Green fee

Lees meer
1 week 2 dagen geleden #1 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Green fee
Ach, het kan altijd erger. Valderrama opent haar website met 'wij zijn open voor iedereen' moet je wel 560€ en dan nog de tip voor de caddie betalen. Buggy komt er nog 60€ bij. Heb je wel gratis ballen op de drivingrange.
Dergelijke bedragen zal ik nooit betalen. Speel liever op een hidden gem voor weinag. Maar dat is er tegenwoordig bijna niet meer bij.
In november 45€ twighlight tarief op Añoreta, kan je niet echt een hidden gem noemen. Alhaurin wel qua views, maar ook hidden Duitse bunkers.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, notup, taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 2 dagen geleden - 1 week 2 dagen geleden #2 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Green fee
Mooi verwoord mr X-elf. Met als toevoeging, bereik je als baan (zoals de Haagsche) niet een status van "adel verplicht". Oftewel, je bent een verpersoonlijking van het Nederlandse topgolf landschap qua banen, in welke mate kun je volhouden dat dit alleen voor de leden beschikbaar mag zijn? De baan (net als ieder ander) bestaat bij de gratie van de samenleving, in welke mate zou dat zich moeten uiten in wat de baan voor de (golf) samenleving doet? Daarnaast is de kans voor een ieder om er lid te zijn niet even groot en voor een flink deel het resultaat van een aantal (questionable) toevaligheden. Papa was er lid, ik rol er zo in zonder ballotage, start fee etc. 

In Australie lijken ze dat wel aardig op te lossen. De topbanen daar zijn voor het overgrote deel ledenbanen. Buitenstaanders zijn welkom met inachtname van door de baan opgestelde regels. Ben je lid van de Australische Golf federatie dan betaal je een flink bedrag maar niet per se de hoofdprijs. 100-150e is wat ik hoor. Dat is 25-35% van wat ze in de UK doen. Kom je van buiten Australie dan ben je aan de beurt. Dan zijn prijzen zoals we ze hieronder bespreken van toepassing. 

En als het gaat om golfervaring / golfbeleving, daar zijn voor mij verschillende dimensies in. De beleving die sec door d ebaan wordt opgeroepen door architectuur tecchnische hoogstandjes, maar ook ligging (aan zee), uitzicht etc, etc. Ander golfbeleving voor mij is de golfhistorie. Wie speelde er, vanaf wanneer, wat betekende de baan in de historie van golf en de regio? Naar wat is de rol van de club / baan in de huidige gemeenschap. Ik vond Arklow zo leuk omdat het vooral op dat laatste vlak hoog scoorde. De leden lijken een community, de club verenigt mensen letterlijk en dat uit zich in de hartelijkheid. Erg gaaf om daar even aan te mogen snuiven. Een golfvakantie waar die verschillende varianten in verenigd kunnen worden is voor mij het summum. 

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
Laatst bewerkt 1 week 2 dagen geleden door Jimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 2 dagen geleden - 1 week 2 dagen geleden #3 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Green fee
Het is ook wat de gek er voor vraagt!

Of een baan de greenfee waard is is een persoonlijk iets lijkt mij. Als ik in Nederland kijk zie ik vooral een tweedeling tussen de commerciele banen en de traditionele club banen. De Kennemer, Noordwijk, De Haagsche zijn banen waar de club ook eigenaar is. De leden golfen in hun eigen achtertuin. De niet leden mogen van achter het hek zich vergapen aan de baan. Die clubs zitten niet te wachten op ‘van die greenfee spelers’. De baan is vooral beschikbaar voor de pensionada leden en hun gasten. De greenfees zijn niet nodig voor de bedrijfsvoering. De greenfee bedragen zijn mss wel bedoeld om ‘af te schrikken’. En dat is het goed recht van die banen of ze wel of geen gasten toelaten. Zo bepaal x-elf ook wie ik toelaat in mijn achtertuin. Ik snap ook nooit zo goed dat mensen ‘klagen’ over de hoogte van de greenfee van een ledenbaan. Je hoeft niet in mijn achtertuin koffie te drinken en als je dat wel wil, bepaal ik de prijs van de koffie.

De hoogte van lidmaatschap vs het aantal keer spelen is weer een andere discussie.

X-elf heb ook in Kent gespeeld. Princess (165£), Royal Cinque Ports (235£) en Littlestone (125£). Was het het waard? 
Princess is een bekende goede baan waar The Open is gespeeld. Het is een toeristische attractie geworden. Baan is top. Geen golf beleving voor mij.
Royal Cinque Ports is ook een The Open course. Voor mij leuker dan Princess. Ook hier een toeristische attractie. Baan is geweldig. Clubhuis beter dan op Princess.
Littlestone een The Open qualifier baan. Geweldige baan. Geweldig clubhuis waar ik nog het idee had dat het clubhuis is van nirmale golfclub. De traditie en sfeer die het uitstraalt. Geweldige golf ervaring. 

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
Laatst bewerkt 1 week 2 dagen geleden door x-elf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jimi Thing, taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 3 dagen geleden #4 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Green fee
"het is wat de gek er voor geeft" is 1 strategie voor prijs bepaling, de vraag is of het de meest gebalanceerde is. Hoe je dat als club aanpakt bepaalt natuurlijk in grote mate wat je voor welke doelgroep nog kunt betekennen. Maar ik denk dat het een illusie is te denken dat je clubsfeer identiek blijft als je richting deze prijzen gaat. Ik kan me Tourist sauce Schotland herinneren waarin ze Trallee GC bezoeken en bespreken. Dat is dan nog een soort hidden gem. Ze spreken met locals die uitten wat een blessing het is wat de golfbaan voor de regio betekent, dat het zoveel werk en geld in de regio brengt. Het is nu een jaar of 5 verder en ik vraag me af hoe men daar nu over denkt. 

Tralee een hidden gem gaat niet meer op als je daar 375 voor een rondje betaald. En is het dan nog leuk voor de regio? Dan wordt de commercie naar ik schat bepalend voor het reilen en zeilen op de club en ben je rap op weg om je uniekheid te grabbel te gooien. Want willen we niet allemaal het gevoel hebben speciaal te zijn en een speciale dag te hebben. 

Wat je beschrijft in Engeland gaat volgens mij voor Schotland en Ierland inmiddels ook op. Mogelijk dat Wales er nog wat beter bij staat.  

Martin en ik speelde the European voor 300 geloof ik, in April. Is dat het waard? Ik denk het niet. Was het 1 van de gaafste banen die ik ooit gespeeld heb? Jazeker en ik denk dat ik het zo weer zou doen. Zo ook voor Druids Glen. Maar Arklow voor 40 piekies of zo was voor mij op een andere manier ook een bijzondere ervaring. 

In NL vind ik de greenfee verdeling ook niet helemaal een reflectie van wat juist is. De haagsche voor 150 is een prikkie vergeleken met de 75e die je op welke willekeurige polderbaan mag neerleggen. Dat zegt meer over die polderbanen als over de Haagsche. 

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, taxgolf, 84425

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 3 dagen geleden - 1 week 3 dagen geleden #5 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Green fee

Dit roept de vraag op of de green fee prijzen in NL (te?) laag zijn. Betalen we niet sowieso te weinig voor een rondje? Eeuwige discussie zo lijkt het.  
Eeuwig? Nou ja, als je de deur van het kippenhok zo wijd openzet, is het onbeleefd om er geen knuppel in te gooien. De greenfees in Nederland zijn prima, misschien zelfs te hoog. Vooral de lidmaatschapstarieven voor onbeperkt de baan bezettende en naar hun mening vaak ook bezittende pensionado's zijn te laag. Het tarief moet een relatie houden met de mate waarin iemand de baan bezet. De incidentele greenfee speler betaalt genoeg en vele vele malen meer per rondje dan het clublid dat 250 keer speelt voor zijn € 1000,-/jaar. Als iemand als greenfee speler die leden sponsort door 20 keer zoveel te betalen voor zijn rondje zouden de clubleden met een zeer diepe en gastvrije buiging moeten knielen om hem te bedanken. Dat is heel voorzichtig gezegd niet altijd het gevoel dat leden achterlaten bij greenfee spelers.

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
Laatst bewerkt 1 week 3 dagen geleden door roughseeker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Jimi Thing, taxgolf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • taxgolf
  • taxgolf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
Lees meer
1 week 3 dagen geleden #6 door taxgolf
Green fee werd gestart door taxgolf
Poeh, het is toch wat. Ik zag wat prijzen van de topbanen. De trump banen zitten allemaal boven de 400 pond (Turnburry 495). Grappig, St Andrews op 320 terwijl Kingsbarnes op 418 zat. Carnoustie, de mooiste van de 3, weer op 300. Opvallend, Cruden Bay op 190. Royal St Davids, met het prachtige kasteel op de achtergrond, 120. De Back 9 is geweldig. Die is goed te doen.Dat Schotland aan de prijs is, is bekend. De Amerikanen betalen het grif. Maar zo langzamerhand dreigt Surrey ook die kan top te gaan. Walton Heath (300), De 3 W, (West Hill, Woking Worplesdon), gaan richting de 200. Voor de Colt liefhebbers, St Georges Hill, Swinley Forrest, 255/260. Sunnigdale en The Berkshire. Poeh, lappen. Er zijn weldegelijjk banen onder de 150 pond die in de top 100 staan (Royla North Devon, Aberdovey, Silot on Solway, Saunton om wat te noemen. Maar het is zoeken geblazen. 

Ik vind het golf in Surrey geweldig. Maar een golftrip aldaar is prijzig aan het worden. Ik kan zelf enorm genieten van zo'n oud clubhuis, wat sfeer ademt in alle gaten en kieren. Heerlijke banen, snaarstrakke teeboxeen en greens. Een rondje turnbburry is bijna net zoveel als een nieuwe driver, om maar wat te noemen.

Dit roept de vraag op of de green fee prijzen in NL (te?) laag zijn. Betalen we niet sowieso te weinig voor een rondje? Eeuwige discussie zo lijkt het.  

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, Jimi Thing, Di11

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

RSS Feed golfnieuws

Ga naar boven