden, ummm what's gebeurt??? Ik hield de punten aan waar we laatst aan gewerkt hadden en verek het werkte en dat gaf vertrouwen. Ondanks dat er nog wel wat moet gebeuren aan mijn swing zal ik wrs binnenkort voor het eerst met mijn driver de baan in gaan en kan ik eens echt meters gaan maken... Wat een mooie gedachte!

Laatst bewerkt 6 jaren 1 week geleden door Dave73nl.

Lees meer
6 jaren 1 week geleden #20 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Blog 2: Eind 2015 onder hcp 24?
Accelereren door de bal heen is toch gewoon een swinggedachte, bedoeld om in de korte tijd van een swing je lijf goed aan te sturen. Wat je niet wilt is vertragen voor impact. Vertragen in een swing is iets wat je volgens mij verder nooit echt bewust hoeft te doen, op gegeven moment is de rek er uit en stopt je swing vanzelf. De gedachte om te versnellen door de bal is volgens mij bedoeld om een rustig opgebouwde vloeiende versnellende swing te maken, om in de buurt van je bal in ieder geval in de buurt van je maximale swingsnelheid van die swing te zitten.

Ik heb er zelf wel eens last van dat ik vroeg in de downswing abrupt versnel, waardoor ik niet kan blijven versnellen met allerlei ongewenste neveneffecten. Voor omstanders ziet dat er uit alsof ik die bal wil vermoorden, maar in mijn hoofd en lijf beleef ik dat niet zo. Voor mij is de gedachte versnellen door je bal minder effectief dan de gedachte rustig beginnen, juist omdat dat punt voor mij kritisch is. Maar dat zal persoonlijk zijn.

Swinggedachten over het precieze punt van afremmen of versnellen kunnen volgens mij niet zo goed werken, maar als dat voor iemand anders is en wel werkt dan zou ik zeggen: houd hem er in.

De swinggedachte is verder volgens mij slechts losjes verbonden met de fysieke werkelijkheid in die swing. Wellicht dat als je met een versnellingsmeter bijhoudt wat er gebeurt en dat als feedback gebruikt om je swingtempo te optimaliseren, die twee werkelijkheden wel op elkaar kunnen vallen.

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nieuwlander, Dave73nl

Moderators: Els
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden

logogolfchat

Ga naar boven