Mooi Frank, ik ben een groot fan van empirisch onderzoek. Beter dan "een mening".
Zondag gespeeld op mij oude homecourse Houtrak. Was al een tijd geleden, maar leuk om weer eens terug te zijn. Ik was uitgenodigd voor het vriendentoernooi, een scramble à deux. Enige eis was om van ieder 6 afslagen te gebruiken. Dat was nog vrij lastig voor de heren. De beide dames waren relatief long-hitters, dus hun afslagen van rood lagen standaard toch tussen de 20 en 50 meter verder dan onze afslagen van geel. We waren ingedeeld met een andere man-vrouw koppel die beiden uit de honkbal-wereld kwamen. Wat een gemak waarmee die slaan zeg. De man sloeg een approach op een par 5 van rond de 200 meter op 1,5 meter van de vlag en ze maakten inderdaad de putt voor eagle. Op de 2e 9 (natuurlijk
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
).
Dan het spel. De score op de 1e 9 (+1) was voor ons beter, voor de spelgenoten slechter dan op de 2e negen (hun 2e 9 was -3). Qua score dan. Ik heb de 1e negen holes, en zeker de eerste 4 à 5 holes, zwaar op mijn partner geleund. Alleen mijn putts en chips waren soms bruikbaar. Vooral veel onbruikbare ballen into the wild geslagen. Vanaf hole 6 en vooral op de tweede 2e negen was mijn spel beter en kon ik aanzienlijk meer bijdragen. Ondermeer een birdie met 3 van mijn slagen op onze 10e hole, hole 1 van Houtrak. We hebben onze score eigenlijk een beetje verknald op de laatste hole, waar we met een 3-putt een dubbel maakten. Uiteindelijk zijn we 13e geworden van de 30 teams. Onze playing partners 3e.
Ik kan in ieder geval zeer duidelijk vaststellen dat mijn spel op mijn 2e negen significant beter was dan op de eerste 9. Voor mijn playing partner gold het omgekeerde. Zij had duidelijk moeite om de focus te houden, vooral omdat ze zich nogal stoorde aan het wachten op de flights voor ons. Het is in meerdere opzichten een spel dat zich tussen de oren afspeelt.
Mijn grootste drama was trouwens op de nulde 9. Ik heb in alle jaren dat ik speel nog nooit zo slecht staan te slaan op driving range. Van een tikkie ballen gingen er nul goed. Er zat zelfs een air-swing tussen. Verder ballen vanaf de hiel die links langs de afslagmatjes verdwenen, shanks naar rechts, hooks links van de range af, toppers nergens heen, bizar slecht, Geen idee wat er aan de hand was, maar ik ben maar snel gaan chippen en putten. Dat vertekent mogelijk het empirisch onderzoek naar de kwaliteit van de 1e 9 holes, hoewel het in de baan gelukkig nergens zo dramatisch was als op de driving range. Kennelijk ben ik alles behalve een dr. golfer.