Anne van Dam

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden - 6 jaren 5 maanden geleden #741 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Anne van Dam
Vanmorgen zit ik een berichtje op Golf.nl te lezen met de titel “van Dam in middenmoot”. Ik lees het en zie dat het in een toernooi op de Symetra tour is. Ik bedenk me, goede kans dat nu ze daar haar meeste wedstrijden gaat spelen ze een keer in de buurt van Atlanta gaat spelen. Dus maar even kijken wat de agenda van de Symetra tour is. En wat blijkt, deze week spelen ze in Milton, zo’n 20 minunten bij ons vandaan. Dus oranje shirt aan en op naar de Altanta National golfbaan om te gaan kijken.

Best nog wel wat volk, parkeerplaats staat vol. In de baan was er echter niemand behalve speelsters en vrijwillegers te bekennen. Baan had een mooie layout. Moeilijke greencomplexen en de fairways zo gemaaid dat er vaak gevaar in de landingsgebieden was. Het onderhoud viel me niet mee. Ik heb hier op heel wat banen gespeeld die er een stuk netter bij liggen. Toch heel gaaf. Eerst even op de range kijken en vooral luisteren. Super gaaf om dat tempo en ritme te zien nog mooier om de compressie op de ijzers te horen. Viel me een aantal jaar geleden op Broekpolder op en nu weer, niet erg druk op de putting green. Ook nu na de ronde 1 dame op de green en een stuk of 10 op de range.

Bij aankomst eerst van Dam opzoeken, die was al op haar derde hole dus ff een beetje doorstappen. Lekker heuvelachtig dus goede workout vandaag. Op Hole 3 zie ik haar, maakt een steady par. Hole 4 op de tee, de andere dames gaan eerst en slaan beide een driver. Anne van Dam een ijzer. Ik kijk later in haar tas, ijzer3 (20gr) is de langste die ze heeft. Ze slaat haar flightgenoten er met een meter of 10 uit. Vind de green en maakt een birdie. Gaaf. Beetje aftasten. Ze is in zichzelf en met zichzelf daar ga ik niet echt in lopen peuren natuurlijk.

Volgende hole slaat ze met de houten 3 de andere dames er weer ver uit, raakt als enige de green maar behoorlijk rechts op de green. Andere dames maken een U/D, van Dam een drieput. De hele dag was ze tekort met puts. Weinig goede puts gezien als ik eerlijk ben. Gezicht op onweer, OK, wat ongemakkelijk als je dan enige toeschouwer bent en het overduidelijk is voor wie je komt kijken. Volgende teeshot drukt ze er rechts uit. Geeft houten 3 een schop. Vind haar bal uiteindelijk en weet een bogey te maken.

En zo was het de hele ronde. Ze is behoorlijk ontevreden over haar spel en krijgt geen put bij de hole. 1e 9 in 1 boven. Op hole 8 slaat ze een super ijzer van ver en maakt een goed par. Ik complimenteer haar met mooie approach en ja ze lacht. Oef. Op de tee van hole 9 zijn we ingelopen op de flight voor ons dus alle tijd om ff te praten. Super relaxed en ontspannen.

Ik vroeg hoe ze de Symetra tour vond, en dat was wel duidelijk. Geen kloot aan. De LET is veel leuker maar bijna geen toernooi te spelen daar. Op de LPGA wil ze zijn en op deze tour wil ze niet zijn. En dat is te merken in de verdere ronde (denk ik te zijn) extra irritaties. Na de ronde samen op de foto voor het bord van de tour en daar wil ze eigenlijk ook de Symetra naam er niet op hebben. Ze wil op de LPGA tour spelen. En dat is prachtig natuurlijk. Ik denk dat het mentaal zou helpen te accepteren dat ze nu hier speelt en te doen alsof het de LPGA tour is. Maar sta leuk met haar te praten. Hardstikke aardig en 5 minuutjes staan praten voor ze zegt: ik ga weer aan de slag. Par 5 18e (haar hole 9). Ze kan voor de eerste keer (van 2) de driver spelen die dag en drukt ‘m er weer rechts uit. “Wat een kut bal”. Maar weer beetje afstand houden.

Loop nog 9 holes mee. T blijft mopperen. Ze geeft zichzelf wat kansjes maar de putjes laat ze vaak te kort. Het putten houd in zijn geheel niet over. Maar wat is ze goed door de baan. Vanaf de tee bizar ver, niet alles op de fairway maar close enough waarmee ze het zichzelf gemakkelijk maakt. Waar de andere dames het van accuratesse moeten hebben slaat van Dam gemakkelijk 3-4 clubs minder naar binnen. Ik denk dat ze de ballen dichterbij kan slaan als ze in vorm is en dan is het iemand die echt laag kan gaan.

Ik denk dat er banen zullen zijn waar ze meer voordeel van haar lengte kan hebben. Nu besloot ze op veel holes in de buurt van de dames te blijven omdat het landingsgebied van de driver of soms zelfs houten 3 niet aantrekkelijk is. Maar als ze kan halen met een houten 3 of driver slaat ze gemakkelijk 50-70 meter verder.

Ook de ijzers zijn een genot, ze raakt ze zuiver en met veel compressie en dan rost ze ook nog eens zo hard op die bal dat te gewoon gaaf is om te zien. Dat spel zie je in geen andere flight. Op hole 17 staat ze 2 boven par, in totaal op plus 5. Hole 17 is een par 3 en ze drawt haar ijzer beetje teveel, mis links de green, short sided. Slaat een ok chip maar heeft nog wel 3m put over. Dat is de eerste die ze maakt, geef complimentje wat weer een lach geeft en “die valt dan weer wel” uitlokt. Hole 18, par 5. Niet lang. De andere dames slaan weer driver. Van Dam Houten 3, meter of 20 daar voorbij, daarna nog een ijzer 7 max over denk ik. Die slaat ze op 6 meter. Eagle put laat ze bijna een meter tekort maar de birdie maakt ze.

Ze haalt de cut on the number. Praat nog ff na de ronde met haar. Verre van tevreden, zoveel is duidelijk. Ik spreek af dat ik volgend jaar ‘r weer op kom zoeken maar de op de LPGA tour. Daarna nog ff op de foto.

Al met al gave dag. Die meiden kunnen golfen.

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 6 jaren 5 maanden geleden door Jimi Thing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: piglet, Dr golf, x-elf, Pol, taxgolf, Artbij, Coeneman, Frank@Andalus, Di11, Leon1983 en3 andere mensen hebben ook bedankt..

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #742 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Anne van Dam
Net wat tweets en uitspraken van BC gezien.
Hij noemt Anne v Dam in een rijtje van de beste 5 dames swings on tour.
En hij zegt dat als zij beter leert putten dat AvD een speelster is die invloed gaat hebben op dames golf.

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: nico, Martin

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #743 door Dr golf
Beantwoord door Dr golf in topic Anne van Dam
Meen ik wel.
'the anatomy of greatness' is een serieuze benadering waarin BC een heldere visie neerlegt over de evolutie van de golfswing in de afgelopen 120 jaar.
Twitter is een joke; het boek niet.

the conditions of a solitary bird are 5.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #744 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Anne van Dam
Dit meen je niet. De man is een joke. Hij slingert buitengewoon slecht onderbouwt stellingen de lucht in. En lifting de linkervoet is weldegelijk key voor hem. Het is niet voor niets dat The Duf tekeer ging (evenals Horschel btw).

Wat niet wegneemt dat Van Dam de golfclub swingt zoals haar Belgische evenknie jean claude door de lucht vliegt.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #745 door Dr golf
Beantwoord door Dr golf in topic Anne van Dam

5mph heeft ze gekregen door haar downswing anders in te zetten.
--
Vwb Chamblee 'Lifting left heel' is geen key in zijn benadering. 'Loading weight in the right leg' wel. Evt. leidt dat tot het loskomen van de hiel bij de langere clubs. Visie van Chamblee op de swing is in het algemeen wel goed onderbouwd imo. Op Tiger's swing is zijn mening ahem tamelijk nonchalant. Naar het schijn heeft hij 20.000 ltwitteraars geblokt :blink: En iedereen en z'n moeder boos omdat hij mogelijkerwijs Johnny Miller mag/gaat/kan/zal opvolgen als leading opinionator. Ik hoop het het van harte want golf kan wel meer personen als Chamblee gebruiken.

the conditions of a solitary bird are 5.
Laatst bewerkt 6 jaren 10 maanden geleden door Dr golf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Artbij, Han

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #746 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Anne van Dam
Volgens de wereldberoemde en enige deskundige op het vlak van de golfswing, mr. Brandel Chamblee, kan mevrouw Van Dam 5 mph meer swingspeed halen als zij haar linkervoet lift, zoals je ziet in de swing van mickey Wright. Nu is mw Van Dam al vrij lang en door de bank genomen kaarsrecht van de tee. Wat die 5 mph meer swingspeed haar dan brengt, is mij een raadsel. Los nog dat het totaal onzinning is om dat als een vaststaand iets te beweren. als je het hem vraagt, krijg je geen antwoord, maar meer zoiets als dat de moderne swingcoiaches dit euvel veroorzaken. Ik heb werkelijk geen idee. Nu lag hr Chamblee enigszins onder een vergrootglas. Hij gaat onverdroten verder, hij heeft het platform. Ik weet wel dat ik de swing van mw Van Dam zoveel beter vind als in de tijd dat ze bij Der Kinderen zat. Dam good.

Van Van der Velden kun je van alles vinden: hij weet wel een hoop wetenswaardigheden. Het commentaar over het technische gedeelte is van nul en generlei waarde. Maar dat is het commentaar van Pugh op sky ook.

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #747 door x-elf
Beantwoord door x-elf in topic Anne van Dam
Zojuist de tweede 9 zitten kijken van Anne v Dam. Leuk om de dames eens te zien.
En idd zonde van de double op 10. De playoff op 18 met twee fantastische approaches. Heerlijk.

Ook ik ben onder de indruk van de kwaliteit van het commentaar. Geen idee wie de coverage verzorgde van dit tournooi.
Ook vandaag hadden ze het over course management in relatie tot Anne v D. Dit is het onderdeel waar ze op kan verbeteren en putten.

@roughseeker: de min 2 was niet gekoppeld aan goed of slecht spel, het was gekoppeld aan een goede dag! Je kan met slecht spel een goede dag hebben.

Voor de liefhebbers van een mooie (dames) golfswing.
Volgens Ben Hogan was dit de mooiste swing die hij heeft gezien (in zijn tijdj

.
"Niet de speler die weet waar de club hoort te zijn, is succesvol, maar de speler die weet waar zijn club is"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #748 door Han
Beantwoord door Han in topic Anne van Dam
Best nog een goed resultaat van Anne, jammer van een dubbel bogey op 10, dat is het verschil tussen een T1 playoff en de 4e plek.

Overigens wel echt fijn dat je dit soort toernooien gewoon op youtube livestream kan kijken.
Laatst bewerkt 6 jaren 10 maanden geleden door Han.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Martin

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #749 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Anne van Dam
Dat is wel een beetje scorebord journalistiek, goed of slecht spelen koppelen aan die -2. Ik heb de laatste paar holes gezien die ze speelde en het liep gewoon niet. Dank zij geweldige up and downs wist ze de schade beperkt te houden. Misschien iets voor Luiten om daar met haar op te gaan trainen ;). Haar tee-shots en vooral haar approaches verdwenen vaak naar links. Wat dan wel weer fascinerend is, is dat de analyses en het commentaar bij de youtube beelden van behoorlijk niveau zijn. Ze bediscussieerden bijvoorbeeld in hoeverre het verdedigende course management haar swing beïnvloedde en waar je dat kon zien. Wel heel wat anders dan het oeverloze gelul van iemand als de aartsconservatieve JK vd Velde op Ziggo Sport.

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pol
  • Pol's Profielfoto
  • Offline
  • Head pro
  • Head pro
  • plus handicap - eajdngmijwaw
Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #750 door Pol
Beantwoord door Pol in topic Anne van Dam
Laten we wel wezen: als je beter doet dan je concurrenten is het een goede ronde. Of dat nu -6, -2 of +2 is. De speelomstandigheden zorgen ervoor dat je de ene dag niet zomaar met de andere kan vergelijken.


Gelijk krijgen vraagt méér dan gelijk hebben.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

RSS Feed golfnieuws

Ga naar boven