Allen,
Top dat jullie zo actief meedenken, discussies hebben en me daarmee helpen een bredere visie te krijgen
Laat me proberen om even te reageren om de belangrijkste elementen uit jullie reacties.
In deze is het idd ook de vraag hoeveel voordeel iemand heeft van het gebruik van een "vervoersmiddel" (handicard, buggy oid).
Persoonlijk denk ik dat de fysieke inspanning van het lopen een grote wisselwerking kan hebben op de concentratie e.d. dan het "niet in het spel" kunnen komen.
Je bent immers toch sneller vermoeid door het lopen dan rustig zittend rond rijdend.
Daarnaast hebben de mensen die gebruik maken van een vervoersmiddel ook de mogelijkheid gehad om te wennen aan de andere manier van spelen en kunnen zich daar ook beter op instellen (denk ik).
Het nadeel van het niet in het spel kunnen komen schat ik dan ook lager in dan het voordeel van het niet vermoeid raken.
Maar goed, dat ik mijn mening en ik vind de andere zienswijze toch ook wel elementen heeft die meegewogen moeten worden.Voor wat betreft het geruik van een vervoersmiddel op het hoogste niveau (tour en b.v. de NGF) zijn er wel wat specifieke spelregels.
Ik dit geval heeft b.v. Daly dispensatie via de rechter gekregen daar hij een aangeboren afwijking heeft en hij zijn inkomen met golf verdient.
Naast Daly zijn er nog enkele andere uitzonderingen geweest die via een bijzonder verzoek gebruik hebben mogen maken van een vervoersmiddel.
Voor wat betreft de NGF competitie hanteert de NGF het principe dat er in de hogere klasse een vervoersmiddel is toegestaan mits aangesloten bij stichting handicard.
Voor de 1e en hoofdklasse is het alleen mogelijk om toestemming tot het gebruik van een vervoersmiddel te krijgen als daarvoor een apart verzoek wordt ingediend en die persoon ook in het bezit is van een EDGA pas.
Elk verzoek wordt dan alsnog apart gewogen en beoordeeld en dus ook niet zomaar gehonoreerd.
Voor wie er wat meer over wil lezen hieronder even een openbare link naar een artikel daaromtrent.
www.ngf.nl/over-de-ngf/nieuws/2019/mei/1...rvoer-en-golf-regels
In ieder geval is het dus niet zo dat je op het hogere niveau dus zomaar een vervoersmiddel mag gebruiken.
Dit onderscheid wordt dus blijkbaar ook juridisch niet gezien als discriminatie.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er mensen zijn die dat vanuit hun eigen gedachte en mening wel zo kunnen ervaren.
Ik wil dat dan ook niet bagatelliseren ondanks dat ik persoonlijk vind dat dit niets met enige vorm van discriminatie te maken heeft.
Tegenwoordig wordt dat idd maar te pas en te onpas gebruikt om een mening door te drukken of iemand zijn of haar zin te laten krijgen.
Nu werd er ook nog even een vraag gesteld wat de senior CK stableford zich onderscheid van de SP em MP zonder HCP verrekening.
In deze hebben de mensen die gebruik maken van een vervoersmiddel meestal een HCP die is gerealiseerd waarbij ze het vervoersmiddel ook hebben gebuikt.
Als je dus iemand met en onder vervoersmiddel tegen elkaar een stableford wedstrijd laat spelen (in dit geval met HCP verrekening) dan zijn eigenlijk de HCPs al genormaliseerd.
Dus in die vorm is er wel sprake van een redelijke vorm van gelijkwaardigheid.
Daar waar er geen vorm van normalisatie gerealiseerd kan wordt ontstaat er dus een verschil waarbij de ene partij dus een voordeel heeft t.o.v. de andere.Voor wat betreft de MP wedstrijd zou je ook kunnen zeggen dat, daar dat in essentie 1 op 1 wedstrijd is, je dan misschien de andere partij ook de mogelijkheid moet geven om gebruik te maken van een vervoersmiddel.
Daarmee zou je een groot deel van het voordeel (de mogelijke "uitputting") kunnen ondervangen.
Wel levert dat weer andere elementen op zoals onbekendheid en weinig ervaring waardoor dat een wisselwerking kan hebben.
Voor mij is het lastig in te schatten hoe groot de impact daar b.v. van is.
Maar ook eventuele extra kosten zouden kunnen meewegen.
Iemand die geen lid is van stichting handicard heeft geen recht op korting indien deze ook een handicard wil gebruiken om het speelveld meer gelijkwaardig te maken.
Dit is echter iets waar mogelijk ook nog iets voor gevonden kan worden (op b.v. club niveau).
Qua sociaal aspect denk ik persoonlijk niet dat daar een echt groot verschil in zit.
Zoals al is aangegeven is dat voornamelijk afhankelijk van je medespeler.
Ik bemerk toch ook vaak dat spelers die niet in een buggy oid zitten niet het fatsoen hebben om even op de speler na hen te wachten.
Dan krijg je vaar idd het scenario dat de ene speler als 20, 30 meter verder is en de ander er achteraan sjokt.
Maar ook of iemand zich geestelijk helemaal oplaad voor een wedstrijd en daarom minder toegankelijk is kan als minder sociaal ervaren worden.
Maar zoveel mensen zoveel gedragingen en dat is iets wat je niet kan of moet willen reguleren.
Nu zag ik hier en daar ook wat opmerkingen voorbij komen waarbij ik, hoop ik, de conclusie mag trekken dat het ook bij verschillende andere clubs gebruikelijk is om geen vervoersmiddel bij de clubkampioenschappen toe te staan. Dat geeft me ook wel een gevoel dat dat wat we nu als regel hebben niet een uitzondering is en toch ook wel redelijke gebruikelijk.
Mocht er iemand zijn waarbij in de club het gebruik van een vervoersmiddel tijdens de clubkampioenschappen MP en SP wel is toegestaan, dan zou ik dat ook graag willen.
Ik zou dan ook wel willen weten wat de overwegingen van die club zijn om dat op die manier in te vullen.
Note:
Ik hoop hier meteen duidelijkheid gegeven omtrent de weddenschap tussen Taxgolf en en Frank.
Nu alleen nog de vraag wie er gewonnen heeft
Gr. Ton