Big C, how a lesson maybe should be

Meer
3 weken 4 dagen geleden #11 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Big C, how a lesson maybe should be
@JimiThing: Volgens mij zijn wij het dan ook helemaal eens hierover. In eerdere berichten kreeg ik de indruk dat er nadrukkelijk gezocht werd naar een eindverantwoordelijke, de leraar of zijn leerling. Dat lijkt mij redelijk ondoenlijk te beantwoorden, anders dan dat je, in de context van jouw laatste bericht, ieder je verantwoordelijk hierin moet nemen. Het kan domweg niet alleen maar bij één van beiden liggen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
3 weken 4 dagen geleden #12 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be
Hi Martin, t lijkt een beetje een kip ei verhaal. Maar als je het in de context plaatst, dan valt het wel mee. Laten we golf als voorbeeld blijven houden, maar t gaat op voor bijna alles. Wanneer je start met golf, hoeveel heb je nodig, hoe perfect moet je leraar zijn? Om te starten is wellicht al voldoende dat je met een pro werkt, je lol hebt en dat je wat vooruit komt.

Ben je erg enthousiast, ga je lekker vooruit, ben je bereid veel tijd te investeren dan ga je wellicht opnieuw je keuze evalueren. Dat doe je terwijl je al geen beginner meer bent, je weet / zou kunnen weten wat in meer detail je verbeterwens is. Zo blijft zich dat met elkaar mee ontwikkelen.

Zo was er in 1 van mijn spaarzame lessen aandacht voor chippen. "Hoe gaat dat?" Nou ik chunk ze nog wel eens. "Ok, dan bal achter in je stand, gewicht flink op links, stevige shaft lean en hakken maar. Chunks waren redelijk weg, de mogelijkheid om te leren wat een wedge (ontwerp) doet, hoe je balvluchten kunt maken, etc, etc, werd daarmee ook gelijk de das omgedaan. Toen ik wat beter ging spelen ontwikkelde mijn vraag zich ook automatisch. Deed die pro een slechte job? Voor bij mijn toenmalige speelniveau en mijn vraag en oefen ambitie was zijn oplossing eigenlijk best goed. Is dat zijn schuld? Ik vind van niet. Was t schadelijk? In absolute zin al niet echt, in relatieve zin al helmeaal niet.

Daarmee staat en valt dit alles met wat het belang is van het onderwerp in jouw leven.

Het blijft altijd apart als 2 pro's verschillende adviezen geven en de eerste knee jerk reaction is dat die pro's t allemaal niet weten of dat je aan de goden overgeleverd bent. Maar is dat nou eigenlijk wel zo erg, en helemaal als jij als leerling daar steeds bij bent? De leerling is de filter, is in staat om met de verschillende input te spelen. De verschillende input zijn ook ingredienten waarmee je zelf gaat uitzoeken hoe het in jouw realiteit is. Met je persoonlijke lichamelijke mogelijkheden etc, etc.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, x-elf, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 weken 4 dagen geleden - 3 weken 4 dagen geleden #13 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Big C, how a lesson maybe should be

Jimi Thing schreef :

Frank@Andalus schreef : We hebben het hier over de amateur golfer en de pro-leraar. Vaak is die amateur ook nog aan het begin van zijn nieuwe hobby. Dus zeg maar novice amateur tot welwillende kluns die al een paar jaar aanmoddert. Veel te veel so called professionals gooien er dan een standaard lesje in. Paul’s verhaal past meer in een hoog ontwikkelde professionele omgeving, waar klant en leverancier pro zijn.


Hier gaat het vooral om verwachtingen, en dan vooral die van de klant. Ik koop met regelmaat met grote achteloosheid producten of diensten. Dat gaat meestal heel erg goed omdat ik op de koop toe neem dat ik door gebruik ervaar dat ik het verkeerde gekocht heb. Wanneer ik dat wil voorkomen omdat er groot belang is, dan weet ik dat er maar 1 uitweg is: zorgen dat ik weet wat ik moet weten om de juiste aankoop te kunnen doen.

Dus als je een los uit de pols lesje wil dan kun je zo bij een pro aankloppen, zaak is daar dan je verwachtingen op aan te passen. Het kan prima uitpakken, maar net zo goed ook niet. Als je hogere verwachtingen hebt zul je moeten zorgen dat jij als klant zelf eerst naar dat hogere (kennis) plan gaat. Dat is ongeacht of dit professioneel of persoonlijk is.


Tja, dit triggert mij genoeg om ook mijn ervaring so far hierover met jullie te delen.
Ik ben zo'n prutsende amateur die zich weliswaar realiseert dat hij met scherpe vragen de pro beter kan instrueren, maar tegelijkertijd geen flauw idee wat een pro goed maakt en wat minder goed. Laat staan waar je dat kunt aflezen of beoordelen. En als ik zo vrij mag zijn: het feit dat er toch al heel veel berichten hierover gaan waarbij de meningen best uiteen lopen (nota bene op een forum met allemaal golf-addicts!), blijkt toch wel dat het voor een nono lastig is die ene betrouwbare bron te vinden die gaat zeggen waar je terecht moet. Welke pro je in jouw situatie het beste kan helpen.

Afijn, zo les ik nu een tijdje in Nunspeet naar aanleiding van mijn zeer scherp geformuleerde klantvraag: "ik wil van mijn slices af met mijn driver". Vervolgens krijg ik na les drie de opdracht de driver voorlopig in de tas te laten zitten. Zo kun je er ook vanaf komen inderdaad, hahaha. :silly: En ja, ik sta volledig achter die opdracht van toen. Ik heb inmiddels gewerkt aan grip en swing en met resultaat en durf inmiddels mijn driver er weer bij te pakken. Dus geen klachten daarover.
Wel kreeg ik een paar weken geleden feedback van een andere pro die compleet andere dingen aangaf. Overigens ook die met positief resultaat! En over grip en swing had hij het niet, dus kennelijk was dat ok (was mijn gedachte).

Dus ja, ik kan meegaan in de stellingen dat het helpt als je weet wat je wilt verbeteren aan de ene kant, maar je zult ten allen tijde moeten kunnen vertrouwen op de kennis en kunde van je pro en van daaruit zijn instructies (blind) willen overnemen. In het ergste geval kom je erachter dat het je niet geholpen heeft. Prima, dan ben je de ervaring rijker dat die combinatie niet gewerkt heeft. Wil nog steeds niet zeggen dat de pro slecht is naar mijn mening.

Voor het overige is het een kip-ei discussie: Je kunt niet weten wat je moet vragen aan je pro, als je van hem moet horen wat je moet vragen.
Laatst bewerkt 3 weken 4 dagen geleden doorMartin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
3 weken 4 dagen geleden #14 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be

orion1900 schreef :

Jimi Thing schreef : De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon?


Sorry voor het selectief quoten, maar in een tanende markt is er geen enkele prikkel voor de pro om deze zelfreflectie toe te passen. De klant kan het niet beoordelen en voor de pro is afwijzen broodroof. In een ideale wereld werkt het zo, maar in theorie is communisme ook een goed idee......


Nee dat klopt. Behalve voor de pro's die hun werk doen en zichzelf als de belangrijkste klant zien van een werkdag. "ik als pro wil aan het einde van de dag in de Spiegel kunnen kijken en met een voldaan gevoel afronden".

Ik denk dat de klant dit weldegelijk kan beoordelen. Niet zozeer op inhoudelijk golfgebied. Wel als het gaat om vaststellen / uitvragen wat de verbeter visie en aanpak van de pro is. Ook als het gaat om het vaststellen van resultaten / ervaringen met andere golfers. Dat betekent dat je wel wat verder moet gaan als blind de pro van je vereniging maar te nemen. You get what you give. En soms wordt je positief verrast.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
3 weken 4 dagen geleden #15 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be

Frank@Andalus schreef : We hebben het hier over de amateur golfer en de pro-leraar. Vaak is die amateur ook nog aan het begin van zijn nieuwe hobby. Dus zeg maar novice amateur tot welwillende kluns die al een paar jaar aanmoddert. Veel te veel so called professionals gooien er dan een standaard lesje in. Paul’s verhaal past meer in een hoog ontwikkelde professionele omgeving, waar klant en leverancier pro zijn.


Hier gaat het vooral om verwachtingen, en dan vooral die van de klant. Ik koop met regelmaat met grote achteloosheid producten of diensten. Dat gaat meestal heel erg goed omdat ik op de koop toe neem dat ik door gebruik ervaar dat ik het verkeerde gekocht heb. Wanneer ik dat wil voorkomen omdat er groot belang is, dan weet ik dat er maar 1 uitweg is: zorgen dat ik weet wat ik moet weten om de juiste aankoop te kunnen doen.

Dus als je een los uit de pols lesje wil dan kun je zo bij een pro aankloppen, zaak is daar dan je verwachtingen op aan te passen. Het kan prima uitpakken, maar net zo goed ook niet. Als je hogere verwachtingen hebt zul je moeten zorgen dat jij als klant zelf eerst naar dat hogere (kennis) plan gaat. Dat is ongeacht of dit professioneel of persoonlijk is.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
3 weken 4 dagen geleden #16 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Big C, how a lesson maybe should be
Ik vind het een lastig onderwerp. Wat maakt iemand een goede leraar/adviseur/docent.

Ik was afgelopen zondag op Delfland. Ik zie daar een pro, die er al jaren rond loopt. pitchen. Hele stapel ballen, hij vertelt iets, de mensen luisteren, hij doet het een paar keer voor, de studenten kijken bewonderend en vervolgens gaan ze ballen rossen. Het gros hobbelt op de oefen green. De pro babbelt wat, wijst wat en hup naar de putting green. Ik vind dat wat moeizaam.

Ik liep voor mijn gevoel wat vast. Ik kwam niet vooruit. Terwijl ik wel het gevoel had dat er meer in het vat zit. Ik accepteer dat ik bij een bepaald niveau, missers sla. Dat hoort bij het niveau, zelfs die pro's slaan (soms onbegrijpelijke) missers. Gevoelsmatig mis ik lengte (ik ben geen short hitter, maar zou naar mijn idee verder kunnen en moeten slaan). De bal beter raken, brengt simpelweg lengte mee. Bepaalde technische zaken waren in mijn swing volgens mij niet goed en ik kreeg die niet weg. Een lage hcp is niet mijn doelstelling. Dit is iets wat automatisch zal komen als ik mezelf verbeter. Maar als je t toch aan een hcp moet ophangen, ja, dan denk ik dat ik wel op of onder de 10 (misschien 9 of optimistisch 8) zou moeten uitkomen. In de benadering, beter balcontact (in de zin van, minder mishits, meer center face contact), brengt betere scores binnen. Het was te vaak: alles of niets en dat moet naar alles en een beetje minder. Dus wilde ik het roer omgooien. Andere clubs, lidmaatschap (in de hoop dat ik vaker zou spelen), les. Les oefenen, check, les, oefenen, check.

Ik was/ben nieuwsgierig naar de beweegredenen van een pro. Wat beweegt hem, wat triggert hem. Ik ga er vanuit dat zijn kennis vele malen groter is van de materie. Wat ik wel zoek is dat die materie logisch gebracht wordt, op een wijze dat ik die snap. Dus legde C uit waar hij vandaan kwam, en legde het nog een keer uit toen ik hem op een punt niet begreep. De 1e les, die langer duurde, heeft hij ruim de tijd genomen om zijn aanpak uit te leggen. Ik heb hem alleen vertelt dat ik al tijden geen les heb genomen, dat ik het gevoel heb dat ik stil sta, dat mijn ambitie niet is om z.s.m. een betere hcp te hebben. Vervolgens heeft hij mij wat ballen laten slaan en hebben we geëvalueerd, wat hij zag, waar hij de ruimte voor verbetering ziet, en of dat ook iets is wat aansluit bij mijn doelstelling. Hij vindt dat ik meer lengte in mijn spel zou moeten hebben, dat ik beide balvluchten gemakkelijk moet kunnen beheersen, dat golf meer is dan alleen ijzers slaan (dus putten en chippen komen ook aan bod).
Ik vind het uren chippen, pitchen of putten leuk. Leuker dan 'beuken' met de driver. Ik kan mezelf prima vermaken. Ik hoef niet persé de baan in. Ik snap dat als ik les neem, ik wel de stof moet oefenen. Ik vermoed dat ik misschien te weinig oefen. Een kleine 2 uur per week echt bal contact is wellicht te weinig. Dat is een reality check. We hebben wel eens de putting yips. Misschien heb ik even de ijzers yips.

Misschien moet ik aanvaarden, dat het wat meer tijd in beslag neemt dan ik dacht of hoopte. Of dat ik rationeel wel zeg (tegen mezelf) dat ik een slechte slag aanvaard, maar dat de emotionele realiteit is dat ik dat helemaal niet accepteer. Ik faal en accepteer het niet. Dat zou zo maar kunnen. Soms is opgeven geen optie.

Ik begrijp gewoon niet waarom ik in de baan de afgelopen weken mijn ijzers sta te blokken of shanken. Dat irriteert mij mateloos. Ik heb daar geen verklaring voor, behoudens dat ik les ben gaan nemen.

en wat mij nog meer irriteert, is dat ik op de DR de meest 'fantastische ' ballen produceer, om vervolgens in de baan als een maaimachine te werk te gaan. Ik herinner me een les, nou ja, ik zou zelfs met het handvat een draw slaan. Het ging toen zo bizar goed. Ontspanning, tempo, contact. Gewoon een uur les en geen druppel transpiratie. Dat gevoel heb ik niet meer gehad. Daar baal ik van.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, x-elf, Jimi Thing, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • orion1900
  • orion1900's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • overambitieuze hakker
Meer
3 weken 4 dagen geleden - 3 weken 4 dagen geleden #17 door orion1900
Beantwoord door orion1900 in topic Big C, how a lesson maybe should be

Jimi Thing schreef : De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon?


Sorry voor het selectief quoten, maar in een tanende markt is er geen enkele prikkel voor de pro om deze zelfreflectie toe te passen. De klant kan het niet beoordelen en voor de pro is afwijzen broodroof. In een ideale wereld werkt het zo, maar in theorie is communisme ook een goed idee......

Drumming and Golf: it's all about rhytm
Laatst bewerkt 3 weken 4 dagen geleden doororion1900. Reden: typfout
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Frank@Andalus
  • Frank@Andalus's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • Hola, Málagagolf aquí
Meer
3 weken 4 dagen geleden - 3 weken 4 dagen geleden #18 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Big C, how a lesson maybe should be
We hebben het hier over de amateur golfer en de pro-leraar. Vaak is die amateur ook nog aan het begin van zijn nieuwe hobby. Dus zeg maar novice amateur tot welwillende kluns die al een paar jaar aanmoddert. Veel te veel so called professionals gooien er dan een standaard lesje in. Paul’s verhaal past meer in een hoog ontwikkelde professionele omgeving, waar klant en leverancier pro zijn.
Laatst bewerkt 3 weken 4 dagen geleden doorFrank@Andalus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
3 weken 4 dagen geleden - 3 weken 4 dagen geleden #19 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be
Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit van de klant, de kwaliteit van de leverancier. De kwaliteit van de leerling de kwaliteit van de leraar. Het is iets waar ik "professioneel" veel mee bezig ben. De volwassenheid van de klant bepaalt uiteindelijk tot in welke mate de kwaliteit en potentie van de leverancier benut kan worden.

Dat betekent niet dat je een pro moet zijn om met een pro de meeste vooruitgang te boeken. Wel dat je bewustzijn hebt van waar je staat op de Maturity ladder van hetgeen je wil verbeteren. Je eigenaarschap neemt van een redelijke verbetering (gezien tijd, budget andere bepalende factoren) die je wil nastreven. Je verdiept hebt in wat er dan op de markt zoal beschikbaar is om je daar bij te ondersteunen.

Lessen begint dan met de leerling die inzicht geeft in zijn Plaatje van bovenstaande, de pro vraagt om "een reality check" om dan samen het verbeterdoel te concretiseren en verbeterpad te definieren en te monitoren. De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon? Zo ja, realiteitszin brengen in verbeterdoel en verbeterpad. Zien welk persoon hij voor zich heeft en op basis daarvan een concrete invulling geven aan het verbeterpad.

Daarmee, de kwaliteit van de leerling bepaalt de kwaliteit van de leraar. Hoe beter de leerling inzicht heeft in huidige kwaliteit, welke ontwikkelmiddel hem t beste past en zeker stelt dat hij dat inkoopt hoe groter de kans dat de leraar met z'n aanpak een verschil kan maken.

Leraar is slechts een hulpmiddel tenzij de leerling toelaat dat meer te laten zijn:) En het gaat eigenlijk nog een stapje verder. De kwaliteit van de klant bepaalt de grens van de kwaliteit van de leverancier (voor die klant). Vandaar dat ook veel bewuste leveranciers heel selectief zijn in het kiezen van hun klanten.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 3 weken 4 dagen geleden doorJimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 weken 4 dagen geleden - 3 weken 4 dagen geleden #20 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Big C, how a lesson maybe should be

roughseeker schreef : Dat is een erg absolute opvatting Pieter. Ik wil niet rigide naar het tegenovergestelde gaan, maar de pro is zeker mede-verantwoordelijk en misschien zelfs de hoofdverantwoordelijke.


Dank voor je antwoord Ed.
Gelukkig zijn de dingen nooit zo absoluut.

In the end is het de speler die verantwoordelijk is voor de progressie van zijn spel.
Wat jij beschrijft is allemaal ook waar. Een speler gast met verwachting naar een pro, net zoals je met verwachting naar elke ‘vak professional’ gaat, kapper dokter manueel therapeut. Gedurende de samenwerking is het een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij de speler, in mijn optiek, de eind verantwoordelijke blijft. Levert de pro zoals afgesproken en/of verwacht dan is er niets aan de hand. Is dat niet het geval dan zal de speler de verantwoordelijkheid moeten nemen om het proces bespreekbaar te maken. Er zijn veel spelers die hun golf lot in de handen van de pro leggen. Ik noem dat het ‘witte jassen’ syndroom. De dokter weet het.

Ik heb net een traject bij een manueel therapeut achter de rug. Ik kwam bij hem op advies ven een bekende. De intake was prima en het de behandeling ook. Er was duidelijk verbetering. Tijdens de 3e behandeling bekroop me het gevoel dat hij op de automatische piloot bezig was. Bij aanvang van de 4e behandeling heb ik dat kenbaar gemaakt en aangegeven hoe ik het ervaar. Hij was blij dat ik het benoemde en gaf aan hoe hij het ziet en doet. We zijn tot de conclusie gekomen dat de manuele therapie gedaan heeft wat het moest doen en ik nu iets anders nodig heb. Ik heb de overtuiging dat als ik het niet bespreekbaar had gemaakt we keurig de cyclus van 6 behandelingen hadden vol gemaakt. Neemt niet weg dat ik een volgende keer weer naar hem zou gaan aangezien hij me goed geholpen heeft.

Ik moet denken aan de reclame van Royal Club: doe maar een swingetje

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
Laatst bewerkt 3 weken 4 dagen geleden doorx-elf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Ga naar boven