Blog 3: Mijn eerste ervaringen met matchplay in 7 delen...LET OP: uitgebreid!

Lees meer
4 jaren 20 uren geleden #1 door Dave73nl

Floridagolf schreef : Je geeft een hole pas als er geen kans meer is op een halve. Tegenstander gaat waarschijnlijk voorzichtig spelen omdat hij denkt dat een bogey voldoende is. Maar dat leidt vaak tot nog mindere resultaten. Je had nog een kans, ook al was die klein.

Het is ook een leerproces ;)

"Talent is ook een vorm van heel graag willen." (Huub van der Lubbe)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 20 uren geleden #2 door Frank@Andalus
Je geeft een hole pas als er geen kans meer is op een halve. Tegenstander gaat waarschijnlijk voorzichtig spelen omdat hij denkt dat een bogey voldoende is. Maar dat leidt vaak tot nog mindere resultaten.

Als voorbeeld: mijn tegenstander slaat zn tweede slag het bos in. Ik kan mn 2e naar de green, maar speel voorzichtig mn 2e bal met mn meest zekere club op 20m van de green. Tegenstander gaat nu alles of niks en weet miraculeus alle bomen te missen en ligt op 10m van de vlag, niet op de green. Ik chip mn 3e op 2.5m, tegenstander holed zijn 4e vanaf 10m en maakt par. Ik mis en verlies de hole.
Je had nog een kans, ook al was die klein.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dave73nl

Lees meer
4 jaren 21 uren geleden #3 door arne

Dave73nl schreef : het voelde voor mij teveel als werken, zou me de druk opleggen

Als dat de reden is, dan kan ik me voorstellen dat je liever wacht tot de laatste hole :lol: :lol:

Lees meer
4 jaren 22 uren geleden - 4 jaren 22 uren geleden #4 door Dave73nl
Misschien had ik het wat beter moeten omschrijven ;)

De par5 is een vrij korte (relatief gezien natuurlijk) die zelfs ik met mijn te weinig power in 3 slagen wel moet kunnen halen, de green dan natuurlijk...
Mijn eerste slicete dus al meteen het water in, de bal die ik erna sloeg was te kort en bleef in wat langer gras liggen. Hieruit weet ik uit ervaring dat ik geen meters kan maken maar eigenlijk alleen de fairway kan bereiken met en s of met een heeeel goede ligging mss nog wel een 9tje maar daar houd het mee op.

Eerste bal draaide bij het 2e paaltje het water in en de 3e bal kwam dus net voor de fairway bij het laatste paaltje uit... Mijn tegenstander lag op ongeveer 114 meter na zijn 2e bal en het voelde voor mij teveel als werken, zou me de druk opleggen om nog harder te gaan swingen om te moeten compenseren voor de afstand wat wrs alleen maar zou resulteren in frustratie.. Misschien heb je ook gelijk en had er best nog iets kunnen gebeuren (het is immers golf) maar mijn gevoel zei, hou je goede gevoel erbij, op naar hole 5...

Vndaar dus :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 4 jaren 22 uren geleden door Dave73nl.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: okidoki

Lees meer
4 jaren 1 dag geleden #5 door okidoki
mooie come back !
hole 4, waarom zou je een par 5 na 3 slagen opgeven ook al lig je ver achter ?
een 3e misslag, mischip of 3-putt van je tegenstander en je bent weer bij

Missing a short putt does not mean you have to hit your next drive out of bounds.
- Henry Cotton

Lees meer
4 jaren 1 dag geleden - 4 jaren 1 dag geleden #6 door Dave73nl
Deel 2: Iets geleerd van de eerste keer?...

Vandaag stond mijn 2e wedstrijd van de poule op het programma, Mijn tegenstander en ik liggen niet veel uit elkaar qua hcp dus het zou wel eens spannend kunnen worden als je zo zwart wit als mij nog naar dit spelletje kijkt. Er stond behoorlijk wat wind maar het was droog, optimale omstandigheden om het witte kunststof projectiel weer eens de wei in te meppen!

Hole 1 begon lekker met een goede eerste klap op de fairway. Mijn tegenstander volgde iets korter qua afstand en net langs de fairway en ook zijn 2e bleef langs deze zijkant gaan. Mijn 2e bal was te lang en ging over de green heen, 2 putts en NET gemist... Op zich niets aan de hand zou je zeggen echter was de 3e bal van mijn tegenstander langs de cup en met een kort puttje stond ik meteen na de eerste hole al een punt achter.

Vorige keer zou ik me hier druk over hebben gehad omdat k niet wist hoe snel zo een partij zo en zo kan draaien en het was ook pas de eerste hole. Mijn tegenstander was een vrolijke man die ook lekker kan kletsen en ik had meteen wel door dat dit wel een ontspannen rondje zou worden wat ik als speler wel als prettig ervaar. Golfen is buiten het feit dat ik altijd wel wil winnen vooral een sport van ontspanning voor me en dat ging zo makkelijker.

De 2e hole ging al meteen verkeert voor mijn tegenstander die het water vond na een te korte bal en daarna niet meer lekker uitkwam op de par5 terwijl ik met een goede drive en een ontspannen bal in de wind al voldoende druk gaf dat de hole gegeven werd, beide op nul weer.

Hole 3 sloeg ik mijn ijzer 8 meteen op 5 meter. Mijn tegenstander had een hip nodig om hem op de green te krijgen nadat een bunkerslag over de green was gegaan... 2 putts verder maakte het voor mij duidelijk dat met een solide 3 putt ik de hole zou kunnen winnen. Ik nam dus ook geen enkel risico en deed pressies dat en haalde mijn eerste voorsprong binnen.

Ik voelde me ontspannen en misschien wel wat te overmoedig en sloeg op de par5 mijn eerste meteen in het water, ook de 3e slag was veeeel te kort en ik besloot deze hol niet verder te spelen toen mijn tegenstander zijn slag van de dag maakte en een enorme afstand overbrugde. Ik pakte het verlies van de hole en genoot van de wandeling naar de 5e hole.

Hole 5 ging ook al meteen verkeert door de bal het water in te jassen vanaf de start. Mijn tegenstander speelde heel gedegen naar de green toe en ik kon hem niet meer bijhalen wat me weer op 1 down bracht. Ik speelde weer werkgolf in plaats van ontspannen te spelen. Ik raakte mijn driver niet goed en pakte een hoop water en daar moest ik iets aan doen, degelijker... Loopt de driver niet stap terug op je h3 die meestal vanaf de tee wel recht is.

Mijn tegenstander hield het luchtig en ondanks dat de start niet was wat ik hoopte frustreerde het me niet. Concentratie was niet helemaal optimaal maar wel goed, Op 6 en deelde we de punten. Op 8 ging het echter helemaal mis. Ik wist dat het water hier lonkte naar mijn vandaag watergezinde bal en besloot daarom met de h3 te slaan. Ik tee-de op en het voelde niet helemaal goed, misschien wat te hoog maar ik zette mijn swing toch in dom dom dom maar het gebeurde. Ik heb heel wat beroerde ballen geslagen in mijn nog jonge golfcarrière maar deze zal toch wel te boek gaan als een van de toppers van mijn top 10 meest bijzondere ballen. Ik sloeg de bal met een wereldse slice over het water op de fairway van de 2e hole ongeveer ter hoogte van de teebox waarvan ik net afsloeg.... Hummmm Mijn tegenstander speelde op deze par4 rustig en gedegen waardoor ik gewoon op -2 kwam...

Pfff dit haalde mijn zelfvertrouwen toch wel wat omlaag en ik begon het echt wat donkerder in te zien, -2 en ik zit alles behalve in mijn spel hoe dit op te lossen? Op hole 9 een ontspannen drive geslagen met mijn driver aangezien ik hier geen water kan halen en het een brede fairway is. GIR en 2 putts waren genoeg om toch met maar 1 hole achterstand de 2e 9 tegemoet te zien...

Gewoon goed starten op deze hole waar ik gebruik kon maken van mijn driving afstand (brede korte hole met voor mij nooit in het spel zijnde water. Net buiten de fairway maar met een goede pitch en 2 putts gewoon genoeg voor de winst en weer op even te komen DAT was de start.

Dit gevoel nam ik mee naar de 11e hole en ondanks dat ik deze goed speelde en een bogey liep speelde mijn tegenstander een goede par en zette me weer in het negatieve deel van de score terug. Hole 12 de par 3 die me meestal wel lekker ligt was nu ook weer mijn vriend om me terug op all even te brengen met een parretje en dit begon er weer beter uit te zien.

De par5 zocht echter wederom mijn waterliefhebbede bal op en ondanks dat ik nog een leuke inhaalrace in zetten miste ik de putt die wat druk op mijn tegenstander kon zetten en hij putte de hole simpel uit en ik kwam weer terug op 1 down. Een steady halvering van de punten op 14 bracht ons naar 15 waar ik weer het water trof. Inhalen was wederom eigenlijk na een nog verder afzwaaiende 3e bal geen optie meer en om mezelf te behoeden voor teveel vechten en balen pakte ik mijn bal op en kwam op -2 met nog 3 holes te gaan... Het zag er donkerder en donkerder uit...

Toen mijn tegenstander begon en zijn bal het water in stuurde was het mijn beurt om behoudender te spelen. Ik legde misschien iets te kort op maar zorgde dat mijn bal op deze par3 gewoon goed kwam te liggen en speelde dit rustig uit. -1 naar 17... Ik sloeg op deze natuurlijk die bijzondere bal in de eerste ronde en besloot met mijn h3 af te slaan weer maar lager op te tee-en. Ik raakte hem solide maar ook weer erg kort. Ik keek ff raar op maar zag ook dat ik de verkeerde hybride had gepakt... Oeps dom maar okay niets verloren. Mijn 2e bal was te ver om op de green te leggen en ik speelde de bal in een layup positie die me wel okay ligt. Mijn tegenstander lag ook wat kort en probeerde de green te bereiken in een poging de partij al af te maken en vond zijn bal terug in de bunker. Mijn 3e bal was op de green en nadat mijn tegenstander eerst nog een keer probeerde uit de bunker te komen en ook nog wat met het putte klooide had ik 3 putts om in ieder geval de laatste hole te behalen weer. Ik gebruikte er 2 en dat bracht ons op all square na hole 17...

Beide drives waren kort maar op de fairway en daar waar ik de green haalde met mijn 2e was die van mijn tegenstander te kort. Ik legde mijn 1e putt tot op 30cm waarna hij zijn 3e bal op een meter legde. Hij miste echter deze putt net waardoor ik nog 30cm van mijn eerste overwinning af was. Ik voelde geen spanning en was eigenlijk al blij om kans te maken op de overwinning ergens in de ronde. Ik maakte echter de putt en wist mijn eerste winnende matchplaypartij af te leveren.

Met goed spel de laatste 3 holes heb ik het toch nog kunnen redden. Ik speelde niet goed, teveel ballen in het water en dat wist mijn tegenstander te gebruiken zoals dat ook hoort. Toch was ik tevreden, aan het eind toch gewonnen en vooral ook een gezellige en ontspannen ronde gelopen.En dus WEL iets geleerd van de eerste partij, er komen kansen...

Op naar de 3e partij!

Laatst bewerkt 4 jaren 1 dag geleden door Dave73nl.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arne, Frank@Andalus, SevenUp75, PIETJE1969, Ard81

Lees meer
4 jaren 1 week geleden #7 door arne
Leuk verslag en als ik het zo lees, heb je ook super gespeeld. :)

Lekker hoor! Met 3 up blijk je gewoon kanshebber. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dave73nl

Lees meer
4 jaren 1 week geleden - 4 jaren 1 week geleden #8 door Dave73nl
Deel 1: de meeste eerste keren doen pijn...

1 januari was ik dan toch maar lid geworden bij de vereniging die hoort bij de baan waarvan ik al lid was en schreef ik me in voor het clubkampioenschap matchplay. Ik had deze vorm eigenlijk nog nooit gespeeld, het is eigenlijk ook mijn eerste ervaring met clubwedstrijden dus het was een hele stap voor me... uhu

Ik kreeg een week geleden een mailtje met wat de bedoeling was en in welke poule ik ingedeeld was. Ik liet er verder geen gras over groeien en schreef meteen al mijn poule genoten aan om een datum af te spreken. In no=time waren de eerste contacten dan ook al gelegd en vandaag stond de eerste wedstrijd meteen op het programma.Ik heb dit nooit gespeeld en weet ook niet goed wat de regels zijn. Ik heb wel wat rondgekeken online maar ook gewoon eerlijk gemeld van mijn nieuwigheid hup de baan in.

Ik was er al lekker op tijd en besloot om me degelijk voor te bereiden. Lekker warming-up-en, wat slagen en wat putten op mijn gemak, geconcentreerd en ontspannen. Ondanks dat ik wist dat mijn tegenstander een veel lagere hcp had zag ik deze namiddag/vroege avond als een groot leermoment en wilde ik vooral de schade beperkt houden en niet na 9 holes al klaar zijn... Ik heb in ieder geval niet de partij verloren, maar mijn tegenstander heeft gewoon de partij gewonnen.

Mijn tegenstander melde zich en we gingen van start! mijn tegenstander produceerde een slice het water in wat voor mij een gerust stelling was, althans hier ging ik niet veel schade meteen al aan oplopen. De 1e hole is een korte en is voor mij in 2 te halen, en links missen is op de fairway van 9 dus niet veel aan de hand. Ik sloeg een beheerste driver en deze kwam mooi op de fairway terecht YES. Ontspannen geslagen en niet geforceerd hield ik 75 mtr naar de vlag over en ik pitchte de bal mooi veilig midden green. Mijn eerste putt was veel te kort en de 2e voor het winnen van de eerste hole merkte ik de spanning. Helaas delen dus met een 3 putt MAAAAAR ik liep niet meteen tegen een achterstand op en dit voelde lekker!

Hole 2 deelde we, ik speelde solide en vooral ook op veilig, lange hole waar ik zelden goed op speel. Hole 3 begon top met een afslag op deze par3 die op 1 mtr van de vlag terecht kwam. Mijn tegenstander vond de bunker, over de green en gaf de hole aan mij... WOW ik sta gewoon voor :)

Hole 4 starte al verkeert en ik kwam ook niet legger uit de rough. Ik besloot nog wel even door te spelen en na 3 hele goede ballen kon ik toch nog wat druk erop leggen maar de putt stuiterde eruit waarna ik hem maar afgaf, terug naar gelijk...

Om een heel lang verhaal wat korter te maken ik bleef voor en liep zelfs nog een puntje uit wat ik weer verloor op hole 9. Ik speelde rustig, maakte gebruik van zijn fouten en legde mezelf geen extra druk op. Ik merkte dat ik gebaad was bij het rustige speeltempo dat er in de baan was omdat het enorm druk was en zag dat mijn tegenstander liever door wilde en wat last hiervan leek te hebben. Op hole 9 putte ik easy putt naarst waardoor ik weer terug op +1 kwam.

Deze start had ik niet verwacht en ik zat lekker in de partij, maakte geen fouten, op wat puttjes na dan maar dat kan gebeuren toch? Ik bleef goed in de baan en speelde relaxt. Op hole 10 konden we nog snel voor een 4ball de baan nog in en hadden we niets voor ons. Wederom een slice van mijn tegenstander en ik jaagde de bal via de driver tot op 30 meter van de green, een goede chip en de hole werd weer gegeven +2 weer!

Hole 11 ging ook weer met een slice in het water van start voor mijn tegenstander en met wat beheerste slagen bleef ik hem vanaf dat punt steeds een slag voor waardoor ik zelfs op 3 up kwam! Wat een weelde wat een weelde...Maar toen begon een mindere reeks...

De par3 op hole 12 sloeg ik veeel te relaxt en in het water, mijn tegenstander tot op 1 meter van de vlag, mijn recovery schoot de bunker in en ik geloofde het deze hole wel Terug op +2. Ik herstelde me op de par5 maar met een nipte winst van mijn tegenstander zag ik mijn voorsprong slinken naar +1.

Op de 14e maakte ik een fout... Ik lag zelf op 40cm en mijn tegenstander op 50cm en wilde hem snel putten en iets van druk bij hem erop leggen maar dit deed ik te nonchalant waardoor ik dus miste... Hij niet... All square en een butsje, dit was gewoon DOM!

Ik sloeg op 15 af en bleef nog net droog maar kwam in een kuiltje terecht downhill ligging eigenlijk niet te raken... Dit bleek ook want ik sloeg hem 2x alleen maar dieper erin en toen ik dan eindelijk met 4 halverwege de hole lag was ik gewoonweg verloren.. -1 jammerrrrrr.

Op 16 en 17 deelde we de hole's met goed spel maaar op 16 een gemiste putt voor de winst die wel had moge vallen en op 17 een pressure putt op een dikke meter waarbij ik erg relaxt bleef en wel maakte. Hole 18 en -1. Mijn tegenstander sloeg een verre drive net buiten de fairway maar alle kans om zijn 2e bal op de green te krijgen. Hierdoor moest ik iets proberen en ook forceren om nog gelijk te komen. Ik sloeg nog harder en dat resulteerde in een late slice out-of-bounds... De hole was dus gewoon verloren en het was niet anders, mijn tegenstander deed wat hij moest doen en speelde relaxt uit en had weinig tot geen druk meer van mij waardoor er op het einde na 18 holes -2 achter mijn naam verscheen.

Ik was tevreden omdat ik maar een verwijtbare fout had gemaakt bij het putten, de 3 putts die komen bij de spanning waren te begrijpen en heb ik niet op verloren, ik had er wel op kunnen winnen maar dat is iets anders. Nu ik dit type kan ik zeggen dat ik een leuke eerste ervaring heb gehad met matchplay zonder hcp verrekening. Ik heb de wedstrijd niet verloren maar mijn tegenstander deze partij gewonnen en dat voelt prima...

Op naar wedstrijd 2!

Laatst bewerkt 4 jaren 1 week geleden door Dave73nl. Reden: Aanvullingen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, okidoki, roughseeker, nieuwlander, Pol, Cesare, arne, Frank@Andalus, Di11, danielbjork en4 andere mensen hebben ook bedankt..

Moderators: Els
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden

logogolfchat

Ga naar boven