Ik had vandaag weer een golfles op het program. Op naar de les. Tevreden of mijn golfspel ben ik niet. Ik kan het nog niet van de mat naar de baan brengen. Da's een mentaal iets, dunkt me. Ik vertel C van mijn afgelopen weken. Bijna de clubs weg gegooid. zo slecht vond ik het gaan. Puntten en chippen is het probleem niet. Aangekomen bij de baan maakte ik een paar chips. Alles in de meter bij de vlag. Nee, een paar zaken.
Footflare. De linkervoet (voor de rechtshandige golfer) mag best naar buiten worden gedraaid. Het helpt de rotatie. Mijn vraag aan C was of dit ervoor zorgt dat daardoor mijn rechterbovenschouder in de down swing boven langs gaat. Van buiten naar binnen. Nee, daar heeft dat niets mee te maken. Je bent gewoon niet in sync. Schouders, heupen, knieën, draaien met die hap. Ik ben een stijve hark. Draaien. Backswing gaat uitstekend. Downswing lang niet altijd. De rechterknie gaat van een gestrekte positie weer naar flex. Maar dan moet ik gaan draaien, de rechterknie draait niet. Hij moet richting de linker knie.De rechter knie bleef als het ware naar voren steken. Zodoende kwam de schouder er niet onder door, maar ging het boven langs (en peer je alles naar links en maak je slecht contact).
Hieraan gekoppeld is de positie van de rechter voet. Vanuit de downswing ga je naar impact om vervolgens weer te strekken. (De swing is: flex, extend = top bckswing, flex, extend = eindpositie). Banking de rechtervoet (voor rechtshandige golfers) is key. Dus wat foto's gezien van verschillende pro's. Dit i.c.m. met het opbouwen van snelheid, moet voor beter contact `zorgen. Oefenen en oefenen. Heel geniepig in de goede zin van het woord, liet C me een paar keer oefenen, om vervolgens een bal neer te leggen en zeggen, don't Think, go. Hit it. Focus van de techniek, swing gewoon. Vrij. Heerlijke ballen, strak tegen de wind. Fleetwood heeft meer de teen, Rory meer de hele voet. C ziet liever de hele voet. Side tilt is op zich oké, hoeft niet dieper (red ik waarschijnlijk als eikenhouten plank toch niet). Right Knee, kisses left Knee.
Vervolgens nog even de grip gecheckt. Ik had soms het gevoel dat ik de club teveel in de linkerpalm had. Ik grip nu veel bewuster. Maar merk dat ik aan die dunne grip die nu op de Shaft zit nog steeds moet wennen. Geeft niets.
[img]blob:https://golfchat.nl/0a2f724f-75e4-44f5-86ac-e40d98c4e9d1[/img]
De autoriteit van de leraar schaadt maar al te vaak degenen die leren willen