How low can they go? Pro's hcp

Lees meer
3 maanden 4 weken geleden - 3 maanden 4 weken geleden #21 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic How low can they go? Pro's hcp
Verhaal van X-elf kan ik beamen. The Dutch was bijna onspeelbaar voor mij twee dagen nadat het klm-open daar was gespeeld. Ik had daar als hcp 7 niks te zoeken vanaf de gele tees.

Deze is ook wel leuk om te lezen.  Meer als goh das ook een bestaande denkrichting. Inclusief berekende hcp's voor pga tour players.

mygolfspy.com/tour-stats-what-would-tige...on-your-home-course/
Laatst bewerkt 3 maanden 4 weken geleden door Frank@Andalus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #22 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic How low can they go? Pro's hcp
Mooi topic!

@84425 : jaren terug speelde ik op Rinkven met TGV, in die tijd werd het EK amateurs op Rinkven gespeeld. 
De baan was zodanig anders geprepareerd dat ik het die dag niet onder de 100 hield, waar ik normaal regelmatig mn hcp liep.
Smallere fairways, ingekorte fairways waardoor je target golf moest spelen, snellere greens, moeilijkere pin posities.
niet te vergelijken met de baan “die wij normaal gesproken spelen”. 

Hetzelfde heb ik op The Dutch mee gemaakt. The Dutch Futures die vanaf de back tee regelmatig onder par spelen komen er op de voor het KLM open geprepareerde baan niet aan te pas, terwijl de european tour pro’s de baan redelijk makkelijk spelen. Zelf ook meerdere keren gespeeld op de KLM open geprepareerde The Dutch, samen met goede single hcp’ers die bij wijze van spreken huilend de baan uit kwamen omdat ze het idee hadden dat ze konden golfen. Volgens mij ook met frank@andalus 2 dagen na het open gespeeld. 

Het verschil is lastig om in score of hcp uit te drukken en mijn ervaring is dat het een groot verschil is.

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing, Frank@Andalus

• Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Head pro
  • Head pro
  • hcp 7.6
Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #23 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic How low can they go? Pro's hcp
Zoals Pol voor Puyenbroek gedaan heeft, hierbij voor Bentwoud, wat zou zeg de nr 25 van de European Tour op Bentwoud spelen?Bentwoud, speelt vanaf wit 6009m, kan niet beter. Ik ga uit van de A en B lus. B lus speelt bij far het moeilijkste, de C lus is de gemakkelijkste. A1, 369m dogleg rechts. Dogleg is af te snijden door over de bomen te gaan, zonder risico in het spel te brengen. Drive van 260m geeft approach van 70-80m zonder risico’s. Birdie of Par. De big dogs driven naar de green denk ik. A2. 279m (op de kaart) Across geeft aan dat het carry van 223m is over het water (is ook voorkant green). Eagle of BirdieA3. 350m. Een soort mini “z” vorm. Als je te lang bent op een lijn te ver rechts blokt een bomenrij je schot naar de green. Ik twijfel of ze hier op zullen leggen of over de bunker zullen gaan met het risico dat ze die bomenrij in het spel brengen als ze te veel rechtrs gaan. Ik denk dat ze de bunker carryen (215m) en dan 120-130m approach over hebben. Ze zouden zelfs 3-wood kunnen spelen, dan heb je een korte wedge over. Anders P-wedge. Als ze opleggen hooguit ijzer 8 over. Par of birdie. Ik denk dat dit een hole is waar ze weinig risico zullen nemen dus neig eerder naar par.A4. 146m, met wind voornamelijk uit het westen is dit bijna altijd wind tegen. De tee box staat flink tussen de bomen waardoor je de windkracht vaak onderschat. Kan met een beetje wind lastige hole zijn. Par en wegwezen.A5. 369m. Carry de bunkers links en dan heb je veel ruimte. Approach van 100-110m, rustige wedge naar binnen. Als de vlag links achter de bunker staat laten ze die denk ik met rust. Ondiepe green daar met stijl aflopend over de green richting water. Par.A6. 179m, lastige hole, wel bijna altijd wind mee. Zal ijzer 7 of 6 zijn. Par is prima score.A7. 285m. Green is te driven voor de toppers. Anders greenside bunker of net voor de green. Eagle of birdie.A8. 361m Ik verwacht dat ze de bunker zullen carryen (220m) waardoor ze goede angle over hebben. Approach van 70-100m. Par of birdie.A9. 472 Par 5 dogleg naar links. Afslag met max houten 3, Mid tot lang ijzer over het water naar de green over van 180-200m. Eagle of birdie. 8 onder op de A-lus zou de max zijn als ze alles maken. 3 zeer reele eagle holes. Lijkt me sterk dat ze ooit -8 maken, aan de andere kant de greens op Bentwoud rollen behoorlijk goed. 5 of 6 onder zou me helemaal niet verbazen. Eerlijk is eerlijk er zijn wel holes waar ze tegen een bogey aan kunnen lopen. Dan de B-lus.B1. 380m monster hole (voor mij). Als ze de bunkers kunnen carryen dan is er een ruim landingsgebied maar dat gaat op het randje zijn denk ik. Eerder een drive van 230m en 140-150m over naar een ondiepe green die haaks op de fairway staat met bunkers ervoor en talud richting water erachter. Par of bogey.B2. 342m, lichte dogleg naar links. Bijna altijd wind mee. Ik denk dat ze direct richting green zullen gaan en 30-50m over hebben. Par of Birdie.B3. 160m, tegen de wind in. Wind is veraderlijk maar het is een verder overzichtelijke hole. Vooral juiste stokkeuze. Par.B4. 394m. Ze zullen de bunker carryen en de dogleg afsnijden. Daardoor 100-120m over. P wedge. Birdie or par.B5. 188m. Lastigste hole van de baan. Par gaat een prima score voor ze zijn. Par of bogey.B6. 462m, lichte dogleg par 5. Zal eerder als 450m spelen. Is een par 5 die voor hen als een par 4 zal spelen. Carry de bunker, dan nog 160-180m over. Mid ijzer. Eagle of birdie.B7. 505m par 5 tegen de wind in, speelt vaak een stuk langer. Ik ben benieuwd hoe ze die zouden spelen. Zeg dat de wind aan staat, dan denk ik dat ze dit als een 3 shotter zullen spelen. Dan is de par niet in gevaar en afhankelijk van de approach birdie kansen. Par of birdie.B8. 394m, lastige hole. Ik denk dat ze de bunker links kunnen carryen en dan heb je de beste lijn naar binnen. Maar nog een approach van 120-150m. Par met mogelijk wat geluk een birdie.B9. 374m. Met hun lengte kunnen ze een aggresievere lijn over het water nemen naar een ruim landingsgebied. Minder als 100m over. Par of birdie. Hier denk ik dat ze op hun beste dag 5 of 6 onder zouden spelen. Maar een bogey is hier gemakkelijker gemaakt als op de A lus. Vanaf de tee speelt het een stuk lastiger als de A-lus. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat die top 25 speler van de European tour (die nemen we even als uitgangspunt) 10 onder de baan speelt. Dat zou dan een 61 zijn. Dat zal op dagen zijn dat de wind luw is. Dat is bijna nooit, tenzij je vroeg de baan in gaat. Ik maakte in mijn beste ronde daar 5 birdies van wit. Speelde uiteindelijk nog een paar boven par, maar dat komt omdat ik een prutser ben.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank@Andalus

• Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Head pro
  • Head pro
  • hcp 7.6
Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #24 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic How low can they go? Pro's hcp
Het mooie van dit vergelijk was dat ik probeerde in te schatten wat zij een op een baan voor elkaar zouden krijgen die wij normaal gesproken spelen. Dat is natuurlijk een vaag begrip, dus maar op 6000m gesteld. Ik denk nog steeds dat laag in de 60 dan met regelmaat voor zal komen. Ik denk ook dat die pro's niet super veel beter scoren als veel van die top amateurs. Maar 1-2 slagen per ronde is veeeeeeel. Als je gaat kijken hoe ze bij die scores komen denk ik dat je wel grote verschillen ziet. Met de pro's die een stuk minder aan het redden zijn en zich aanzienlijk meer kansen geven om te kunnen socren en dus laag te gaan. Om dat voor elkaar te krijgen zit er denk ik wel een flink groot verschil in kwaliteit, al zie je dat gedempt in de score terug. 

Ik vond de exercitie van Pol erg leuk, ga ik voor mijn voormalige homecourse Bentwoud ook eens doen. 

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico

Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #25 door 84425
Beantwoord door 84425 in topic How low can they go? Pro's hcp
Anders dan de meesten hier denk ik dat het verschil in score top-amateur vs. tour pro niet eens zo groot zal zijn. Verschil zit ‘m vooral in constantheid. Constant hoog niveau scoren, ongeacht omstandigheden, ongeacht moeilijkheid baan/greens, ongeacht druk, ongeacht mogelijk suboptimale voorbereiding, enzovoorts enzovoorts. 

Vergelijking top-amateur met nog twee top amateurs (1 nu europese tour, ander wereldtop): 2018, iets meer dan 2 jaar geleden: EK op de Haagsche. Nummer 1: Nicolai Højgaard, nummers 2: Jerry Ji en Viktor Hovland (beide -6 na 72 holes). Hovland wint datzelfde jaar US Amateur, mag daarom meedoen met Masters (haalt cut en low amateur), US Open (12e!) en wordt vervolgens pro waardoor hij niet het Open speelt. Plaatst zich voor pga tour en speelt 19 rondes op rij onder 70 (nieuw record) en wint 2 keer. Staat inmiddels 14e op de wereldranglijst. 
Ji is paar jaar jonger en nog steeds amateur. 
Højgaard speelt europese tour, vergelijkbaar met Van Driel. 

Is Hovland in een jaar tijd plotseling een paar slagen beter per ronde geworden? Ik denk het niet. Volgens mij verschilt Hovland van die andere twee doordat hij geen uitschieters naar boven heeft. Of eigenlijk, gewoon geen fouten maakt. Misschien dat dat slag per ronde scheelt, maar geen 4 of 5. 

Speler als Hovland zal op Rosendael in 20 rondes denk ik gemiddeld 66 scoren, met 1 of 2 lage 60ers en misschien 1 of 2 rondes in de 70. Op een makkelijkere baan dan Rosendael, zoals de Twentsche (ongeveer 6400 meter, maar als je lengte hebt geen hele moeilijke baan) zal hij wellicht een keer een 59 scoren (uitgaande van een baan met 4x par 3 en de rest spelende als een par 4, is dat nog steeds 9 birdies, daar moet je behoorlijk goed voor spelen). 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, Frank@Andalus

Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #26 door Frank@Andalus
Grootvadertje Price schreef:
‘In de Masters wedstrijd tijdens welke Jack Nicklaus 43 jaar was zou deze de vloer hebben aangeveegd met BdC’.

Mag ik even heel, maar dan ook heel hard lachen. Jack hield het toen maar één rondje vol. De tijd heeft jouw waarheden allang ingehaald. 🤣😂🤣

en.wikipedia.org/wiki/1983_Masters_Tournament

• Pol
  • Pol's Profielfoto
  • Head pro
  • Head pro
  • plus handicap - eajdngmijwaw
Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #27 door Pol
Beantwoord door Pol in topic How low can they go? Pro's hcp
Kleine bemerking: Donald speelt nog steeds en wordt meer wel dan niet geklopt door die bewuste longhitters, doch dit geheel terzijde.

Als ik het lengteverschil van bvb McIlroy of BCD met mij bekijk, en waar ik geraak vanaf rood, dan denk ik dat nogal wat holes drive /chip worden voor die jongens. En als je dan een scrambling percentage van 66% daarbij optelt, zullen die jongens echt wel beter scoren dan 68.

Gelijk krijgen vraagt méér dan gelijk hebben.

Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #28 door Pedro
Beantwoord door Pedro in topic How low can they go? Pro's hcp
We weten dat Nicklaus goed was, maar ook al heeft ie de meeste majors gewonnen, er is maar één echte GOAT.

Maar @mc price, we dwalen van het onderwerp af en dat is dat DCB toch echt een topspeler is. Is hij dat in jouw ogen niet, dan zitten er in de hele huidige generatie geen topspelers, vlgs jou!
​​​

Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #29 door Frank@Andalus
Een baan van 6400m als de Rosedaelsche bestaat niet. Banen in Nederland zijn op een uitzondering na een stuk korter dan 6400m. Je voorbeeld komt erg gekunsteld over. Is zeker een baan ontworpen door sf-9?
En dan nog zullen de tour pro’s die baan afbreken als het geen kermis attractie is.
Dat Langer nog steeds het baanrecord heeft op de R. geloof ik meteen. Is blijkbaar al 20 jaar geen tourpro meer langs geweest 😂

Lees meer
3 maanden 4 weken geleden #30 door Frank@Andalus
Ehh je bedoelt de Rosendaelsche? Is nog geen 6000m. Kort baantje, piece of cake voor tour pro’s.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.039 seconden

logogolfchat

Ga naar boven