Big C, how a lesson maybe should be

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
4 maanden 2 weken geleden #21 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be

orion1900 schreef :

Jimi Thing schreef : De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon?


Sorry voor het selectief quoten, maar in een tanende markt is er geen enkele prikkel voor de pro om deze zelfreflectie toe te passen. De klant kan het niet beoordelen en voor de pro is afwijzen broodroof. In een ideale wereld werkt het zo, maar in theorie is communisme ook een goed idee......


Nee dat klopt. Behalve voor de pro's die hun werk doen en zichzelf als de belangrijkste klant zien van een werkdag. "ik als pro wil aan het einde van de dag in de Spiegel kunnen kijken en met een voldaan gevoel afronden".

Ik denk dat de klant dit weldegelijk kan beoordelen. Niet zozeer op inhoudelijk golfgebied. Wel als het gaat om vaststellen / uitvragen wat de verbeter visie en aanpak van de pro is. Ook als het gaat om het vaststellen van resultaten / ervaringen met andere golfers. Dat betekent dat je wel wat verder moet gaan als blind de pro van je vereniging maar te nemen. You get what you give. En soms wordt je positief verrast.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
4 maanden 2 weken geleden #22 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be

Frank@Andalus schreef : We hebben het hier over de amateur golfer en de pro-leraar. Vaak is die amateur ook nog aan het begin van zijn nieuwe hobby. Dus zeg maar novice amateur tot welwillende kluns die al een paar jaar aanmoddert. Veel te veel so called professionals gooien er dan een standaard lesje in. Paul’s verhaal past meer in een hoog ontwikkelde professionele omgeving, waar klant en leverancier pro zijn.


Hier gaat het vooral om verwachtingen, en dan vooral die van de klant. Ik koop met regelmaat met grote achteloosheid producten of diensten. Dat gaat meestal heel erg goed omdat ik op de koop toe neem dat ik door gebruik ervaar dat ik het verkeerde gekocht heb. Wanneer ik dat wil voorkomen omdat er groot belang is, dan weet ik dat er maar 1 uitweg is: zorgen dat ik weet wat ik moet weten om de juiste aankoop te kunnen doen.

Dus als je een los uit de pols lesje wil dan kun je zo bij een pro aankloppen, zaak is daar dan je verwachtingen op aan te passen. Het kan prima uitpakken, maar net zo goed ook niet. Als je hogere verwachtingen hebt zul je moeten zorgen dat jij als klant zelf eerst naar dat hogere (kennis) plan gaat. Dat is ongeacht of dit professioneel of persoonlijk is.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
4 maanden 2 weken geleden #23 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Big C, how a lesson maybe should be
Ik vind het een lastig onderwerp. Wat maakt iemand een goede leraar/adviseur/docent.

Ik was afgelopen zondag op Delfland. Ik zie daar een pro, die er al jaren rond loopt. pitchen. Hele stapel ballen, hij vertelt iets, de mensen luisteren, hij doet het een paar keer voor, de studenten kijken bewonderend en vervolgens gaan ze ballen rossen. Het gros hobbelt op de oefen green. De pro babbelt wat, wijst wat en hup naar de putting green. Ik vind dat wat moeizaam.

Ik liep voor mijn gevoel wat vast. Ik kwam niet vooruit. Terwijl ik wel het gevoel had dat er meer in het vat zit. Ik accepteer dat ik bij een bepaald niveau, missers sla. Dat hoort bij het niveau, zelfs die pro's slaan (soms onbegrijpelijke) missers. Gevoelsmatig mis ik lengte (ik ben geen short hitter, maar zou naar mijn idee verder kunnen en moeten slaan). De bal beter raken, brengt simpelweg lengte mee. Bepaalde technische zaken waren in mijn swing volgens mij niet goed en ik kreeg die niet weg. Een lage hcp is niet mijn doelstelling. Dit is iets wat automatisch zal komen als ik mezelf verbeter. Maar als je t toch aan een hcp moet ophangen, ja, dan denk ik dat ik wel op of onder de 10 (misschien 9 of optimistisch 8) zou moeten uitkomen. In de benadering, beter balcontact (in de zin van, minder mishits, meer center face contact), brengt betere scores binnen. Het was te vaak: alles of niets en dat moet naar alles en een beetje minder. Dus wilde ik het roer omgooien. Andere clubs, lidmaatschap (in de hoop dat ik vaker zou spelen), les. Les oefenen, check, les, oefenen, check.

Ik was/ben nieuwsgierig naar de beweegredenen van een pro. Wat beweegt hem, wat triggert hem. Ik ga er vanuit dat zijn kennis vele malen groter is van de materie. Wat ik wel zoek is dat die materie logisch gebracht wordt, op een wijze dat ik die snap. Dus legde C uit waar hij vandaan kwam, en legde het nog een keer uit toen ik hem op een punt niet begreep. De 1e les, die langer duurde, heeft hij ruim de tijd genomen om zijn aanpak uit te leggen. Ik heb hem alleen vertelt dat ik al tijden geen les heb genomen, dat ik het gevoel heb dat ik stil sta, dat mijn ambitie niet is om z.s.m. een betere hcp te hebben. Vervolgens heeft hij mij wat ballen laten slaan en hebben we geëvalueerd, wat hij zag, waar hij de ruimte voor verbetering ziet, en of dat ook iets is wat aansluit bij mijn doelstelling. Hij vindt dat ik meer lengte in mijn spel zou moeten hebben, dat ik beide balvluchten gemakkelijk moet kunnen beheersen, dat golf meer is dan alleen ijzers slaan (dus putten en chippen komen ook aan bod).
Ik vind het uren chippen, pitchen of putten leuk. Leuker dan 'beuken' met de driver. Ik kan mezelf prima vermaken. Ik hoef niet persé de baan in. Ik snap dat als ik les neem, ik wel de stof moet oefenen. Ik vermoed dat ik misschien te weinig oefen. Een kleine 2 uur per week echt bal contact is wellicht te weinig. Dat is een reality check. We hebben wel eens de putting yips. Misschien heb ik even de ijzers yips.

Misschien moet ik aanvaarden, dat het wat meer tijd in beslag neemt dan ik dacht of hoopte. Of dat ik rationeel wel zeg (tegen mezelf) dat ik een slechte slag aanvaard, maar dat de emotionele realiteit is dat ik dat helemaal niet accepteer. Ik faal en accepteer het niet. Dat zou zo maar kunnen. Soms is opgeven geen optie.

Ik begrijp gewoon niet waarom ik in de baan de afgelopen weken mijn ijzers sta te blokken of shanken. Dat irriteert mij mateloos. Ik heb daar geen verklaring voor, behoudens dat ik les ben gaan nemen.

en wat mij nog meer irriteert, is dat ik op de DR de meest 'fantastische ' ballen produceer, om vervolgens in de baan als een maaimachine te werk te gaan. Ik herinner me een les, nou ja, ik zou zelfs met het handvat een draw slaan. Het ging toen zo bizar goed. Ontspanning, tempo, contact. Gewoon een uur les en geen druppel transpiratie. Dat gevoel heb ik niet meer gehad. Daar baal ik van.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: roughseeker, x-elf, Jimi Thing, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • orion1900
  • orion1900's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • overambitieuze hakker
Meer
4 maanden 2 weken geleden - 4 maanden 2 weken geleden #24 door orion1900
Beantwoord door orion1900 in topic Big C, how a lesson maybe should be

Jimi Thing schreef : De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon?


Sorry voor het selectief quoten, maar in een tanende markt is er geen enkele prikkel voor de pro om deze zelfreflectie toe te passen. De klant kan het niet beoordelen en voor de pro is afwijzen broodroof. In een ideale wereld werkt het zo, maar in theorie is communisme ook een goed idee......

Drumming and Golf: it's all about rhytm
Laatst bewerkt 4 maanden 2 weken geleden doororion1900. Reden: typfout
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Frank@Andalus
  • Frank@Andalus's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • Hola, Frank@andalusia aqui
Meer
4 maanden 2 weken geleden - 4 maanden 2 weken geleden #25 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Big C, how a lesson maybe should be
We hebben het hier over de amateur golfer en de pro-leraar. Vaak is die amateur ook nog aan het begin van zijn nieuwe hobby. Dus zeg maar novice amateur tot welwillende kluns die al een paar jaar aanmoddert. Veel te veel so called professionals gooien er dan een standaard lesje in. Paul’s verhaal past meer in een hoog ontwikkelde professionele omgeving, waar klant en leverancier pro zijn.
Laatst bewerkt 4 maanden 2 weken geleden doorFrank@Andalus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
4 maanden 2 weken geleden - 4 maanden 2 weken geleden #26 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be
Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit van de klant, de kwaliteit van de leverancier. De kwaliteit van de leerling de kwaliteit van de leraar. Het is iets waar ik "professioneel" veel mee bezig ben. De volwassenheid van de klant bepaalt uiteindelijk tot in welke mate de kwaliteit en potentie van de leverancier benut kan worden.

Dat betekent niet dat je een pro moet zijn om met een pro de meeste vooruitgang te boeken. Wel dat je bewustzijn hebt van waar je staat op de Maturity ladder van hetgeen je wil verbeteren. Je eigenaarschap neemt van een redelijke verbetering (gezien tijd, budget andere bepalende factoren) die je wil nastreven. Je verdiept hebt in wat er dan op de markt zoal beschikbaar is om je daar bij te ondersteunen.

Lessen begint dan met de leerling die inzicht geeft in zijn Plaatje van bovenstaande, de pro vraagt om "een reality check" om dan samen het verbeterdoel te concretiseren en verbeterpad te definieren en te monitoren. De rol van de pro: Eerst eens kritisch zijn: ben ik het het juiste verbetermiddel voor deze persoon? Zo ja, realiteitszin brengen in verbeterdoel en verbeterpad. Zien welk persoon hij voor zich heeft en op basis daarvan een concrete invulling geven aan het verbeterpad.

Daarmee, de kwaliteit van de leerling bepaalt de kwaliteit van de leraar. Hoe beter de leerling inzicht heeft in huidige kwaliteit, welke ontwikkelmiddel hem t beste past en zeker stelt dat hij dat inkoopt hoe groter de kans dat de leraar met z'n aanpak een verschil kan maken.

Leraar is slechts een hulpmiddel tenzij de leerling toelaat dat meer te laten zijn:) En het gaat eigenlijk nog een stapje verder. De kwaliteit van de klant bepaalt de grens van de kwaliteit van de leverancier (voor die klant). Vandaar dat ook veel bewuste leveranciers heel selectief zijn in het kiezen van hun klanten.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 4 maanden 2 weken geleden doorJimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 maanden 2 weken geleden - 4 maanden 2 weken geleden #27 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Big C, how a lesson maybe should be

roughseeker schreef : Dat is een erg absolute opvatting Pieter. Ik wil niet rigide naar het tegenovergestelde gaan, maar de pro is zeker mede-verantwoordelijk en misschien zelfs de hoofdverantwoordelijke.


Dank voor je antwoord Ed.
Gelukkig zijn de dingen nooit zo absoluut.

In the end is het de speler die verantwoordelijk is voor de progressie van zijn spel.
Wat jij beschrijft is allemaal ook waar. Een speler gast met verwachting naar een pro, net zoals je met verwachting naar elke ‘vak professional’ gaat, kapper dokter manueel therapeut. Gedurende de samenwerking is het een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij de speler, in mijn optiek, de eind verantwoordelijke blijft. Levert de pro zoals afgesproken en/of verwacht dan is er niets aan de hand. Is dat niet het geval dan zal de speler de verantwoordelijkheid moeten nemen om het proces bespreekbaar te maken. Er zijn veel spelers die hun golf lot in de handen van de pro leggen. Ik noem dat het ‘witte jassen’ syndroom. De dokter weet het.

Ik heb net een traject bij een manueel therapeut achter de rug. Ik kwam bij hem op advies ven een bekende. De intake was prima en het de behandeling ook. Er was duidelijk verbetering. Tijdens de 3e behandeling bekroop me het gevoel dat hij op de automatische piloot bezig was. Bij aanvang van de 4e behandeling heb ik dat kenbaar gemaakt en aangegeven hoe ik het ervaar. Hij was blij dat ik het benoemde en gaf aan hoe hij het ziet en doet. We zijn tot de conclusie gekomen dat de manuele therapie gedaan heeft wat het moest doen en ik nu iets anders nodig heb. Ik heb de overtuiging dat als ik het niet bespreekbaar had gemaakt we keurig de cyclus van 6 behandelingen hadden vol gemaakt. Neemt niet weg dat ik een volgende keer weer naar hem zou gaan aangezien hij me goed geholpen heeft.

Ik moet denken aan de reclame van Royal Club: doe maar een swingetje

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
Laatst bewerkt 4 maanden 2 weken geleden doorx-elf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 maanden 2 weken geleden - 4 maanden 2 weken geleden #28 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Big C, how a lesson maybe should be

x-elf schreef :

roughseeker schreef : Dat leidt tot de vraag wie er waarvoor verantwoordelijk is. Mag een leerling verwachten dat hij iets leert van een pro dat hij in de praktijk van het spelletje kan toepassen? Als die verwachting geclausuleerd is, is dat dan van meet af aan duidelijk? Of is het een ongewis avontuur waar beide partijen het diepe inspringen en dan wel zien waar het schip strandt? De titel van dit draadje suggereert (maybe) een antwoord?


Mooie vragen Ed.
Wat mij betreft is de speler verantwoordelijk, altijd.


Dat is een erg absolute opvatting Pieter. Ik wil niet rigide naar het tegenovergestelde gaan, maar de pro is zeker mede-verantwoordelijk en misschien zelfs de hoofdverantwoordelijke.

Een leerling gaat naar een pro, dus iemand die professioneel adviseert hoe jij je golfswing en -spel kunt verbeteren, omdat de leerling daar zelf onvoldoende verstand van heeft. De leerling moet zich dan overgeven aan de kennis van de pro en er op vertrouwen dat die een aanpak kiest die de leerling gaat helpen. Daar is hij immers de pro voor, Dat een pro zich zo noemt is een claim dat hij die deskundigheid en vaardigheid bezit. De leerling heeft, zoals bij de meeste deskundigen die je inschakelt, weinig andere middelen dan een 'klik', vertrouwen en misschien wat recensies van anderen, om de kwaliteit van de pro adequaat in te kunnen schatten. Hij heeft er immers onvoldoende verstand van.

De leerling is er natuurlijk wel verantwoordelijk voor dat hij de pro goed aangeeft wat zijn niveau is en waarom hij de pro inschakelt, dat hij de lessen en oefeningen loyaal uitvoert en opvolgt en de pro goede feedback geeft over de resultaten in de praktijk. Resultaten is daarbij natuurlijk meer dan het aantal slagen op een willekeurig rondje.

Terzijde: dit zet de one size fits none benadering van het negenstappenplan wel in een kil daglicht.

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
Laatst bewerkt 4 maanden 2 weken geleden doorroughseeker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Jimi Thing, taxgolf, Frank@Andalus, Martin

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
Meer
4 maanden 2 weken geleden #29 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Big C, how a lesson maybe should be
Tsja, gisteren zag ik een Schot op de tour, donderdag sloeg hij een albatros, vrijdag liep hij geloof ik +8 en miste de cut. Vandaag bego Lipsky geloof ik op -5 en die zit opde bogeytrain. En zij zitten er op. Wat loop ik te meuten, hahaha

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Jimi Thing
  • Jimi Thing's Profielfoto
  • Offline
  • Headpro Member
  • Headpro Member
  • hcp 7.6
Meer
4 maanden 3 weken geleden - 4 maanden 3 weken geleden #30 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Big C, how a lesson maybe should be
haha Orion. Ik ga m'n vrouw maar eens uitnodigen hier op Golfchat:) En ja Matchplay trekt me meer aan als strokeplay, veelal om de redenen die je beschrijft. T is weinig verheven maar ik vind t leuk man tegen man strijd te hebben. Erg oer allemaal.

Ik heb hier nog geen echte "home course". Ik heb nog geen combi gevonden van leuke baan en binnen redelijke afstand. Dus vooral aan t zwerven nog maar dat vind ik juist wel gaaf. Ik heb geen holes waar ik ontevreden ben met een par. Realiteit is dat ik op iedere hole die ik speel tussen birdie en triple kan maken. Kwaliteit van de schoten is vooralsnog van grotere invloed als t course mgmt wat ik (niet) toepas. Dat was op Bentwoud op t laatst wel meer in balans.

En wat je schrijft over bogeys en birdies heb ik altijd onthouden en zie ik in mijn praktijk terugkomen. Bogeys maak ik altijd, 4-6 stuks. Birdies niet altijd. Goede ronde voor mij ontstaat wanneer slechtste scores bogeys zijn en ik birdies maak. Op die dagen is Golf een makkelijk spelletje:)

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 4 maanden 3 weken geleden doorJimi Thing.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Ga naar boven