Plus ronde van vandaag 2024

Lees meer
2 maanden 2 weken geleden - 2 maanden 2 weken geleden #31 door Frank@Andalus
Beantwoord door Frank@Andalus in topic Plus ronde van vandaag 2024
Haha, vandaag een par op hole 1. Dat geeft wat energie aan de hcp 1e hole. Ik geloof dat na 2 rondjes alleen de beste score telt en dan nog eentje extra er af. Dus 1e hole hcp +1 na 2 rondjes. Dat is nog eens een verbetering van de handicap.

Helaas was het daarna ploeteren. Een rondje 45 voor hcp 18 op de 1e 9. Daar deed de 41 op de 2e 9 niks aan af. Voor mij geldt iig niet dat mn 2e 9 in het algemeen slechter is dan mn 1e 9. Wel geldt dat de Amen corner van Alhaurin bestaat uit de holes 13, 14 en 15. Die maken of breken je ronde, niet omdat je dan moe bent, dat zijn gewoon irritant lastige holes.
Op 13 kan je beter niet je driver slaan, die hole vraagt om precisie van de tee. Zeker vandaag met de wind die van links dwars op de fairway staat. Ik sla dus driver en rechts in het ravijn. Gelukkig is daar een rood paaltje, maar nog 156m naar een tilted green.
De sevenwood brengt uitkomst en op de green. Pinpositie is hoogst illegaal, maar tap in bogey.
Hole 14 een par 3 van 130m. Ik sla mn hy 5 en denk de bal rechts het ravijn in te slaan, of toch op zn minst tegen een boom zodat ie voor de 3m hoger gelegen green in de hogere rough ligt. Niets van dat alles, gewoon op de green. Wel 3 putt territory. Maar maak de par.
Ook hole 15 kent veel gevaren, maar maak de par.

1e hole hcp na 2 rondes +1
1e 9 holes na 2 rondes 8
Laatst bewerkt 2 maanden 2 weken geleden door Frank@Andalus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, Faiz, x-elf, canth, taxgolf, swinging daddy

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 maanden 2 weken geleden #32 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Plus ronde van vandaag 2024
Gisteren 18 holes, in de buggy, van de witte tees gespeeld. Buggy relevant omdat ik er niet omheen kan dat het energie scheelt en ik geestelijk vooral scherper ben over 18 holes. 

Laatste weken weinig gespeeld, linker knie speelt wat op en dat wordt erger als ik aan het golfen ben. Flare de linkervoet al uit maar gisteren dat maar eens in extreme mate gedaan, voet bijna parallel aan de target lijn. Tsja, dat maakt het leven een stuk gemakkelijker. Draaien door de target, op links komen, het gaat allemaal veel vrijer. Swing volgt en was weer een stuk beter. 

Lekkere ronde was het gevolg, maak een 74, wat denk ik m'n beste score van de witte tees is. 3 bogeys en 1 birdie. Hole 1 maak ik een par nadat ik een birdie putt van 3m downhill te kort laat. Greens waren traag, het duurde een paar holes voor ik die snelheid te pakken had.

1e 9 zijn bij ons de moeilijkere holes. Begin met 6 parren na 6 FIR, GIR. Hole 7, wederom lekkere drive. Sla niet zo'n fijne i8 erachteraan en mis net de green. Laat de downhill chip meter of 2 tekort en mis de par putt. Op hole 8 lukt het goed het water te omzijlen maar geef mezelf onmogelijke pitch over de bunker, naar downhil green met water achter de vlag. Sla super flop die net de lengte mist, bunker, bunker shot op 30cm, tap in bogey. Hole 9 mis 3e green op rij maar maak nu eerste U/D voor par. 

2 boven op 1e 9, wetende dat de 2e 9 gemakkelijker spelen. Ronde onder par was realistisch doel. Hole 10 par 5 sla wedge van 75m op 2,5m mis de uphill birdie putt. Maak wel birdie op 11 van 4m. Hole 12, eerste keer fw missen in fw bunker. Maar sla approach midden green, met vlag achterop blij met 2 putt par. Hole 13 mis birdie putt van 4m, hole 14 fir, gir maar geen realistische birdie putt, easy par. 

Hole 15, lastigste tee shot van wit. Die gaat goed, pal tegen wind in, prettig ijzer 6, 2 putt par. HOle 16, mis net de green. Neem nu wel de tijd om de chip eerst naar de hole te lopen en sla de chip naast de pin, tap in par. Zelfde recept op hole 17, 2 goede U/D op een rij. Op 17 wel 2e fw gemist maar nog prima speelbaar. Hole 18, fijne drive, druk hybride 4 er rechts uit maar sla pitch uit wasteland van 45m op 3m. Mis net de par putt. 

2e 9 level par, 2 boven totaal. M'n dip op hole 13 tot 16 bleef vandaag uit, par op 1 was ook tegen de statistieken in.   

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: x-elf, taxgolf, 84425, Frank@Andalus, swinging daddy

Lees meer
2 maanden 2 weken geleden - 2 maanden 2 weken geleden #33 door roughseeker
Beantwoord door roughseeker in topic Plus ronde van vandaag 2024
Mooi Frank, ik ben een groot fan van empirisch onderzoek. Beter dan "een mening". 

Zondag gespeeld op mij oude homecourse Houtrak. Was al een tijd geleden, maar leuk om weer eens terug te zijn. Ik was uitgenodigd voor het vriendentoernooi, een scramble à deux. Enige eis was om van ieder 6 afslagen te gebruiken. Dat was nog vrij lastig voor de heren. De beide dames waren relatief long-hitters, dus hun afslagen van rood lagen standaard toch tussen de 20 en 50 meter verder dan onze afslagen van geel. We waren ingedeeld met een andere man-vrouw koppel die beiden uit de honkbal-wereld kwamen. Wat een gemak waarmee die slaan zeg. De man sloeg een approach op een par 5 van rond de 200 meter op 1,5 meter van de vlag en ze maakten inderdaad de putt voor eagle. Op de 2e 9 (natuurlijk

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

). 

Dan het spel. De score op de 1e 9 (+1) was voor ons beter, voor de spelgenoten slechter dan op de 2e negen (hun 2e 9 was -3). Qua score dan. Ik heb de 1e negen holes, en zeker de eerste 4 à 5 holes, zwaar op mijn partner geleund. Alleen mijn putts en chips waren soms bruikbaar. Vooral veel onbruikbare ballen into the wild geslagen. Vanaf hole 6 en vooral op de tweede 2e negen was mijn spel beter en kon ik aanzienlijk meer bijdragen. Ondermeer een birdie met 3 van mijn slagen op onze 10e hole, hole 1 van Houtrak. We hebben onze score eigenlijk een beetje verknald op de laatste hole, waar we met een 3-putt een dubbel maakten. Uiteindelijk zijn we 13e geworden van de 30 teams. Onze playing partners 3e. 

Ik kan in ieder geval zeer duidelijk vaststellen dat mijn spel op mijn 2e negen significant beter was dan op de eerste 9. Voor mijn playing partner gold het omgekeerde. Zij had duidelijk moeite om de focus te houden, vooral omdat ze zich nogal stoorde aan het wachten op de flights voor ons. Het is in meerdere opzichten een spel dat zich tussen de oren afspeelt.

Mijn grootste drama was trouwens op de nulde 9. Ik heb in alle jaren dat ik speel nog nooit zo slecht staan te slaan op driving range. Van een tikkie ballen gingen er nul goed. Er zat zelfs een air-swing tussen. Verder ballen vanaf de hiel die links langs de afslagmatjes verdwenen, shanks naar rechts, hooks links van de range af, toppers nergens heen, bizar slecht, Geen idee wat er aan de hand was, maar ik ben maar snel gaan chippen en putten. Dat vertekent mogelijk het empirisch onderzoek naar de kwaliteit van de 1e 9 holes, hoewel het in de baan gelukkig nergens zo dramatisch was als op de driving range. Kennelijk ben ik alles behalve een dr. golfer.

Ga met golf de grootste uitdaging aan.......,
........blijf vrolijk in de baan.
Laatst bewerkt 2 maanden 2 weken geleden door roughseeker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, okidoki, x-elf, taxgolf, Frank@Andalus, swinging daddy

Lees meer
2 maanden 2 weken geleden - 2 maanden 2 weken geleden #34 door Frank@Andalus
Je begrijpt me verkeerd. De hcp wordt samengesteld uit de beste 8 van de laatste 20. Ik ga er van uit dat die dubbel bogey behoort tot de 12 slechtste uit die 20 en daarom niet meetelt. Hij telt wel mee in de 20 resultaten natuurlijk. Anders kan je dit gehele experiment meteen de vuilnisbak in chippen.

edit:
de 1e hole hcp is nu na 1x spelen 36
de 9 holes hcp is nu na 1x spelen 9.0

edit2:
Na je 1e ronde krijg je 2 slagen kado, die had ik nog niet geteld bij bovenstaande statistiek.
Laatst bewerkt 2 maanden 2 weken geleden door Frank@Andalus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: swinging daddy, GarField000

• GarField000
  • GarField000's Profielfoto
  • Head pro
  • Head pro
  • HCP 30 ongeveer
Lees meer
2 maanden 2 weken geleden #35 door GarField000
Beantwoord door GarField000 in topic Plus ronde van vandaag 2024

Ondanks mijn opschepperij over de eerste hole werd dat een dubbel. Die gaat niet meetellen voor mijn 1e hole handicap.

Ik denk dat een handicap meer vervuilt van dit soort zaken dan van 9 holes spelen. Dit is precies wat ze bij ons ook doen. Ik had een slechte ronde dus ik vul hem niet in. Of ik had een hele goede dus die vul ik in (of juist niet voor de duikboten).

Ik vind het nog steeds jammer dat niet elke 'wedstrijd' verplicht qualify is. Herenavond heeft de helft minder opkomst als hij Q is dus we doen hem non Q.

Als ik alleen q kan lopen op 18 holes zou die heel slecht zijn want ik loop die niet vaak. Dit jaar heb ik maar 5 x 18 holes gelopen met beste resultaat 32.2. Nu ik dit zo neerpen .... heeft 9 of 18 toch wel een groot effect ... maar is dat omdat ik niet veel scores heb in 18 holes, of is het te lang voor een goede score?

Groetjes Marc

Putter: Odyssey White Hot Pro Rossie
IJzerset: Cobra Darkspeed One Lenght S,G,P,9,8,7
Hybride4: Cobra Darkspeed One Lenght
Driver: Callaway Rogue ST Max

Lees meer
2 maanden 2 weken geleden #36 door Frank@Andalus
Ingedachtig de discussie over de 9 holes hcp, vond ik het een goed idee ook eens 9 te spelen. Mede vanwege de F1 start om 15.00u.

Ondanks mijn opschepperij over de eerste hole werd dat een dubbel. Die gaat niet meetellen voor mijn 1e hole handicap. Gelukkig weet ik daarna de schade te beperken tot 6x par en 2x bogey. Da's toch een mooie index van 8 of 9. Uiteraard n is hier 1, ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkeling mijn 1e hole en 1e 9 holes hcp.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: taxgolf

Lees meer
2 maanden 2 weken geleden #37 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Plus ronde van vandaag 2024
Nog wat foto’s

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Lees meer
2 maanden 3 weken geleden #38 door taxgolf
Beantwoord door taxgolf in topic Plus ronde van vandaag 2024
Die hele WHS meuk kan me gestolen worden zeg. Enerzijds denk ik dat 9 holes idd wat vervuild (18 holes is meer een aanslag op de fysiek). Aan de andere kant zou het systeem zo ingericht moeten zijn dat het niet uitmaakt. Inkomen of slecht starten, wat maakt het uit. Gegolfd moet er worden. Brandende verslagen wil ik lezen. 

Vandaag mocht ik spelen op Landgoed Lauswolt. Wat een ty@#@$s eind rijden. Serieus overwogen om een hotel te boeken. En een dag eerder te gaan. Start zou om 12.00 zijn, 4ball best ball. Je speelt in een flight van 4 met 2 teams van 2. Beste score per hole telt op basis van hcp. Ik speelde van 9. Scoorde 30 punten. Was ik tevreden mee. Vroeg vertrokken, kwam uiteindelijk toch wat later dan gepland aan. Gelijk aanmelden, en even chippen. Normaliter goed verzorgd. Zal niet claimen dat het lichaam stram en stijf was. Chippen ging bijzonder beroerd. Toen even warm draaien en vervolgens een paar ballen slaan op de range. Mwoah. Niet slecht, maar zeker niet wat ik van mezelf gewend ben. Mijn partner komt aan, collega, wiens vader in Friesland veelal verblijft. Beiden zijn lid. We gaan een kop koffie nemen, suikerbrood en kletsen bij. Zijn vader met een goede vriend maakt onze 4ball compleet. Shotgun start op hole 3. Ik zal niet alle holes beschrijven. De terugrit was fu#$%^cking lang en ik ben moe. Maar Lauswolt ligt vrij goed in het bos met heide en dus schitterend. Er zijn ook een paar open holes. Met het Friese weide landschap op de achtergrond. De bos holes zijn wat mij betreft erg mooi. Ruim, heel ruim. Alles holes in het bos zijn stand alone. Je loopt erg alleen. Lauswolt is ook lang. Van parkeerplaats, spelen van de holes en tas terugbrengen, is 10 KM. Ik begreep dat je gemiddeld altijd zo'n 20-40 procent erbij loopt (zoeken, heen en weer whatever). Dus de tippel was compleet. De laatste holes was ik ook wat vermoeid. Enerzijds kwam dat door het heerlijke weer en in het bos is het weliswaar iet koeler, maar als er al wind was dan bracht die geen verkoeling. Tussen de holes moet je wel erg veel lopen. De tee boxen zijn goed verzorgd en de greens zijn erg goed. Eerlijk, met subtiele break (wat me een birdie en een aantal parren koste). De baan kent een. aantal verassend korte holes, zoals hole 10. Die dan toch uiteindelijk langer speelt. Ik sloeg daar een heerlijk ijzer 3, Gevoelsmatig klopte daar alles aan. Vervolgens verprutste ik het volledig door veel teveel op kracht te meppen. Het willen scoren, de verkeerde focus, wat ik nog wel eens met dit soort wedstrijdjes heb. Enerzijds wat heen en weer geslingerd tussen het genieten van deze baan en anderzijds toch wel stiekem om een prijs willen meedoen (flightgenoten koppel won de 3e plaats, met o.a. een mooie birdie). Zelf was ik blij met 6 parren. Gewoon goede slagen en steady puts. @ holes echt verprutst door slechte drives of rare tussenslagen. Daar waar ik op de par 5's had kunnen scoren, liet ik dat na, door op kracht te rammen. Waarom?? De rest was bogey, waarvan een paar par hadden moeten zijn, maar ja, daar lusten we wel meer van. Lag een paar x in de hei, de drijver was niet recht van de tee. Gelukkig was collega een scherpe spotter die mijn ballen altijd zag zodat ik ze makkelijk vond. Zelf had hij beduidend meer pech met 3 bijzondere lip outs. Goede score zit in de halve cm. Wat me stoorde was weer de focus op afstand. Echt, hoe dom. Sloeg daardoor hele slechte ballen wat me een extra slag aan de broek opleverde. Stond ook niet helemaal goed de lijn te kijken. Toch bij tijd en wijle wel prima afslagen, rustige en dus goed gecontroleerde ijzers en een aantal beauty's van chips met 1x bijna een hole out. Heb wel het gevoel dat het spel en de controle beter en beter wordt. Heb veel vertrouwen en dat helpt.

Lauswolt vind ik echt wel een mooie baan. Heel divers, greens zijn zeer goed verzorgd. Uitdagende baan, veel variatie in holes wat niet automatisch blind driver rammen is. Leuke par 3's. Het clubhuis is niet heul bijzonder, netjes. De catering is goed. De afsluitende BBQ was prima! Goed verzorgd, smakelijk buikspek en lentebiefstuk. Goed gegrild. Kan van de bucketlist

De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, x-elf, 84425, Frank@Andalus, swinging daddy

Lees meer
2 maanden 3 weken geleden - 2 maanden 3 weken geleden #39 door piglet
Beantwoord door piglet in topic Plus ronde van vandaag 2024
Eindelijk weer eens gegolfd. De afgelopen dagen bezoek gehad van Fleur en Felix.
Na Frank begin juli, de eerste golfers die hier langs komen. Frank had, onderweg naar Nederland, helaas geen tijd voor een rondje, dus hebben we lekker naar de rondjes van Max in de F1 gekeken. Erg gezellig, en leuk dat hij zo’n eind omreed om op bezoek te komen. Met Fleur en Felix, de F2, deze week 2 banen gelopen. Brest Iroise is de voor mij dichts bij zijnde baan, dus die moest gescout worden. Leuke bosbaan met een paar mooie uitzichten en aardige redelijk verschillende holes. Poepbunkers vanwege veel nattigheid de laatste maanden maar verder lag hij er goed bij. Erg vriendelijke mensen, dus wie weet maar eens kijken of ik hier een lidmaatschap neem.
Gisteren Pleneuf-Val-Andre, een baan die ik aardig ken en die ik aan hen wilde laten zien, wel wat verder, 1,5 uur, rijden maar wat een genot. Evenals het spel van Fleur, die heeft heerlijk staan spelen. Felix en ik hadden wat meer moeite maar we hebben enorm genoten van elkaar wat tenslotte toch het belangrijkst is. (Na het WHS handicap uiteraard.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

)

Time flies like an arrow;
fruit flies like a banana.
Laatst bewerkt 2 maanden 3 weken geleden door piglet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dr golf, roughseeker, x-elf, Jimi Thing, taxgolf, Frank@Andalus, swinging daddy

Lees meer
2 maanden 3 weken geleden #40 door Jimi Thing
Beantwoord door Jimi Thing in topic Plus ronde van vandaag 2024
Eens Roughseeker, het "bewijs" wat ik heb is anekdotisch. Maar N= daarin wel aanzienlijk groter als 1. Een terugkerend patroon wat ik in de wedstrijden zie is dat de meeste mensen wel in de te verwachten bandbreedte van hun hcp spelen. Maar dat de regel lijkt te zijn dat het zelden linear verdeeld is hoe ze tot de score komen. Ruk 1e 9, die haalt de druk eraf en de 2e 9 wordt opeens mentaal gezien vergelijkbaar met een rondje vrij spelen. Daarmee wordt een flink deel van de schade van de 1e 9 ongedaan gemaakt en viel het uiteindelijk toch niet tegen. Andersom constateer ik ook: 1e 9 gaat als een speer, tellen is dan over het algemeen gemakkelijk want je hebt niet zoveel slagen. Het besef dat het lekker gaat slaat toe en de zelf opgelegde druk neemt toe en dat is te zien in de score op de 2e 9. 

Nu ben ik geen wiskundig wonder, maar volgens mij gaat je arugment van alleen de beste 40% van de scores worden meegenomen niet op omdat het een schuivend geheel is. Oftewel, je nu slechtste scores worden potentieel op termijn wel onderdeel van je beste scores als je blijft rommelen. 

Sometimes a jimi thing slides my way and keeps me swinging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: swinging daddy

Moderators: ElsModerator
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden

logogolfchat

Inloggen of registreren

Wilt je een account op golfchat.nl, e-mail ons op info@golfchat.nl!

Advertentie

RSS Feed golfnieuws

Ga naar boven