Minder jongeren willen golf spelen / leren

Meer
4 maanden 3 weken geleden #11 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Minder jongeren willen golf spelen / leren
Het afschaffen van dresscode vind ik zelf klinkklare onzin. Voortaan mag je fonetisch Nederlands schrijven omdat volgens de regels schrijven te moeilijk is. Zoiets. Jeugd geeft bakken met geld aan kleding uit, dus waarom niet aan hippe golfkleding.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 maanden 3 weken geleden #12 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Minder jongeren willen golf spelen / leren
Golf heeft een verjongingskuur nodig
Golf heeft een imagoprobleem. Jongeren laten de sport links liggen. Boksen, yoga en zeilen ondergingen een geslaagde verjongingskuur, en ook in golf zijn er initiatieven om de sport aantrekkelijker en sneller te maken, want ‘golf is nu omgeven met moeilijk gedoe’.
Aaibare sloper Rico Verhoeven zorgde ervoor dat vechtsporten salonfähig zijn geworden: ruim 70.000 mannen en vrouwen trappen en stoten wekelijks in fitnesscentra. Yoga ontdeed zich onder aanvoering van fitgirls van het zweverige imago; de verkoop van matten, kleding, flesjes en de juiste muziek is intussen een miljoenenindustrie.
Het zijn voorbeelden van geslaagde verjongingskuren waarvan de golfsport waarschijnlijk watertandt. Want de bond – na voetbal, tennis en vissen nog altijd de vierde in Nederland – noteert voor het vijfde jaar op rij een daling: het ledenaantal zakte volgens koepel NOC*NSF van 397.000 naar 377.000. Zorgwekkend daarbij: jonge aanwas is er nauwelijks.
Lees ook
De Masterstitel van Tiger Woods betekent kassa voor Nike en Monster

Een internationale ontwikkeling die ertoe leidde dat Nike – en in zijn kielzog Adidas – drie jaar terug stopte met de productie van clubs, ballen en tassen. Door afnemende belangstelling en ook door schandalen rondom boegbeeld Tiger­ Woods ontpopte de golfdivisie zich tot de slechtst presterende van het merk. Dat de sport in 2016 in Rio voor het eerst sinds 1904 weer op het olympische menu stond, veranderde daar niets aan.
Nieuwe helden, zoals tennis kent met badboy Nick Kyrgios en meidenidool Stefanos Tsitsipas, zijn sindsdien nog niet opgestaan. Puma schermt weliswaar met de boybandlooks van Rickie Fowler en Under Armour contracteerde Jordan Spieth, maar de Amerikanen kunnen qua populariteit niet in Woods’ schaduw staan. Dat zal nu Woods die recent The Masters op het prestigieuze golftoernooi Augusta National heeft gewonnen, niet anders zijn. De Aziatische spelers (onder wie Inbee Park en Ariya Jutanugarn) die de vrouwentour beheersen, spreken tot verdriet van de grote sportmerken nauwelijks tot de verbeelding.
En de wisselende prestaties van de blessuregevoelige Joost Luiten zullen hier ook niet snel een hype ontketenen op fairways en greens, denkt sporttrendwatcher Gijsbregt Brouwer. ‘Tien jaar terug stagneerde de groei na jaren vol mooie cijfers voor het eerst. De Nederlandse Golf Federatie wees toen naar de vastgoedcrisis: er was minder geld te besteden, er moest bezuinigd worden.’ Brouwer signaleert dat alles weer groeit en bloeit, behalve het golf. ‘De krimp heeft niet met de economie te maken, maar met de sport zelf. Die heeft zich nauwelijks ontwikkeld, is niet meegegaan met urbanisatie, zoals voetbal met pleintjeswedstrijden en basketbal met de 3x3-straatvariant. Dat zijn subculturen met hun eigen muziek en kleding.’
Brouwer kan het verder verklaren. ‘Golf speelt zich letterlijk en figuurlijk ver weg af. Je moet het naar de stad halen, zoals Seve in Rotterdam heeft gedaan. Dat is een grote trainingslocatie midden in de stad.’ Ander probleem: conservatieve krachten binnen de sport houden de monocultuur – het beeld dat vooral de witte, oudere man domineert – in stand. Brouwer: ‘Kijk naar de sponsoren van onder andere evenementen. Dat zijn niet altijd merken die jongeren interesseren.’
‘De sport heeft zich nauwelijks ontwikkeld, is niet meegegaan met urbanisatie, zoals voetbal’
Aanslag op je tijd
Ook skiën en zeilen hadden het moeilijk. Zij kwamen met visueel aantrekkelijke, op jeugd gerichte spin-offs: boarden, kitesurfen, golfsurfen. Die doen het goed op sociale media. Je zou ook golf dus meer ‘instagrammable’ moeten maken. ‘Zet opvallende, fotogenieke afslagplaatsen en hindernissen in de baan’, aldus Brouwer, die ook pleit voor korter en sneller spel.
José Loomans, golfpro en medeoprichter van stichting Revalidatiegolf­, voor golfers met een beperking, is het daarmee eens. ‘18 holes lopen is een aanslag op je tijd. Voor pensionado’s is het geen probleem meer dan vijf uur over een rondje te doen. Maar voor werkende mannen en vrouwen met een sociaal leven wel.’ Haar suggestie: ‘Leg meer kleinere par 3-banen aan. En maak die spectaculair door uitdagende bunkers en hoge heuvels.’

Foto: Getty Images
377.000
Aantal leden Nederlandse Golfbond in 2017. In 2014 bedroeg dit nog 394.000.
2016
In 2016 was golf onderdeel van de Olympische Zomerspelen, voor het eerst sinds 1904. De keer dáárvoor was in 1900.
3
Om de sport te versnellen mag je sinds begin dit jaar drie minuten zoeken naar je bal, in plaats van vijf.
Als andere sleutel tot meer populariteit noemt zij het afschaffen ‘van moeilijk gedoe’ dat golf omgeeft. Zoals dresscodes met kraagjes en broeklengtes, voorschriften voor schoeisel en gedrag, een lawine aan regels die spelers paraat moeten hebben. Loomans: ‘Het kan en moet soepeler’, zegt ze. ‘Natuurlijk moeten er regels zijn, maar maak die wat relaxter en daardoor toegankelijker.’ Dat gebeurt mondjesmaat. Tot eind 2018 mocht je maximaal vijf minuten zoeken naar je golfbal. Sinds begin van dit jaar is dat veranderd naar drie minuten. Ook mag de vlag in de hole blijven tijdens het putten. Loomans juicht de aanpassingen toe. ‘Ze versnellen het spel.’
Loomans en trendwatcher Brouwer noemen beiden nog een factor die de belangstelling voor golf in de weg kan zitten: de kosten. Waar je voor 30 euro een maand in fitnesscentra kunt sporten en vaak kunt kiezen uit onder meer boksen en diverse yogavarianten, ben je dat bij golf kwijt aan het spelen van negen holes. Veel verenigingen hebben hun contributie al omlaag geschroefd, maar toch blijft de sport relatief kostbaar.
KLM Open-directeur Daan Slooter spoort verenigingen aan de partners van hun leden een jaar lang gratis te laten spelen. ‘Daardoor voelen mensen zich welkom’, zegt hij. ‘Want het ontbreekt soms aan laagdrempeligheid en service.’ Hoe dat beter kan? Slooter denkt aan onder andere een restyling van het goede oude clubhuis. ‘Maak daar een prettige, sociale en hippe plek van, waar voor alle generaties wat te beleven is.’ Fitnessruimte en restaurant voor de aanhang van de golfer en een spelcomputer voor de kinderen. Moeten ze wel The Golf Club willen spelen in plaats van Fortnite.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Pedro

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 maanden 3 weken geleden #13 door Pedro
Beantwoord door Pedro in topic Minder jongeren willen golf spelen / leren
Eerst registreren, anders kun je het niet lezen. Wie wil de tekst hier neer zetten?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • nico
  • nico's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • HCP 10.3 and counting
Meer
4 maanden 3 weken geleden #14 door nico
Kwam ik zowaar een artikel tegen in het FD over waarom.golf bij jongeren niet zo aanslaat ! Zie: fd.nl/fd-persoonlijk/1294610/golf-heeft-...20190418&utm_content

Kennen jullie een mogelijke oplossing(en) om meer jeugd naar de golfbaan te krijgen.

ps roep geen FORE bij een te harde PUTT

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.363 seconden
Ga naar boven