Vandaag stond weer een les op het program. Raar golfjaar. Sowieso weinig gespeeld. Niet in de laatste plaats door het slechte weer. En onvoorziene omstandigheden. Nu weer eens les, wat eigenlijk ook weer net niet uitkwam. Ik mot een uurtje rijden. En weer terug. Hakt erin. Maar ja, we hebben nieuwe clubs, duszzz.
Ik geloof eigenlijk dat de kop van de club niet het verschil maakt. Voel jij je prettig bij de aanblik als je naar beneden kijkt en je van bovenaf de kop ziet. Voor de rest maken alle fabrikanten wel in de basis goede koppen. De Shaft daarentegen, is een compleet ander verhaal. Die maakt gewoon het verschil. Ik heb dus nu een 70 gram Shaft. Da's een stuk lichter dan wat ik gewend was. Flexibel ben ik nooit geweest en zal ik nooit worden. Ik kan niet ontkennen dat het draaien in de golfswing een belangrijk aspect vormt. Met de oude shafts, zo merk ik nu, was het echt werken. Dikke zweetdruppels. Da's nu wel anders. Daar waar ik gewend was om te werken, gaat het nu een stuk makkelijker. Club wegnemen, impact positie. finish. Ik hoef niet zo hard meer te swingen. Met voor mij positieve gevolgen. Ik draai dus nu makkelijker door. Ik gaf aan dat ik de greens veel mis op links. We gaan eens kijken met de Trackman en het oplikken.
Ik sta redelijk gesloten. Opgelijnd op de tenen. Vervolgens schijn ik op impact te vertragen en de handen te manipuleren. Rechterhand maakt een soort draaibeweging. Linkervoet is open genoeg, lijn op met de hakken. Dus de linkervoet oogt lager dan de rechtervoet, waardoor de illusie ontstaat dat je open staat. Ballen gingen in lijn weg. Oké. helder. Volgende aspect. Op impact, te weinig shaftlean. Fleetwood heeft een impact grill. Golf guru Plummer noemt het crush the can met de linkervoet voor rechtshandige spelers. Pressure op de linkervoet, handen voor het lichaam en rotate.
www.youtube.com/shorts/g476P1lZMkc In het begin van dat clipje zie je het goed. Verder om de Shaft lean te promoten, oefen de club achter de bal en push de Shaft in targetlijn naar voren, maar dan alles in sink, dus het hele lichaam. Ik heb 2 foto's waarin het verschil zichtbaar is. Vervolgens a la Fleetwood wat ballen geslagen, zonder volledige follow through dus. Heerlijke ballen geslagen, in lijn. Sommige slecht geslagen ballen, bleven gewoon op lijn. Dit wil je in de baan. De Shaft lean was 10 graden. Is er een optimum? Op de tour is het variërend 9-12. 10 lijkt goed, maar op de tour slaat men wat harder, hogere swingspead. Laten we zeggen dat Rory met een i7 90 mph swingspead slaat en een shaftlean heeft van 10 graden. Laten we zeggen dat ik met een een i7 60 mph halen ook een Shaft lean heb van 10. Rory mept die bal de lucht in, die van mij gaat hazen naaien. Tot slot nu eens gewoon lekker los slaan. Waanzinnig contact met heerlijke stijgende balvlucht. Wind deed niks op de balvlucht, laag startend, klimmend en landen. Heerlijk. Slechte ballen? Daar was dan weer dat werken en dat hard willen slaan, rammen. Da's helemaal niet nodig. De ontspanning komt nu meer in het lichaam doordat de Shaft veel meer met me werkt. Deze Caterplilar Shovell kan nu ook draaien, shift and turn. Veel minder belastend voor de onderrug. Nu nog vanuit de DR in de baan brengen.