GarField's Blog

• GarField000
  • GarField000's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Head pro
  • Head pro
  • HCP 30 ongeveer
Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #41 door GarField000
Beantwoord door GarField000 in topic GarField's Blog
Jullie hebben helemaal gelijk.

In mijn benadering zijn er 3 soorten golf. Trainen, oefenen en presteren.

Ik ga van oefenen naar een prestatie rondje ipv oefenrondje. Mijn Pro zegt het ook, ga oefenen IN de baan.
Ik wil graag beter worden dus ik ga ermee aan de slag. Maandag een wedstrijd, en dan zal ik de rest van het jaar geen Q meer lopen.

Dank heren.

Groetjes Marc

Putter: Odyssey White Hot Pro Rossie
IJzerset incl wedges: Taylormade Stealth
Houten en Hybride: Ping G425
Driver: Callaway Rogue ST Max
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #42 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic GarField's Blog
Veel duidelijker als x-elf het daar zegt gaat t niet worden denk ik. Aanvullend, je verwachtingspatroon is way, way, way off. 

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cesare

Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #43 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic GarField's Blog
Het gaat niet mis met de lange stokken, het gaat mis met Marc!

In mijn benadering zijn er 3 soorten golf. Trainen, oefenen en presteren. 
Trainen doe je op de range, chipping en putting green. Hier werk je aan techniek, nieuwe slagen en herhaling van de beweging.
Oefenen doe je in de baan tijdens OEFEN rondjes. Je brengt wat je getraind heb naar de baan. Doel is NIET om de bal in zo min mogelijk slagen in de hole te krijgen, doel is om de slagen te oefenen waar je op getraind heb. Dan kan het gebeuren dat je op 150m van de green ligt en een ijzer 9 slaat, niet om de green te raken maar om je ijzer 9 te oefenen. Voordeel is dat je na die ijzer 9 nog een chip kan oefenen. Of je slaat bewust een bal tot op 50m omdat je een pitch wil oefenen. Oefenen is dan ook LEUK omdat er geen score wordt gemeten, slechts het resultaat van de ene slag. 
Presteren doe je tijdens wedstrijden en/of q rondjes. Je maakt alleen die slagen waar je met ca 75% zekerheid weet dat ze goed gaan. 

Gistermiddag heb x-elf geoefend op de AOC. Ik ben aan het veranderen naar een duurzame posture die mn rug aan kan. Hole 6 is een korte par 4, in een prestatie ronde is dat een ijzer 4 en een 9i of pw, nu sloeg ik een driver om de driver swing te OEFENEN. 1 x haal ik om en die gaat links af, 1 x gaat met een lichte draw op de fw. 2 x succesvol omdat de rug ze allebei aan kan. Vind ik het erg dat ik 1 bal kwijt raak? NEE. Vind ik het zonde? JA. Daarom gebruik ik oefen ballen tijdens oefen rondes tenzij ik een prestatie ronde ga oefenen dan gebruik ik de prestatie ballen. 

Geniet van het proces, de zoektocht naar the holy grail. 

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GarField000

• GarField000
  • Head pro
  • Head pro
  • HCP 30 ongeveer
Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #44 door GarField000
De ijzers gaan goed nadat ik een swing analyse hebt gehad en tips om beter te draaien ipv swayen.
Mijn 'oude' pro zei dat ik al mijn gewicht op rechts moet zetten, maar ging verder niet in op het draaien.
Ik sloeg alles met een slice en vaak voor de bal op de grond. Volgens de R10 die ik toen had kwam ik van buiten naar binnen.

Vorige week die les van een andere pro gehad en die heeft me laten zien/voelen hoe het wel moet (met ijzers).
Als ik heel bewust draai ipv sway gaan de ballen vaak heel goed, alleen iets links. Dat kan komen door de gripchange dus daar moet ik nog even mee aan de slag.
Bij de lange stokken werkt dit allemaal niet. Geen idee waarom. Dat gaan we morgen uitzoeken hoop ik.

En je hebt gelijk. Ik moet wat minder bezig zijn met score. Laat die scorekaart gewoon bij de caddymaster en ga gewoon lekker spelen.
Ik geniet heel erg van de goede slagen. Dat er af en toe een slag bij zit die niet goed gaat hoort erbij. Ik had in het begin moeite met de slome green en heb 21 puts gemaakt op de eerste 9. Maar naarmate je meer put gaat het beter. Over de 2e 9 had ik 15 puts. Ik weet dat ik daar best goed in ben voor mijn nivo, plus het chippen is ook best prima voor mijn nivo :).. Het gaat mis met de langere stokken.
Ik ben bezig om dit een stuk beter te maken. Dat niet alles foutloos kan gaan snap ik .... dan doen zelfs de pro's niet. Maar 3 ballen linksaf het water in slaan zonder dat ik weet waarom is wel heel treurig. Dan ga ik corrigeren en slice ik bal en gaat maar 150 mtr. Houten 5 van de fairway gaat ook niet goed meer .. dus morgen heb ik weer les en gaan we de lange stokken erbij pakken.

Groetjes Marc

Lees meer
1 jaar 2 weken geleden - 1 jaar 2 weken geleden #45 door Jimi Thing
Score focus of niet is een keuze, niets meer niets minder. Waarom je kiest wat je kiest kun jij alleen vaststellen. Maar het overkomt je zeker niet, je doet het omdat je bewust dan wel onbewust denkt dat je beter af bent door dat te doen. Lagere scores maken mooiere verhalen op golfchat bijvoorbeeld:) Ieder zijn golf is volgens mij iets wat X-Elf of the Claw altijd zei. En zo is het. Wat het voor je betekent is voor iedereen anders en mag je gelukkig zelf uitmaken.

Voor mij persoonlijk, ik vind niets zo gaaf als bezig zijn met beter worden in golf EN en bal uit het midden raken. Geweldig. Neem ik daar in de beste weg, de snelste route. Ik weet zeker van niet, maar ik geniet intens van het proces om beter te worden. Golf is mij te dierbaar to f it up door met alleen score bezig te zijn. Er zijn wat hacks die maken dat je snel wat beter kunt worden, maar die ook maken dat je sneller op een punt van no further improvement komt. Golf is te complex om het ff onder de knie te krijgen. Dat is slechts een aantal groot atleten voorbehouden. Dat maakt het juist zo'n geweldige sport, dat maakt dat je 60'ers en 70'ers met een zelfde vuur op het terras kunt zien napraten ongeacht wat ze scoren.  Als je dat aan je voorbij laat gaan door score focus vind ik dat oprecht pijnlijk om te lezen. Golf heeft zoveel meer diepgang. 

Maar het is jouw golf, jij mag het bepalen. Als ik je verslag van vanavond lees, dan denk ik Opportunity!!!! Heb je 'm gepakt of niet? Je kunt dus hoge ballen slaan, en dat zit echt niet in de ijzers, dat zit in jou. Wat heb je gedaan dat het vandaag wel ging? Hoe verhoud zich dat met dat je ballen links slaat. Is er iets in je beweging waar je bewust van bent wat hier invloed op kan hebben? Ik zou zeggen heel veel te analyseren en te constateren. Learning opportunities.

Laatst bewerkt 1 jaar 2 weken geleden door Jimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf

• GarField000
  • Head pro
  • Head pro
  • HCP 30 ongeveer
Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #46 door GarField000
Vandaag dus een rond willen oefenen ..... ik kon om 16.10 uur afslaan maar het regende.
Na hole 2 werd het droog en bij hole 3 scheen de zon dus dat viel mee.

Maar het spelen ..... bleep bleeeeep bleep bleeeep. Wat een drama.
Maar dan vooral met de lange stokken. De ijzers gingen fantastisch.
Ik heb zo ontzetten veel ballen links af het water in gehoekt. Onbegrijpelijk. En de ballen kwamen hoog alsof het een ijzer 8 was. Afstanden an 140/150 mtr. Echt verschrikkelijk.
De 1e 9 was echt erg. 2/3 ballen linksaf het water in. En geen idee waarom. En dan de 3e of 4e ging in ieder geval rechtdoor, maar soms erg hoog.

Ik ben in ieder geval blij dat de ijzers echt goed gaan. Paar hele mooi ballen naar de green. De greens zijn zacht dus ze blijven nu ook liggen.
Maar die lange stokken .... wat een drama ......

Groetjes Marc

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

• GarField000
  • Head pro
  • Head pro
  • HCP 30 ongeveer
Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #47 door GarField000

Ik denk dat het vrij simpel is, in theorie, in de praktijk mogelijk wat lastiger. Score is je DOEL in plaats van je GEVOLG. Je hecht waarde aan je score en uit je berichten blijkt duidelijk dat een lagere score erg belangrijk voor je is. En dus is DR golf iets totaal anders als golf in de baan. dat gaat voor de meeste golfers op, mijn indruk uit je posts is dat je behoorlijk aan de extreme kant van het spectrum zit. 

De realiteit van golf is: er is erg veel te leren wat je NOOIT op de range zult ervaren. Liggingen is het meest in het oog springende voorbeeld. Maar ook, een bal onder een boom moeten punchen bijvoorbeeld. Beste tip die ik heb, wees zo aanwezig en observatief als je zijn kunt in de baan. Wat is je ligging, wat gebeurt er met je balvlucht als gevolg daarvan, wat gebeurt er met je strike als gevolg daarvan. Zodanig dat het een waardevolle ervaring is die je meeneemt naar de volgende keer dat je in de baan bent. 

En praktisch. DR golf is relatief makkelijk en heeft niet zo veel met het spelletje in de baan te maken. De mat is ultra vergevingsgezind. Fat strikes bestaan niet, je launch en je spin zijn anders van een mat die maken dat je ballen verder vliegen en andere launch en decent condities hebben. Oftewel, je rekent je snel rijk als je gewend bent van een matje te spelen. Wanneer je de kans hebt alleen maar van gras ranges spelen.

Maar vooral, leg je speel focus op leren in plaats van op scoren. Dat laatse is voor de Clubkampioenschappen of andere wedstrijdnen op de club. En als dat lastig is zou ik stil staan bij wat daar mentaal / emotioneel achter zit. En als dat niet kan / wil is alleen acceptatie nog over:)

Wat betreft extreme kant van het spectrum. Dat klopt. Ik krijg het niet uit mijn hoofd. Vanmiddag ging ik spelen met in mijn achterhoofd alleen letten op je swing/slag en niet denken aan score. Dat lukt gewoon bijna niet. Ik zal straks met fantastische avondje (NOT)  typen ....
Maar DR is inderdaad heel anders .. daar gaat het goed .. ik had de vorige les een stukje verderop op gras dus zal even kijken of dit beschikbaar is als je niet op les bent.

Maar ik moet echt die score uit mijn hoofd halen ..... mijn Pro zei het ook al. Ga gewoon een paar holes spelen. drop 5 ballen op bepaalde afstanden en slaan.

Groetjes Marc

Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #48 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic GarField's Blog
Hear Hear @jimithing

Op de dr is er geen score, immers het is de dr. Dus kies je targets waar je heen slaat en sla je de bal. Het is een gegeven dat spelers een bal op de range als goed bestempelen als de swing goed voelde. Het daadwerkelijke resultaat is vaak niet waar te nemen door de afstand en het gras. Be aware.

wat je zou kunnen doen is om de dr naar de baan te brengen. 
Visualiseer de dr op de hole die je speelt. Als je bijv op de tee van 1 staat dan zie je als het ware de borden/targets van de dr voor je. Dat is een beeld en gevoel wat je goed kent omdat je meer ballen op de range slaat dan door de baan. Mogelijk kan dit je helpen.

Ga vaker een paar holes spelen ipv op de range staan. In de baan wordt beter zichtbaar wat een goede bal is en wat niet. Wat x-elf veel doe is een bal van de tee spelen, tussendoor drop ik een bal bijb bij de 100m tegel of op 75m of welke afstand ik wil trainen. Dat geeft betere feedback dan de range. 

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing, GarField000

Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #49 door Jimi Thing
Ik denk dat het vrij simpel is, in theorie, in de praktijk mogelijk wat lastiger. Score is je DOEL in plaats van je GEVOLG. Je hecht waarde aan je score en uit je berichten blijkt duidelijk dat een lagere score erg belangrijk voor je is. En dus is DR golf iets totaal anders als golf in de baan. dat gaat voor de meeste golfers op, mijn indruk uit je posts is dat je behoorlijk aan de extreme kant van het spectrum zit. 

De realiteit van golf is: er is erg veel te leren wat je NOOIT op de range zult ervaren. Liggingen is het meest in het oog springende voorbeeld. Maar ook, een bal onder een boom moeten punchen bijvoorbeeld. Beste tip die ik heb, wees zo aanwezig en observatief als je zijn kunt in de baan. Wat is je ligging, wat gebeurt er met je balvlucht als gevolg daarvan, wat gebeurt er met je strike als gevolg daarvan. Zodanig dat het een waardevolle ervaring is die je meeneemt naar de volgende keer dat je in de baan bent. 

En praktisch. DR golf is relatief makkelijk en heeft niet zo veel met het spelletje in de baan te maken. De mat is ultra vergevingsgezind. Fat strikes bestaan niet, je launch en je spin zijn anders van een mat die maken dat je ballen verder vliegen en andere launch en decent condities hebben. Oftewel, je rekent je snel rijk als je gewend bent van een matje te spelen. Wanneer je de kans hebt alleen maar van gras ranges spelen.

Maar vooral, leg je speel focus op leren in plaats van op scoren. Dat laatse is voor de Clubkampioenschappen of andere wedstrijdnen op de club. En als dat lastig is zou ik stil staan bij wat daar mentaal / emotioneel achter zit. En als dat niet kan / wil is alleen acceptatie nog over:)

De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Cesare, Frank@Andalus, GarField000

• GarField000
  • Head pro
  • Head pro
  • HCP 30 ongeveer
Lees meer
1 jaar 2 weken geleden #50 door GarField000
Hoe krijg ik nou in de baan dezelfde focus als op de DR.
Op de DR gaat het lekker. Ik kan me concentreren op de swing. Ik kies een gebied waar ik tussen moet landen.
Ik probeer thuis 'droog' te oefenen met het doordraaien, en goed naar achteren draaien (ipv sway of met gewicht op de voorkant).

Maar wanneer ik op de baan ben is mijn focus totaal veranderd al op de 1e hole.

Even kijken hoe het weer zich houd. Er is nog veel plek vanmiddag einde dag.
Mijn golfdate van zaterdag gaat niet door. Mijn flightgenoten hebben de reservering verplaatst naar zondag ivm de regen en dan kan ik niet.
Dan vanmiddag maar weer een rondje. Ik zal mijn maandag spelers eens appen of er iemand mee wil.

Groetjes Marc

Moderators: Els
Tijd voor maken pagina: 0.078 seconden

logogolfchat

advertentie

Ga naar boven