Hogan vs Snead

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #31 door 84425
Beantwoord door 84425 in topic Hogan vs Snead
Zat Hogan - Snead afgelopen week ook te kijken. Beiden waren op dat moment geloof ik al rond de 50. Lieten het spelletje er verradelijk gemakkelijk uitzien.

Tax, als het je om de foto’s gaat, kan ik je @golfphotovault (van Bradley Hughes) en @all_things_ben_hogan op instagram warm aanbevelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: taxgolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #32 door Dr golf
Beantwoord door Dr golf in topic Hogan vs Snead
Ben Hogan vs Sam Snead.
Ben Hogan: downswing onder plane
Sam Snead: downswing boven plane
Erg groot verschil

Backswing van Snead roteert sterk naar binnen en komt dan omhoog en over de top terug maar inside. Vgl Bobby Jones.
Als je dat nu doet en je slaat 3 slechte ballen dan willen tekstboek pro's je dat afleren.

Snead is een intuitieve speler met enorm atletisch vermogen en ruw talent (swing en balvlucht van de dag bepaalde hoe hij ging spelen). Hogan is het prototype van de speler met net genoeg talent en extreem veel wilskracht en doorzettingsvermogen zichzelf uitvond. Hogan heeft de kenmerkende eigenschappen voor alle golfers: vallen en opstaan. Swing is gevormd op baseball techniek. Dat maakt het voor veel Amerikanen interessant en herkenbaar.
Moe Norman was Canadees, heeft te weinig gewonnen en is te wereldvreemd om na te volgen op grote schaal. Todd Graves leert de techniek van Moe Norman.

the conditions of a solitary bird are 5.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, Jimi Thing

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #33 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Hogan vs Snead

roughseeker schreef : Als het je als modale golfer nou niet om de esthetiek zou gaan, zou je dan baat hebben bij het zo getrouw mogelijk kopiëren van een bepaalde ideale swing? Of zou het je net zo goed juist verder de ellende in kunnen helpen? En tegen die achtergrond: wat is de waarde van een top 50?

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat een swingcoach wel een basis filosofie dient te hebben over de golfswing. Bijv S&T of de swing vanuit weerstand opbouwen (Scott & Wie) of waar je in gelooft. Daarna moet je in staat zijn als pro om je leerling daarin mee te nemen binnen de mogelijkheden van de leerling. Dat is wat anders dan de leerling in een keurslijf persen.

Wat mij aanspreekt in (big) C is dat zijn filosofie past bij waar x-elf ook in geloof. Vlak voordat we niet meer mochten golfen was ik even bij hem. Korte check up. Ik vertel waar ik tegen aanloop, hij kijkt naar mijn swing. Hij vertelt wat hij ziet en geeft aan wat oorzaak en gevolg is. Dan op zoek naar een passende oplossing voor mij. Meestal hebben we dat binnen 15 min boven water.

Nu ben ik ook een fan van Andreas Kali, een deense golfpro die voor de djga werkt. De deense jeugd. Hij post de swing van zijn studenten op instagram. Allemaal soepele jeugdspelers. De basis is S&T. In mijn ogenziet zijn versie van S&T er beter uit dan wat mij nog bij staat van P&B. Ik ben wat gaan experimenteren met wat ik Kali hoor zeggen over de swing. I love it. In februari ben ik een dag bij Kali geweest toen hij in Nederland was. Het deel over de swing was erg interessant. Ook hoe hij beelden liet zien van leerlingen vanaf de 1e swing tot nu. Bij elke leerling was een verhaal en hoe zij dat voor die leerling hebben opgelost. Maatwerk. De swings hebben veel weg van elkaar omdat er een vaste basis is en toch zijn ze verschillend. Een van mijn favoriete swings uit zijn stal is Louise Markvardsen . X-elf heb niet meer de flexibiliteit om zo te swingen. Onlangs heb ik Kali de vraag gesteld of hij ook aan volwassene les geeft en of hij daar iets van kan laten zien. Hij stuurde mij 2 foto’s (1 van de eerste les en 1 van nu) en een filmpje waarbij de swing van de eerste les naast die van nu staat. Hier kan ik mijzelf beter aan spiegelen. En ook hier zie je dezelfde basis terug komen en dan binnen de mogelijkheden van de leerling.

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, taxgolf

Meer
8 maanden 3 dagen geleden - 8 maanden 3 dagen geleden #34 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Hogan vs Snead
Lastige vragen. Rough. De vraag is wat je met copy cat wenst te bereiken. Ik hoef niet exact als Hogan/Snead etc. te swingen. Too late. Hogan swingt zoals hij swingt ( gekker zin). Wel zie je (of althans ik), of ze nu Hogan of Wolf heten, dat er elementen in een swing zijn die bij al die spelers min of meer gelijk zijn. Dat zou je wel (of ik, nadat een teacher mij erop wees) kunnen herkennen. Als elke goede speler nu tilt, waarom zou ik dan niet 'tilten'? Zie nu deze prachtige foto van Snead. Er is vast iemand die 'left shoulder down' herkent. Putten is een art op zich. Voor mij ongrijpbaar. Ik vraag me wel eens af of er in 1 sport te vinden is waar een grotere tegenstelling te vinden is. Het slaan van de driver versus het putten.

Wat ik mooi aan de foto vind, is de kleur, de schoenen, die gekantelde heup, de gestrekte rechterbeen die de heupkanteling mogelijk maakt, die vlakke linkerpols, de verhouuding tussen de schouderdraai - heupdraai #everybodytilts Die scherpte van Snead tegenover de vervagende achtergrond.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 8 maanden 3 dagen geleden door taxgolf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, x-elf

Meer
8 maanden 3 dagen geleden - 8 maanden 3 dagen geleden #35 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Hogan vs Snead
Vroeger toen er nog geen internet, golfers magazines ed waren leerde je golfen van de locale clubpro. De pro nam je mee de baan in en gaandeweg leerde je het spel. Driving ranges waren nog geen vast onderdeel van de golfbaan. Je wist niet hoe de swing van Vardon er uit zag.
In de loop der tijd kwam er steeds meer informatie beschikbaar, beeld materiaal, de swing van Hogan werd ontleed. Succesvol golfer dus wat hij doet moet goed zijn. Dat gaan we copieren. Net als de jochies op het plein de bewegingen en moves van Ziyech na doen.
Waarom wel Hogan en niet van Moe Norman, pipeline Moe!
Wat ik wel mooi vind van deze tijd is dat door het gebruik van bijv Trackman men steeds meer info beschikbaar heeft over wat er nu echt gebeurt. Wat Belangrijk is is wat er gebeurt op impact. Doellijn, swing path en clubblad. Hoe verhouden die zich tot elkaar. Hoe je er komt is nu minder belangrijk geworden tov vroeger toen ze daar nog gern of minder zicht op hadden. Toen werd de gehele beweging gecopieerd.
Mooi voorbeeld is Mathew Wolf. Niks textbook. Beuken. Laying off the club.

Zoiets

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
Laatst bewerkt 8 maanden 3 dagen geleden door x-elf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, taxgolf

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #36 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Hogan vs Snead
Interessante vergelijking Stef. Ik snap je puur persoonlijke fascinatie voor de schoonheid van een in perfectie uitgevoerde precies voorgeschreven beweging. In vechtsporten spelen juist deze vaardigheden traditioneel een grote rol. Je verdient je banden door de beweging op tekstboek-niveau te kunnen demonstreren. In wedstrijden tellen die vaardigheden niet mee,.De bewegingskunst en de wedstrijdsport zijn daar duidelijk gescheiden.

Golf heeft geen traditie van zuivere bewegingskunst. Het gaat om de bal en het gaatje. Dat maakt de provocatie van Chamblee voor mij juist interessant. Of hij al dan niet een eikel is, vind ik minder boeiend. Waar en wanneer is het beeld ontstaan dat er een ideale swing zou zijn. Niet vanwege de esthetiek, of om de bewegingskunst, maar omdat die effectiever zou zijn. Dan is het ook boeiend dat elke ideale swing die een goeroe ontdekt door de aanhangers ervan niet anders wordt onderbouwd dan doordat het voor iemand, of meerdere iemanden, kennelijk goed heeft gewerkt. Als het je als modale golfer nou niet om de esthetiek zou gaan, zou je dan baat hebben bij het zo getrouw mogelijk kopiëren van een bepaalde ideale swing? Of zou het je net zo goed juist verder de ellende in kunnen helpen? En tegen die achtergrond: wat is de waarde van een top 50?

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, x-elf, taxgolf

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #37 door taxgolf

roughseeker schreef :

taxgolf schreef : Waanzinnig swing. extending, armen gestrekt, rechtervoet in positie, tilting.

Jij bent duidelijk van de tekstboek-swing school :). Waarom?

Zodra je mijn swing weer eens gezien hebt, weet je waarom. Ik had me zelf laatst (totaal verkeerd natuurlijk) gefilmd. Camera stond natuurlijk weer fout, zag ik later. In mijn hoofd heb ik een mooi plaatje, de grauwe werkelijkheid is anders. Ik kreeg de slappe lach.

Ik heb altijd de techniek (als ik het zo mag zeggen) bewonderd in de sporten die ik deed. De schoonheid van een uchi mata, de perfectie nastreven, de hook, een low kick. Enfin. Het bereiken van een resultaat of score is wat anders dan het verliefd zijn op de schoonheid van de techniek. Ik train af en toe bij een school, waar techniek veel minder op de voorgrond staat. Grinden, conditie, hardheid, vol in. Als de repetitie vaak en hard is, dan is de techniek minder belangrijk. De kick moet landen en pijn doen. Dat het technisch beter kan, is in de match minder relevant. Ik geniet niet van een slecht uitgevoerd iets, waar t resultaat wel goed van is. Twisted.

In dit geval geniet ik van de kleuren in de foto. Het touwtje, de kleding, de mensen en dan die prachtige pose.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, roughseeker, x-elf

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #38 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Hogan vs Snead

taxgolf schreef : Waanzinnig swing. extending, armen gestrekt, rechtervoet in positie, tilting.

Jij bent duidelijk van de tekstboek-swing school :). Waarom?

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #39 door taxgolf
Hogan op Long Beach Open 1949, Lakewood.

Wat een foto. Heeft alles. Waanzinnig swing. extending, armen gestrekt, rechtervoet in positie, tilting.

Maar bovenal de mensen die daar staan te kijken. Keurig in pak, stropdas, cardigan. Die flat cap, de hoeden. Ik vind hoeden en petten mooi. Ze staan me niet, helaas. Die 2 bomen.

Ik zal eens kijken of ik nog een mooie foto van Slamming Sammy vind.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Meer
8 maanden 5 dagen geleden #40 door taxgolf
Moooooi. die broeken, die kleding.

Dat van dat putten herken ik ja. Dat valt me ook op als je naar oude beelden van Palmer en zo kijkt. Zal wel aan de bal liggen denk ik? En wat te denken van die golden goose putters.

Bij Ziggo Sport heb je om 23.00 Golfing World Soms laten ze samenvattingen zien van oude toernooien. PGA uit 1974 of zo. Geweldig. Zie je mensen kijken met die telescoop spiegelkijkers. Nu zie je allemaal armen in de lucht met een telefoon!

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden

logogolfchat

Ga naar boven