The wannabee teacher (et tu Brutee?)

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #1 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)
Yeah man. Niets gekker dan een push draw of pull fade!!

Overigens denk ik nog steeds dat je starters vanuit een solide platform heel fatsoenlijk een bal kunt leren slaan.

Uiteindelijk druppelt het neer op mijn verzuchting: was ik maar eerder met deze sport begonnen

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #2 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)
Dit doet mij denken aan een van de eerste keren dat ik mijn dochters had mee genomen naar de DR van Amstelborgh.
Op de DR heb ik gekeken naar iemand met een goede swing. Ik heb mijn meiden op een bankje gezet en gevraagd om naar die golfer te kijken en als ze het idee hadden dat ze het door hebben mochten ze bij mij een balletje komen slaan. En zo geschiedde.

Ik had een plek op de DR gevonden en stond ballen te slaan. Naast mij stond een gezin met een overijverige vader die de kids aan het drillen was. Moeders had die strijd al opgegeven en stond er verslagen bij. Elke bal werd gevolgd door op en aanmerkingen van vader. De hele familie voorzien van dikke callaway tassen met dito inhoud. Voor mijn meiden had ik golclubs met een blauwe head, groene shaft en oranje grips. Mijn dochters komen en zeggen dat ze een balletje willen slaan. En dat deden ze ook. I
Ze sloegen een pasr ballen en ik stelde een vraag en zei ga maar bij die golfer kijken hoe hij dat doet. En weg waren ze weer. Ik weer een paar ballen slaan tot dochters weer kwamen.
De callaway kinderen hadden erg veel interesse in mijn kids en vooral in de mooi gekleurde clubjes. Die wil ik ook pap, hoorde ik zeggen. Vader reageerde brommend dat zij de beste callaway spullen hadden die er zijn. Ja maar die zijn niet zo leuk als die.......
Mijn kinderen hadden erg verl plezier die middag op de range, zelf kijken en ontdekken.

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • orion1900
  • orion1900's Profielfoto
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
  • overambitieuze hakker
Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #3 door orion1900
Beantwoord door orion1900 in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)

taxgolf schreef : Wat ik maar wil zeggen: die bal moet zo recht mogelijk van A naar B.

Ondanks deze lichte misstap, is dit een stuk dat uit mijn hart gegrepen is.
Ik heb jaren terug eens op de driving range van Spaarnwoude gestaan, waar een corpulente vader alle tips van zijn pro rechtsstreeks stond te ventileren naar zijn frêle zoontje van nauwlijks 7. Na een half uur dit getetter aangehoord te hebben (en steeds minder plezier bij het mannetje meende waar te nemen) heb ik de vader gevraagd of ik even 2 minuten mocht en hij de rest van de sessie zijn mond kon houden. Snap nog steeds niet waarom hij hierin toestemde, maar hij deed dat. Heb het mannetje in lijn met de balvlucht van z'n pa gezet en gevraagd of hij goed wilde kijken of hij het balletje kon volgen. Na 3 ballen gevraagd of hij dat ook aan mij kon laten zien, de ballen zo laten vliegen. Dat lukte na een bal of 10 zonder verdere aanwijzingen van mij of papa. Toen alleen maar gezegd dat ie zo hard mogelijk moest slaan. Na 10 minuten liep het ventje weer met een grote smile op z'n gezicht ballen te meppen.
Less is more, zeker bij kids.

Drumming and Golf: it's all about rhytm
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, x-elf, taxgolf, Dave73nl

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #4 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)
Zekers. Terecht punt! Als ik mijzlf op film terug zie, dan wil ik nog wel eens accuut stoppen! Ik geloof dat ik. U redelijk begrijp hoe een goed shot eruit ziet, wua balvlucht etc. Als ik dus in de baan ook maar 1x dat benader (ik zie het shot, ik bedenk hoe ik t doe, take aim , fire) en t lukt, dan ben ik een happy camper. De kunst is om de repeteerbaarheid ervan te vergroten.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #5 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)
Misschien moeten we naast de wannabe teacher ook de wannabe player noemen. We denken dat we boven onszelf kunnen uitstijgen door de techniek beter te beheersen. Wat zijn daarbij realistische en wat zijn onrealistische verwachtingen? Ook met tennis speel ik wel eens een succesvolle harde backhand die met topspin vlak voor de lijn valt, daar zou ook Nadal best moeite mee hebben. Die enkele mooie slag met de klik, het gevoel en het geluid is ook bij golf met mijn talent misschien niet de norm maar de uitzondering. Hoe komt het dat we ons bij golf zo gek laten maken dat soms niet het spelen zelf maar de verbetering centraal komt te staan? Wat verwachten we van de teaching pro's, doorgaans ook maar stervelingen? Kortom, waar komt dat geloof in de maakbaarheid van de swing vandaan? En is dat terecht? Zomaar wat gedachten.

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: okidoki, Dave73nl, SevenUp75

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #6 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)
Het is blijkbaar een moeilijke sport, denk ik vaak. Als je gaat voetballen koop je een paar schoenen dat is het. Tennisracket? Idem, denk ik. Golfclubs? De meestenvan ons kunnen een aardig boekje schrijven daarover. En terecht, als je begint, hoe filter je de on/zin van info die he krijgt?
Wat wil je, zoek je in de sport? Als ik in 1 ronde een bal sla 'ja, beter dan dit wordt het niet', dan ben ik intens gelukkig. Dat geluid, dat gevoel, die swusj en klick. Waanzinnig. Haal er voor jezelf eruit wat je wilt

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #7 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)
Ach, voor een echte beginner is het geen doen om een goede pro uit te zoeken. Je hebt immers geen idee wat je nodig hebt en denkt dat het alleen maar aan jou ligt dat je er helemaal niks van bakt.

Het kan best verfrissend zijn om met een wannabe op de driving range te gaan staan. Maar die moet zichzelf niet te serieus nemen en met 1001 tips aan komen zetten. Beginnersfouten zijn zo groot, dat je heel makkelijk twee zaken er uit kan halen waar veel te winnen valt.
Ik geloof ook niet in 'ja maar de beginner moet wel alle swingonderdelen vanaf het begin goed uitgelegd en aangereikt krijgen, anders leert ie het fout aan'.
Het is te veel, je wordt er gestoord van. En dan nog: er wordt meestal een vergelijk gemaakt met een pro (kijk jij doet zus op de video en de pro doet daar zo). Op een enkeling na heeft de leerling niet de fysiek en al helemaal niet het coordinatievermogen van de pro om dat na te kunnen doen.

Een ander punt dat aangestipt werd: een pro moet bij je passen. Natuurlijk klopt die stelling, maar een echt goede pro, eentje die zijn vak verstaat bedoel ik. Dat is een pro die zich qua leermethode en lesstijl aanpast aan hoe de leerling leert. Elke leerling is anders, heeft een eigen aanpak nodig. De werkelijke teaching professional weet dat. Daar heeft ie voor geleerd, althans dat zou in de opleiding een belangrijk punt moeten zijn. En de pro herkent welke leerstijl past bij een leerling en past daarop zijn lessen aan.

Let wel, ik heb het niet over de echte guru's bedoeld voor de playing pro's en wereldtop. Das een ander niveau. Ik heb het over ons vrijetijds golfers.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #8 door Hagar
Beantwoord door Hagar in topic The wannabee teacher (et tu Brutee?)
Taxgolf,

helemaal mee eens, les zelf nu 2 jaar bij dezelfde Pro op Zeewolde ( Murielle ) geeft daar
les met de Iron Shirt methode. Past bij mij perfect alleen bij mijn golfmaatje absoluut niet
Hij had ook al tijdje les bij haar maar kan met de methode van Iron shirt helemaal niets.

De pro moet passen als een goede schoen.

stokjes:
Taylermade BC met Nippon 95 TP 4 tm p
Taylormade wedges ATV 52,56 en 60 graden
Driver:TM M1 2017
Houten: TM M1 5
Rescue: TM Aeroburner 4
Odyssey X metal putter

Ballen Srixon AD333

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #9 door taxgolf
The wannabee teacher (et tu Brutee?) werd gestart door taxgolf
Soms lees ik dat dit forum stil en saai wordt. Het forum wordt gemaakt door en is voor de leden. Hoe levendig een forum is, ligt aan de gebruiker. Zelf vind ik het lastig. Over vele onderwerpen is al veel geschreven. Begrijpelijk als een forum lang bestaat. Er zijn vele onderwerpen waar elke golfer die al een aantal jaar bezig is, tegenaan loopt. Of het nu de jaarlijkse terugkeer is van het kopen van materiaal, de zucht naar de ultieme driver, de perfecte swing, swingmethodiek of swingsysteem. 1 onderwerp kom je naar mijn beeldvorming weinig tegen: de bal. De bal is misschien wel het ondergeschoven kindje. Volgens mij (nergens op gebaseerd) zijn wij Nederlanders zuinig. Ik spreek voor mezelf, ik baal elke x als ik een bal niet kan vinden. Chips, weer € 2,50. Duur rondje als je 3 ballen verliest (wat een eikel, hahaha).

Zelf ben ik meer en meer terughoudender als het om techniek of technische tips aan komt. Ik wil mijn bevindingen erover graag delen. Gewoon leuk. Daar waar ik mij voorheen nog wel eens arrogant uit liet over bepaalde technische aanwijzingen of zo, daar is het nu deemoed troef. Het is mijn beroep niet, ik filter redelijk wat info, maar kom voor mezelf tot de conclusie dat ik een vrij grote bagage mis om bepaalde zaken in het juiste kader te plaatsen. Op zijn best zit ik optimistisch beschouwd op level 1, daar waar ik level 5 instructeurs mee heb mogen maken. Ik hoorde een verhaal hoe Phil M. vertelde over zijn materiaal. Tot 3 getallen achter de komma weet hij exact wat (bijvoorbeeld) een shaft aan balvlucht bij een SW doet voor hem. En past hij zijn materiaal op aan. Diegene aan wie hij dit vertelde, beschouwde zichzelf erg deskundig als teaching pro. Hij had geen idee waar PM het op een gegeven moment over had en kon slechts ademloos luisteren. Zoveel diepte in het spel.

Waarom nu deze monoloog? 2e Pinksterdag kon ik het niet nalaten de oude S&T drill te combineren met de tourstick drill. 2 tikkies ballen, en maar halve swings, goed letten op de balans in de voeten (vooral voelen). Turn, tilt extend, riem richting target en dat valt niet mee voor zo'n stijve hark als ik. Naast mij stond een jonge krachtige vent, die met een i7 (grapite shaft) ballen stond te rossen. Naast hem zijn moeder. Vader liep als een ButchHarmonDavidLeadbetter tussen de matjes. En maar oreren. Soms vloog er iets van zinnigs voorbij ('eerst de bal, dan de grond/mat'), vaak luisterde ik niet, vooral waren het veel woorden. Moeders riep op een gegeven moment 'ja, maar daarnet zie je dit'. Zoonlief liep maar te hameren met alle kracht. Vader zag ik af en toe bevreemd kijken naar die rare snoeshaan, die fluitend halve swings stond te maken. En die ballen nog ver weg tikte ook!

Wat ik maar wil zeggen: die bal moet zo recht mogelijk van A naar B. Dat je geen Cuoples finish hebt, so be it. Het gaat uiteindelijk om impact. Als je net begint, is het leuk als je zo snel als mogelijk dit enigszins onder de knie hebt. Zodat je de baan in kunt. Ik geloof niet dat a wanabee teacher hier bij helpt. Een goede leraar, ja, daar gaan we weer, goede leraar, heeft een deskundig platform. Hij, die nieuwsgierig is naar methodieken, technieken, elementen uit andere takken van sport en de wens om zichzelf te ontwikkelen als leraar, zal ongetwijfeld een paar handvatten kunnen bieden zodat je de bal beter gaat raken. Zoek een goede pro, probeer er verschillende. Een wanabee helpt niet zo en zorgt alleen maar voor ergernis. Grappig was het wel. Dat het eigenlijk mocht.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, roughseeker, orion1900, Dave73nl

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.045 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

RSS Feed golfnieuws

Ga naar boven